Škoda Auto půjčuje elektromobily od 799 korun za den. Tah se vyplácí, Elroq nekanibalizuje Enyaq

Škoda Elroq nekanibalizuje Enyaq. To je pro Škodovku klíčové.

Škoda Elroq nekanibalizuje Enyaq. To je pro Škodovku klíčové. Zdroj: Škoda Auto

Škoda Elroq nekanibalizuje Enyaq. To je pro Škodovku klíčové.
Škoda Elroq nekanibalizuje Enyaq. To je pro Škodovku klíčové.
Škoda Elroq nekanibalizuje Enyaq. To je pro Škodovku klíčové.
Škoda Elroq nekanibalizuje Enyaq. To je pro Škodovku klíčové.
Škoda Elroq nekanibalizuje Enyaq. To je pro Škodovku klíčové.
9 Fotogalerie
Jiří Liebreich
Diskuze (0)

Uspět v Česku s čistě elektrickými osobními automobily není pro jednotlivé značky zrovna snadné, napříč potenciálními zákazníky totiž panuje silnější skepse než na většině jiných trhů, byť může pramenit i z mýtů a mylných představ. Ty lze přebít jen osobní zkušeností, věří management mladoboleslavské automobilky. Půjčovna, kterou spustila Škoda Auto v polovině května, prozatím vygenerovala nižší desítky prodejů. 

Elektromobily Enyaq, Enyaq Coupé nebo nejnovější Elroq půjčuje v rámci programu Škoda Explore, a to u čtyř desítek autorizovaných obchodníků napříč republikou. Zájemci mají na výběr z 46 vozů, které Škoda nabízí k otestování až na dva týdny. Cena zápůjčky pojištěných automobilů se pohybuje od 799 korun za den, nejdráže aktuálně vyjdou Enyaqy Coupé s cenovkou 1 299 korun za den.  

Lákat váhající do půjčovny se Škodě zatím relativně daří. Zhruba půl roku od spuštění služby eviduje přes 1 136 rezervací, tedy téměř dvě stě měsíčně.  

„Průměrná zápůjčka trvá čtyři dny, během kterých zákazníci ujedou v průměru 723 kilometrů. Z našeho pohledu je fajn, že si lidé elektrovozy osobně zažijí, zjistí, jak funguje dobíjení a podobně,“ říká ředitel českého zastoupení Škody Jiří Maláček. Množství elektromobilů, které značka prodala přímo na základě předchozího půjčení, se zatím pohybuje v nižších desítkách kusů, uvádí Maláček. 

Škoda Auto půjčuje Enyaq a Elroq

Zatímco v minulých letech patřil český trh s elektrovozy k nejpomaleji rostoucím v Evropě, letos je to naopak. Od ledna do října bylo v tuzemsku zaregistrováno 11 444 nových elektromobilů různých značek, zhruba o pět set více než za celý loňský rok. 

Baterie stále pohání jen zlomek ze všech nových vozů, které se v Česku prodávají – jen asi 5,6 procenta –, jejich podíl ovšem také roste. Ještě předloni byl oproti dnešku asi poloviční.  

Zatímco loni dominovala žebříčku nejžádanějších modelů americká Tesla, letos to je právě Škoda: do konce října udala 2 359 Elroqů a 1 932 Enyaqů. Třetí a čtvrté místo obsadily Model Y a Model 3 z dílny zmíněné automobilky miliardáře Elona Muska s 1 191 a 452 registracemi. Ve stovkách kusů se udaly také modely Toyota BZ4X, Kia EV3, Volkswagen ID.7, Hyundai KONA, Dacia Spring a Hyundai Inster. 

„Je pro nás důležité, že Elroq nekanibalizuje Enyaq. Zhruba polovinu prodejů vytváří Praha a Středočeský kraj, druhou pak zbytek republiky. Většinu elektrovozů nadále nakupují firmy, byť jejich podíl klesl pod devadesát procent. Soukromých zákazníků přibývá, typicky se jedná o lidi, kteří mají kde dobíjet a disponují fotovoltaickou elektrárnou,“ dodává Maláček. 

Elektromobily a rostoucí nabídka

Jednotlivé značky postupně zostřují boj o českého zákazníka. Škoda příští rok rozšíří nabídku elektrovozů o malý městský SUV crossover Epiq s dojezdem až 425 kilometrů. Zahájení předprodeje vozu, jehož cena by se měla pohybovat kolem 25 tisíc eur, tedy asi 607 tisíc korun, Maláček očekává zhruba v polovině příštího roku. Poté bude následovat uvedení sedmimístného elektrického SUV. 

Posiluje také konkurence. Například Kia spustila v druhé polovině roku prodej modelu EV4. Zákazníky láká na dojezd až 633 kilometrů, dobití z 10 na 80 procent baterie i za 31 minut a cenu od 940 tisíc korun.  

Portfolio postupně rozšiřují i čínské značky jako třeba BYD. Svůj nový plně elektrický model pro český trh Dolphin Surf představí ve čtvrtek na veletrhu e-Salon 2025 v Letňanech. Na některých západoevropských trzích ho už prodává, v přepočtu se ceny pohybují od půl milionu korun výše. 

Začít diskuzi