E-Commerce Summit E15: Je to jako se španělskou chřipkou. Pak přišla bouřlivá dvacátá

Summit E15
Summit E15
Summit E15
Summit E15
Summit E15
7
Fotogalerie

Hledáte inspiraci pro své podnikání v současné složité době? Užitečným pomocníkem byl dvoudenní virtuální summit E15. Vybraní řečníci se věnovali novinkám a inovacím ve světě e-commerce, start-upů a technologií. Na zaznam se můžete podívat na webu akce. Summit jsme pro vás živě komentovali a níže shrnuli to nejdůležitější.

Summit sice probíhal ve virtuálním světě, ale o networking vás neochudíme. Pokud budete chtít, můžete se propojit přímo s řečníky či dalšími účastníky. Nechte se inspirovat nejnovějšími trendy a workshopy. Využijte znalosti odborníků pro svůj business a zvládněte výzvy dnešní doby.

Více najdete na >> www.ecommercesummit.cz

Druhý den konference (čtvrtek)

Jak bude vypadat retail v post covidové době, to předeslal Wijnand Jongen, prezident Ecommerce Europe. Obchody se budou více snažit budovat si emocionální pouta se zákazníky, rozvoj . Klíčovou technologií podle Jongena bude umělá inteligence. Dalšího rozvoje se ve spojení s retailem dočká rozšířená realita, která na chytré brýle kupříkladu promítne stav košíku či dovede zákazníka navigovat obchodem. Rozvoje se dočkají i hlasoví asistenti a hlas se stane ještě důležitějším. Otázkou však bude ochrana soukromí uživatelů a jejich důvěra v takové systémy. Obchodníky si také osvojí nové služby jako recyklování, renovace či opravy. Spotřebitelé také začnou více vyhledávat zážitky. Jongen ke konci zajímavě srovnal španělskou chřipku v první polovině minulého století se současnou pandemií koronaviru. Ve dvacátých letech před sto lety došlo k překotnému rozvoji a inovacím, takzvaným "roaring twenties"(bouřlivá dvacátá). Jistou paralelu lze očekávat i v současnosti.

Elijah Whaley, který se zabývá influencer marketingem v Číně, zmínil význam cílení na limbický systém a roli dopaminu v obsahu influencerů. Cílem je spotřebitele zaujmout a do jisté míry přikovat k obsahu. Co se týče sociálních sítí a plateb je Čína několik let před zbytkem světa. Populární zde je video platforma Bilibili zaměřená na animace. Zmínil také rozdíl mezi Key Opinion Leaderem a Key Opinion Consumerem (první je influencer, kterého na sítích sleduje spousta lidí, druhý pak obyčejný spotřebitel, který sice nemá tolik sledujících, nicméně působí jako jeden ze spotřebitelů a lépe se s nimi dovede identifikovat. 

Ve vztahu se zákazníkem je klíčová důvěra, jak uvedla Alea Fairchildová z Constatia Institute. Podle ní by obchodníci neměli podcenit ani informování zákazníka a jistou spolehlivost doručení. 

O své zkušenosti z podnikání v USA se podělil i Jan Bednář, šéf floridské společnosti Shipmonk. Zdvojnásobili vývojový tým v Praze, plánují expanzi do Evropy a chtějí více zapojit automatizační systémy. V USA spolupracují přímo se značkami coby producenty zboží, u nichž vidí potenciál možného posunu i do Evropy. Poznamenal současný rozdíl mezi Floridou, která je v současnosti otevřená, a Českem, kde je spousta obchodů i služeb zavřených. Očekává také další rozvoj e-commerce. 

Šéf srovnávací služby iPrice nazývané též "asijskou Heurekou"David Chmelař popisoval situaci v jihovýchodní Asii. Působí na trhu, který má zhruba 650 milionů uživatelů. Tým firmy čítá okolo 250 lidí. V jihovýchodní Asii vidí Chmelař obrovský potenciál. Popularitě zejména se zde těší chytré telefony, na rozdíl od většího zastoupení a užívání klasických počítačů v Evropě. Zmínil také velké rozdíly v bohatství, kdy Singapur a Hong Kong patří k nejbohatším oblastem světa, naproti tomu třeba Filipíny a Indonésie mezi ty chudší. 

