Nexen spouští výrobu pneu v kritický čas, varují analytici

Továrna na výrobu pneumatik Nexen Tire

Továrna na výrobu pneumatik Nexen Tire Zdroj: Nexen Tire

Továrna na výrobu pneumatik Nexen Tire
Továrna na výrobu pneumatik Nexen Tire
Továrna na výrobu pneumatik Nexen Tire v čínském městě Čching-tao
Továrna na výrobu pneumatik Nexen Tire v jihokorejském městě Yangsan
5
Fotogalerie

Mnohamiliardová investice do žatecké továrny na pneumatiky může jihokorejské společnosti Nexen přinést zklamání. Závodu se sice se zpožděním podařilo rozjet zkušební provoz, ale budoucnost projektu je podle jihokorejských médií nejistá vzhledem k útlumu trhu. A to má továrna v plnohodnotném režimu začít fungovat ještě do konce roku. Český stát přitom na  výstavbu závodu za 22,8 miliardy korun přispěje pobídkami ve výši 3,6 miliardy korun.

Na nejasnosti týkající se potenciální ziskovosti pneumatikárny upozornil server The Korea Times. Odkazuje na analytiky , kteří poukazují na zpomalující evropský autoprůmysl a klesající poptávku po pneumatikách.

„Nexen čelí vysokým vstupním nákladům a nízké poptávce na evropském trhu, čísla prodejů se tak na produkci evropského závodu patrně projeví,“ uvedl analytik společnosti Meritz Securities Kim Jun-sung.

Jeho obavu potvrzují čísla evropské asociace gumárenského průmyslu a výrobců pneumatik, podle kterých v prvním letošním čtvrtletí klesly prodeje o tři procenta. Srovnatelně v Evropě klesají i prodeje nových osobních vozů.

„Registrace osobních automobilů jsou zhruba o šest procent meziročně nižší,“ říká analytik společnosti Deloitte Václav Franče s tím, že situace pro trh zatím není dramatická.

„Pro žatecký závod budou vzhledem k situaci na trhu klíčové první tři roky provozu, dokud se výroba nestabilizuje,“ míní analytik Hyundai Motor Securities Čang Mun-su. Korejské vedení gumárenského gigantu však se snížením výroby ve svém jediném evropském závodu nepočítá.

Potvrdil to mluvčí českého zastoupení Ivan Dzido. „Ke změnám jsme nepřistoupili ani v případě lidských zdrojů, v současnosti pro závod pracuje přibližně 750 lidí,“ uvedl.

Po dokončení má žatecký závod vyrábět až dvanáct milionů pneumatik ročně. Odbyt předpokládá nejen v Evropě, ale také v Africe a na Blízkém východě.

Prohlédněte si fotogalerii: