Ojetiny zdražují o desítky tisíc. Bazary udají vše, co má čtyři kola a volant
Nedostatek nových aut na trhu vyvolaný také čipovým hladomorem se výrazně promítá do obchodu s ojetými a zánovními vozy. Zákazníci, kteří nechtějí čekat až rok na nový vůz, poptávají auta ze druhé ruky. Ani ojetin není dost, oproti roku 2019 jich chybí až čtvrtina, tedy desítky tisíc. Cena použitých vozů tak prudce stoupá. Za nejprodávanější si zákazníci připlatí o desetitisíce korun více oproti stavu před rokem. Obchodníci i tak udají prakticky vše, co má čtyři kola a volant.
Od ledna do srpna na českém trhu chybělo deset procent inzerovaných aut, tedy 62 500 oproti roku 2019, vyplývá z dat skupiny Aures Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autobazarů AAA Auto. Podle obchodníka Carvago na trhu scházela dokonce až čtvrtina aut, podobně jako v Německu.
Obdobně v Polsku je úbytek ojetin sedmiprocentní, na Slovensku sedmnáctiprocentní a v Maďarsku dokonce 29procentní – tyto trhy postrádají 120, 54 a 132 tisíc aut, uvádí AAA Auto. Ceny ojetin tak prudce stoupají, v Česku nejrychleji z trhů visegrádské čtyřky, jak uvádí generální ředitelka skupiny Karolína Topolová.
Cena inzerovaných aut v Česku stoupla za poslední dva roky o 23 procent, v Maďarsku o 13, Polsku o 11 a na Slovensku, kde jsou automobily dlouhodobě nejdražší, o devět procent.
„Nejvyšší nárůst je meziročně vidět u pickupů, kde cena vzrostla dokonce o třetinu, konkrétně ze 190 na 250 tisíc. U vícemístných automobilů vzrostla cena o 18 procent, v případě oblíbených SUV o 13 procent. Nejméně – o sedm procent – podražila víceúčelová vozidla (MPV),“ uvádí Topolová.
Ani růst cen poptávku výrazně neoslabuje. „Dealeři prodají víceméně jakékoli auto. I proto by měl růst tlak na kvalitní technické prověrky,“ říká ředitel Carvaga Jakub Šulta. „Trh ovlivňuje i fakt, že lidé stará auta neprodávají a zákazníci, kteří nechtějí čekat na nové auto, kupují ojetiny. Výsledkem je výrazně omezená nabídka prodejců, a tím i vyšší ceny,“ dodává Šulta.
Na trhu chybějí desítky tisíc aut, jež nebyla dovezena ze zahraničí. Obvykle to bývají vozy staré čtyři roky až šest let. Naopak vozy do dvou let stáří standardně putují z Česka za hranice, popisuje Šulta: „Poptávku po ojetých vozech zvýšily i rostoucí ceny nových automobilů se spalovacími motory, což je důsledek nákladné produkce elektromobilů, jejichž výrobu musejí automobilky zaplatit.“
Svou zkušenost s nákupem v programu Škoda Plus popisuje zákazník Marek: „Před rokem jsem koupil Škodu Scalu za 440 tisíc. Stejný model se stejným motorem a stejným nájezdem do třiceti tisíc kilometrů dnes inzerují za 480 tisíc.“
Rychlé uzdravení trhů obchodníci neočekávají. Naopak. „Nejsou čipy, dodávky nových aut se v příštích týdnech a měsících ještě sníží. Jen Volkswagen postihne snížení objemu výroby v řádu nižších desítek procent v následujících měsících. Nejhorší bude září a říjen,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 Patrik Fejtek, vedoucí divize VW osobní vozy v rámci největšího importéra vozidel Porsche ČR. Snížení výroby postihne všechny vyráběné modely německé automobilky. „Další zdražování je proto velmi pravděpodobné,“ dodává Fejtek.
Nových aut se od ledna do srpna v Česku prodalo necelých 150 tisíc, o šestnáct procent méně než v roce 2019. Rychlejší výrobě automobilek brání hlavně zmíněný nedostatek čipů. Výhledově by se to mohlo zlepšit v prvním pololetí příštího roku, zaznívá z průmyslu.