Tinder čelí kritice za cenovou diskriminaci. V Česku vycházejí i stoprocentní rozdíly | E15.cz

Tinder čelí kritice za cenovou diskriminaci. V Česku vycházejí i stoprocentní rozdíly

Anna Křížková

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Britská skupina Which? zaměřená na mystery shopping (technika výzkumu trhu spočívající ve fiktivním nákupu zboží a služeb – pozn. red.) provedla průzkum v Tinderu. Zjistila, že přední seznamovací aplikace ve Velké Británii v případě předplacených prémiových balíčků neodůvodněně účtuje značně odlišné ceny. Týká se to především rozdílů ve věkových kategoriích, přičemž lidé starší třiceti let platí často i mnohonásobně vyšší částky. Na základě zjištění deníku E15 se potvrdilo, že obdobná praxe platí také v Česku.

Ačkoli texaská seznamovací aplikace Tinder funguje bezplatně, nabízí předplatné prémiových balíčků. Skupina Which? odhalila při svém mystery shoppingu, že se ceny balíčků liší u lidí různých věkových kategorií. Zpočátku Tinder nařkla i z rozdílů cen na základě sexuální orientace uživatelů, což však Tinder popřel a vzápětí jakékoli diskriminační praktiky vyvrátil.

Skupina Which? zjistila, že ve Spojeném království v rámci celého průzkumu se ceny za roční přístup k Tinder Plus pohybovaly od 26,09 do 116,99 britské libry. Skupina přitom v tomto cenovém rozpětí narazila až na dvacet různých částek.

„Naše analýza nenalezla žádný důkaz, že by sexualita, pohlaví nebo umístění ovlivňovaly ceny. Údaje však odhalily, že lidé ve věku 18 až 29 let obvykle platí méně než všechny ostatní věkové skupiny,“ uvedla skupina Which? ve své zprávě.

Markantní rozdíl v cenách předplatného se ukázal na základě šetření deníku E15 i v tuzemsku. Poskytovatelé informací nechtěli být jmenováni. Cenové rozdíly jsou především mezi různými věkovými kategoriemi, přičemž uživatelé starší třiceti let platí několikanásobně vyšší částky než ti, kterým je třeba méně než 25 let. Na snímcích obrazovek lze vidět rozdíl mezi ženou ve věku 22 let, která platí za balíček Tinder Gold 429 korun, a mezi mužem ve věku 29 let, který za tentýž balíček zaplatí 859 korun. 

Balíček Tinder Gold vyjde 29letého muže na 859 korun.Autor: E15

Balíček Tinder Gold vyjde 22letou ženu na 429 korun.Autor: E15

Přestože Tinder ve své cenové politice striktně odmítá jakékoli náznaky diskriminace, ukázalo se, že muž, který v aplikaci uvádí, že hledá muže, platí za balíček Tinder Gold 215 korun, zatímco muž, který hledá ženu, zaplatí 199 korun. Finanční rozdíl to není propastný, ale uživatel nezná jeho důvod.

Cenové rozdíly v Česku souvisejí i s věkovými kategoriemi. Žena ve věku třiceti let zaplatí za šestiměsíční balíček Tinder Gold 425 korun měsíčně, což je více než stoprocentní rozdíl. „Pokud je klíčem pro jiné ceny věková kategorie nebo sexuální orientace, je to v rozporu se zákonem,“ uvedl advokát Adam Valíček z advokátní kanceláře Valíček & Valíčková.

Mezi zaměstnanci skupiny Which?, kteří se vydávali za běžné zákazníky, byli i lidé ve věku 30 až 49 let, jejichž ceny za předplatné balíčku Tinder Plus byly přibližně o 48 procent vyšší než u lidí mladších třiceti let. Podle Which? tak aplikace Tinder není dostatečně transparentní. 

Tinder ve svých podmínkách uvádí, že se ceny mohou lišit na základě několika různých faktorů, jakékoli nařčení z diskriminace na základě sexuální orientace ale odmítá. Různé ceny obhajuje například geografickou polohou uživatelů.

„Provozujeme globální podnikání a v některých geografických oblastech nabízíme mladším členům zvýhodněné předplatné,“ řekl nejmenovaný zástupce Tinderu skupině Which?.

Tinder nečelí obvinění z cenové diskriminace poprvé. Už v lednu 2019 společnost urovnala soudní spor v Kalifornii a souhlasila, že tam uživatelům přestane účtovat různé ceny podle věku. To jí však nezabránilo v tom, aby tak činila jinde. O rok později se potvrdil stejný problém v Austrálii.

Tinder vlastní texaská společnost Match Group, která se stala dominantním hráčem trhu. Stejně jako většina seznamovacích aplikací nabízí Tinder svou základní službu zdarma, ale spoléhá na prémiové předplatné. Během roku 2020 společnost globálně utržila 1,4 miliardy dolarů, téměř 30,4 miliardy korun.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newslettery