Na platformě eBay se v pandemickém roce 2020 zvýšil počet českých obchodníků o 25 procent, uvedl Ilya Kretov z eBaye. Na něm se z Česka nejvíce prodává elektronika, móda, dále kategorie dům a zahrada a drobné příslušenství. Celkem přes eBay zboží nabízí 183 milionů prodejců globálně, z Česka pak sedm tisíc.

Sharon Gai z Alibaba Group popsala obchodní divize této jedné z nejvýznamnějších čínských společností, dále hovořila i o online platformě Tmall. Současní čínští spotřebitelé jsou dle Gai digitálně znalí. Zhruba polovina spotřebitelů v Číně patří do nové střední třídy, přes padesát procent jsou mileniálové, tedy lidé, kterým je do třiceti let. Gai spatřuje trend ve videostreamingu a jeho monetizace, ať už z pozice influencerů či značek jako takových. Potenciál spatřuje také v takzvaném cobrandingu, tedy spojení dvou značek při prezentaci spotřebitelům, například výrobce tenisek a Coca Coly. 

Realitní platformu kombinující několik prvků dohromady vede podnikatel Martin Mucha, zakladatel amerického realitního portálu Gobii.com. Jak uvedl, funkce jejich služby tu dříve byly spíše roztříštěné, což jejich služba řeší tím, že je skloubila do jedné platformy. Prodejce, pronajímatel či kupující nemovitosti tak může vše potřebné vyřídit v rámci jednoho portálu, včetně například vyřízení administrativy a potřebných dokumentů. Daří se jim kromě státu New York také v Kanadě, do budoucna chtějí expandovat dále napříč Spojenými státy a sledují také trh v Evropě.

Albert Chan z Googlu uvedl, že dnešní spotřebitelé jsou zvídaví a opatrní. V obchodech plánují strávit méně času než dříve. Data pak budou v budoucnu ještě více užívána pro akceleraci digitalizace. Covid vedl v retailu ke značné disrupci. Retaileři budou do budoucna stát před otázkou, zda se zaměřit na zvýšení růstu či ziskovosti. 

Břetislav Stromko z Dáme Jídlo představil službu Delivery Hero, která první jmenovanou českou službu vlastní. Dále okomentoval dopadl pandemie koronaviru na restaurační byznys. To se liší podle toho, jak daná země pandemii zvládá. V Evropě například platí značné restrikce, naproti tomu v Asii je situace poměrně stabilizovaná. Trendy v letošním roce budou fokus na pohodlí, šíři nabídky, bezpečnost a ještě rychlejší doručení.

Dalším řečníkem byl generální ředitel společnosti VISA pro Česko a Slovenko Marcel Gajdoš. Ten na začátek svého projevu na summitu E15 uvedl, že klíčovým posunem v online platbách v loňském roce byl vysoký objem transakcí, z důvodů přetrvávající pandemie. Dále řekl, že 61 procent osob bude chtít v menší míře používat hotové peníze při placení po skončení pandemie.  V průzkumu společnosti VISA také uvedl, že 58 procent osob bude chtít zkoušet nové či alternativní způsoby plateb. Českou republiku uvedl jako průměrnou na poměry Evropy, co se týče online placení. 

Následovali manažer klientských řešení Josef Buryan a obchodní manažerka Petra Macháčová z Facebooku. Buryan uvedl, že podle průzkumu Facebooku, bylo nakupování online číslo jedna mezi aktivitami, které lidé začali provozovat po vypuknutí pandemie. A to v mnoha zemích Evropy. Rovněž zmínil digitální regulace jako evropské GDPR, CCPA v Kaifornii a LGPD v Brazílii. Macháčová následně vyzdvihla doporučovací mechanismy sociální sítě a také popsala možnosti Facebooku a Instagramu pro obchodníky. Fakt, že každý uživatel vidí trochu jiný obsah přizpůsobený jemu samotnému je příležitost pro obchodníky. Studování motivace a chování zákazníků obchodníkům dle ní rovněž může pomoci. Spíše tak než aby si spotřebitelé nacházeli zboží by si mělo zboží nacházet zákazníky. 

