Exportéři aut spoléhají na Čínu, tamní prodeje ale brzdí

General Motors v Číně

General Motors v Číně Zdroj: profimedia.cz

Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Exportéři na tamní trh hodně spoléhají. V lednu se ale prodeje aut v Číně meziročně snížily téměř o čtvrtinu na 1,16 milionu vozů, což je nejprudší pokles za více než tři roky. Za poklesem stály hlavně oslavy lunárního nového roku, které letos připadly na leden. Automobilový trh ale v zemi draka zpomaluje už od minulého roku.

Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích kompenzovat slabší poptávku ve vyspělých zemích. Teď mají ale starosti. Lednový mimořádný propad v Číně kvůli svátkům navazuje na loňské zpomalování. Prodeje osobních aut v Číně rostly pouze o pět procent, v roce 2010 to přitom bylo 33 procent.

Důvodem zpomalení je podle expertů řada faktorů: od konce daňových pobídek k nákupu malých vozů, po snahy místních úřadů zmírnit problémy s dopravními zácpami ve velkých městech, napsala agentura Reuters.

Odborníci ale neočekávají, že by se v únoru mohlo tempo propadu udržet. Očekávají, že by se poptávka měla oživit.

„Prodej automobilů v Číně je velmi obtížné přesněji předpovídat. Vládní politika zde obvykle hraje velkou roli a může snadno podpořit nebo utlumit poptávku,“ upozornil analytik Šeng Jie z poradenské firmy Ipsos. „V letošním roce však není důvod k přílišnému pesimismu díky růstovému potenciálu v menších městech,“ dodal.

Prognózy letošního růstu automobilového trhu v Číně se liší – v průměru očekávají expanzi pět až deset procent. Opakování růstu přes 30 procent se ale už zřejmě opakovat nebude. Na druhém největším trhu v USA v lednu rostl prodej aut nejvýrazněji za dva a půl roku - o 11 procent.