Ukrajinská krize pohřbila trh s auty, prodeje se skoro zastavily

auto

auto Zdroj: reuters

Čím více tanků na bojišti, tím méně prodaných automobilů – i tak by mohlo znít poučení z krize na východě Ukrajiny. V této zemi spadly prodeje v lednu téměř o osmdesát procent, v Rusku klesly o čtvrtinu. Naději na zlepšení experti z branže v nejbližší době nevidí.

Zavíráme!

Na katastrofálních lednových prodejích nových aut na Ukrajině se nejvíce podepsaly devalvace hřivny a vojenský konflikt v Donbasu, shodují se na pochopitelných důvodech místní experti. Ostatně už loňské výsledky naznačily, co se bude dít letos. Prodeje byly v roce 2014 nejhorší za posledních patnáct let.

A nyní se propad jen prohlubuje: prodeje v prvním měsíci byly ve srovnání s loňským lednem jen pětinové a ceny vzrostly v průměru dvaapůlkrát. Ukrajinský trh s novými auty tak dosáhl hodně nechtěný „antirekord“. V lednu se v zemi s 45,5 milionu obyvatel prodalo podle gazeta.ru jen 2600 nových aut (v Česku bylo zaznamenáno v prvním měsíci roku 15 727 registrací).

Ukrajina prodeje autUkrajina prodeje aut | E15

Asociace ukrajinského automobilového průmyslu (UkrAutoprom) upozornila, že vedle výrazného poklesu prodejů se také značně proměnila struktura trhu. Jestliže dříve mu vévodily čínská značka Geely a ukrajinský ZAZ, v posledních týdnech žezlo přebrali japonští a evropští výrobci.

Nejvíce nových aut v lednu prodaly značky aliance Renault-Nissan. Japonskému výrobci k prvenství stačilo prodat Ukrajincům jen 340 aut. Oproti stejnému období v roce 2013 to však bylo o 35 procent méně. Následoval jej francouzský partner Renault (200 aut), obě značky dohromady získaly dvacet procent trhu. Na třetím místě se umístila Škoda se 188 kusy.

Výhledy jsou kvůli devalvaci ukrajinské měny chmurné. Ceny nových aut v lednu letošního roku totiž ve srovnání se stejným měsícem v loňském roce stouply v průměru o 200 až 250 procent.

Ruský pád

Také v sousedním „neutrálním“ Rusku prodeje nových osobních a lehkých užitkových aut v lednu meziročně prudce klesly. Propad podle Asociace evropských podniků (AEB) dosáhl 24,4 procenta. „Prosinec ještě představoval podařenou party pro automobilové výrobce prodávající na ruském trhu, leden však pro ně musel znamenat probuzení ze snu, velké vystřízlivění,“ komentoval výsledky předseda AEB Joerg Schreiber.

Ruští zákazníci se před koncem loňského roku doslova vrhli na prodejny a vykoupili, co se dalo. Očekávali, že se ceny nových vozů budou po novém roce prudce zvyšovat. Což se stalo. „A ceníky se pořád upravují směrem vzhůru, takže bolení hlavy bude ještě větší,“ zavěštil si Joerg Schreiber. Zajímavostí je, že deset nejvíce prodávaných vozů v lednu bylo vyrobeno v Rusku. Nejlépe šly na odbyt modely Hyundai Solaris, Lada Granta a nová Kia Rio. Škoda Octavia se umístila na šestnáctém místě, o dvě příčky níže pak skončil Rapid.

Ze značek se nejlépe vedlo ruské Ladě. Prodej více než 17 tisíc aut však představuje meziroční zhoršení o 26 procent. Za ní se seřadily korejské značky Hyundai s necelými 13 tisíci vozy (+15 procent) a Kia s 11 tisíci (+1 procento). Škoda si vedla velmi dobře. Prodala 5125 aut, o osm procent více než před rokem, a navýšila tržní podíl. Nejvíce se na jejím úspěchu podepsal model Rapid, zatímco zájem o Octavii lehce ochladl. Prodeje značky by mohla vylepšit nová Fabia.

Lídr trhu zpomalil růst
Prodej automobilů v Číně v lednu meziročně vzrostl o téměř osm procent na 2,32 milionu vozů. Tempo růstu tak výrazně zpomalilo z téměř 13 procent v prosinci. Vyplývá to z údajů Čínského sdružení výrobců automobilů (CAAM). Sdružení již v lednu předpovědělo, že v celém letošním roce by se měl prodej aut zvýšit o sedm procent na 25,1 milionu. Celoroční tempo růstu by podle této prognózy mělo zůstat zhruba na loňské úrovni. V poslední době ovlivňuje poptávku na největším automobilovém trhu světa negativní dopad zpomalování růstu tamní ekonomiky. Loni podle dřívějších údajů CAAM růst prodeje aut zpomalil na méně než sedm procent z téměř 14 procent v roce 2013.