Obce se bouří proti obřímu skladu Daimleru u Prahy. Bojí se dopadů na dopravu i hluku

Vizualizace obřího skladu Daimler v Úžici u Prahy. Má být větší než například distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi.

Vizualizace obřího skladu Daimler v Úžici u Prahy. Má být větší než například distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi. Zdroj: Amec Foster Wheeler

Plány německé automobilky Daimler na vybudování světového skladu pro náhradní díly v Úžici u Prahy naráží na odpor okolních radnic a občanských sdružení. Ministerstvo životního prostředí od obcí obdrželo podnět k přezkumu kladného stanoviska uděleného Středočeským krajem při posuzování vlivů stavby na životní prostředí.

Celková plocha skladu poblíž dálnice D8 má být 229 tisíc metrů čtverečních. Větší v České republice dosud není. Část logistického centra mají obsluhovat roboti.

„Ministerstvo životního prostředí obdrželo dosud podněty k přezkumu od 14 subjektů. Ty budou v nejbližší době informovány o výsledku vyřízení jejich podnětu,“ sdělila mluvčí resortu Petra Roubíčková.

Mezi stěžovateli je například město Odolena Voda. „Dotčený záměr je natolik rozsáhlý, že jeho potenciální negativní dopady mohou ovlivnit životní prostředí města Odolena Voda. Území našeho katastru je zasaženo nadlimitními emisemi jemného polétavého prachu a nadměrným hlukem,“ sdělila starostka Odoleny Vody Hana Plecitá s tím, že je to pozice celého vedení radnice.

Automobilka Daimler reagovala jen obecně. „Na lokalitě v Úžici u Prahy máme dlouhodobý zájem. Jsme kvůli tomu v kontaktu s českými úřady,“ řekl mluvčí tuzemské části německého koncernu Jan Kuhn. Projekt připravuje developer CTP. Ten zatím aktuální stav projektu nekomentoval.

Obce a občanské iniciativy v lokalitě vystupují organizovaně pod hlavičkou sdružení Koridor D8. „Dokumentace předkládaná společností CTP pro halu Daimler obsahovala mnoho chyb a nesrovnalostí. Středočeský kraj ji ale v rámci posuzování vlivu na životní prostředí EIA schválil,“ uvedla koordinátorka sdružení Koridor D8 Klára Rothová.

Sdružení vytýká Středočeskému kraji, že při posuzování vlivů stavby na životní prostředí neměl například hydrogeologický posudek území a nebyla vyhodnocena kumulace s projekty v okolí. Hluková studie podle sdružení nezohlednila hluk z nedalekého letiště ve Vodochodech, kde se připravuje výstavba civilního vzdušného přístavu.

„V přezkumném řízení zkoumá správní orgán soulad závazného stanoviska s právními předpisy. Zkoumá tedy, jestli byly dodrženy zákonem předepsané procesní postupy, jestli závazné stanovisko má všechny zákonné náležitosti a jestli je jeho obsah v souladu se zákonem. V případě, že zjistí rozpor se zákonem, může závazné stanovisko změnit nebo zrušit,“ popsala průběh přezkumu právnička Petra Andrášik z právnické organizace Frank Bold.

Sklad se měl podle původního plánu začít stavět již na jaře 2018. Dostavbu developer plánoval na druhé čtvrtletí 2020. Vzhledem k tomu, že povolovací proces zdaleka není u konce, je zřejmé, že se původní termín otevření nestihne.

Projekt skladu Daimler v číslech

Plocha areálu: 439 000 metrů čtverečních
Velikost: 229 000 metrů čtverečních
Počet zaměstnanců: 900
Doprava (v obou směrech): denně 310 kamionů, 100 dodávek, 1100 osobních vozů
(pramen EIA)