Volkswagenu klesla na Slovensku výroba pod 400 tisíc aut

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Kotatko Jiri

Slovenskému závodu německé automobilky Volkswagen loni klesla produkce na 394 474 automobilů z rekordních více než 426 tisíc vozidel v roce 2013. Továrna pokles produkce zdůvodnila přípravou na výrobu nových modelů a nižší poptávkou na ruském trhu. Navzdory poklesu výroby o 7,5 procenta slovenská divize Volkswagenu zůstala z hlediska počtu smontovaných automobilů největším producentem ze závodů tří automobilek, které mají své továrny na Slovensku.

„Rok 2014 byl pro Volkswagen Slovakia rokem náběhu nových produktů. Spustili jsme výrobu nového (modelu) Volkswagen Touareg a nového Porsche Cayenne a intenzivně jsme se připravovali na odstartování produkce nové generace Audi Q7,“ uvedl šéf slovenské divize Volkswagenu Albrecht Reimold. Doplnil, že závod také zaznamenal nižší poptávku na ruském trhu. Letos plánuje továrna vyprodukovat podobný počet vozidel jako v minulém roce.

Zmiňovaná sportovně užitková vozidla (SUV) se na loňské produkci bratislavské továrny Volkswagenu podílela 48 procenty, zatímco v předchozím roce vozy SUV tvořily těsnou většinu výroby. Do výrobního portfolia závodu patří i malé automobily Škoda Citigo, Seat Mii a Volkswagen up!, které jsou postaveny na stejné platformě. V příštím roce začne Volkswagen na Slovensku vyrábět karoserie pro SUV Bentley Bentayga.

Německá automobilka vyčlenila na investice do rozvoje své slovenské divize na roky 2012 až 2016 dohromady 1,5 miliardy eur (41 miliard korun)

Prakticky celá výroba slovenského Volkswagenu směřovala tradičně na export, a to zejména do Německa, Číny a Spojených států. Obrat slovenské divize Volkswagenu loni klesl o 5,4 procenta na 6,17 miliardy eur (168,5 miliardy korun). Volkswagen má na Slovensku továrnu také v Martině, Košicích a ve Stupavě. V Martině na severu země se zaměřuje na produkci komponentů, která loni vzrostla o více než šest procent. Navzdory tomu slovenská divize Volkswagenu většinu součástek pro svou produkci dováží ze zahraničí.

V Košicích slovenský Volkswagen připravuje vozy na export pro ruský trh a ve Stupavě nedaleko Bratislavy začal loni vyrábět zařízení pro výrobní linky. Automobilka zaměstnává na Slovensku téměř 10 tisíc pracovníků, v pětimilionové zemi se tak řadí k největším zaměstnavatelům.

Závod plánuje novou karosárnu

Německá automobilka vyčlenila na investice do rozvoje své slovenské divize na roky 2012 až 2016 dohromady 1,5 miliardy eur (41 miliard korun). Součástí pětiletého programu je také nová karosárna, kterou závod plánuje dokončit na jaře letošního roku.

Kromě Volkswagenu montují auta na Slovensku také závody jihokorejské automobilky Kia Motors a francouzského koncernu PSA Peugeot Citroën, které loni zvýšily výrobu shodně o zhruba tři procenta. Celková výroba aut na Slovensku loni klesla na přibližně 973 tisíc vozidel z rekordních téměř 988 tisíc aut v roce 2013. Navzdory snížení produkce Slovensko loni zůstalo největším producentem automobilů v přepočtu na obyvatele.