První den konference (středa)

1. blok: Služby

Jako první vystoupil Ondřej Krátký, spoluzakladatel a šéf Liftaga. Firma, která je zároveň sítí přepravců i samotným přepravcem jak osob, tak balíčků, považuje za své know-how schopnost co nejlépe vytížit jednotlivé přepravce (taxikáře, kurýry a v budoucnu i autonomní vozy). Nejvíce si podle Ondřeje vydělají ti řidiči, kteří kombinují přepravu lidí i zboží. Ve vánoční sezóně mnoho tradičních dopravců kolabovalo, což se Liftagu vyhlo: „Nás zatím nikdo tak nezahltil,“ uvedl Krátký. Podle něj je budoucností přepravy zejména přesnost doručení a možnost volby, kdy bude zákazníkům balíček doručen.

Následoval Jiří Pecina ze společnosti MEDDI hub, která vyvíjí aplikaci v oblasti telemedicíny. „Cokoliv komerčního v medicíně je v České republice vnímáno negativně,“ komentoval Pecina. Firma chce zefektivnit komunikaci mezi lékařem a pacientem, počet návštěv ordinací by díky tomu mohl klesnou až o 30 procent. Řešení chce MEDDI hub lékařům nabízet zdarma a pomoci tak digitalizaci zdravotnictví. Využívá vlastní servery nacházející se v německém Frankfurtu, veškerá komunikace je šifrována. „Jsme hrdí na to, že jsme oficiálním partnerem pro telemedicínu Masarykova onkologického ústavu,“ uvedl Pecina. Partnery má firma ve čtyřech evropských zemích, do budoucna pak plánuje pokrýt Slovensko, Maďarsko, Řecko a Latinskou Ameriku. Aplikaci rovněž nabízejí jako benefit soukromým společnostem.

Třetím řečníkem byl Filip Fingl, šéf služby Dáme Jídlo. Ta má za sebou bouřlivý rok, na jehož počátku jen tušila, jaké dopady může koronavirus mít. „Museli jsme nadesignovat věci, které vydrží déle než dva tři týdny,“ uvedl Fingl. Dáme Jídlo potřebovalo rychle navýšit kapacitu a zajistit ochranu kurýrů. S první vlnou opatření na jaře 2020 firma zaznamenala úbytek partnerských restaurací, to se ale postupně změnilo. Aktuálně je Dáme Jídlo zhruba na trojnásobku počtu partnerských restaurací oproti tehdejšímu propadu. „Tisíce jídel jsme dováželi i zdravotníkům do nemocnic,“ řkel Fingl. Také se projevila vyšší ochota zákazníků dávat kurýrům spropitné. 

Libor Hudeček ze společnosti Mailstep, který se zaměřuje na logistiku, uvedl k trendům posledních měsíců: „Malé eshopy se staly středními a střední většími.“ Při vstupu na zahraniční trh dle něj může být výhodnější využít služeb větších tržišť jako Amazon či eBay, s čímž jeho firma klientům pomáhá.

O své zkušenosti se podělila i Simona Kijonkova, šéfka Packeta Group, pod níž patří také Zásilkovna. Packeta působí kromě Česka například i ve Spojených státech a Spojených arabských emirátech. Poslední rok změny v ecommerce urychlil. Zásilkovna vznikla jako startup v roce 2010. Loni převezli zboží v hodnotě 50 miliard korun, což byla čtvrtina obratu celého českého ecommerce za rok 2020. Rozšíření doznaly samoobslužné výdejní boxy, což Kijonková vnímá jako trend, navíc urychlený pandemií. „Krize plodí příležitosti,“ uvedla Kijonková. Neznalí lidé se podle ní dnes umělé inteligence bojí, nicméně podle ní je tady, aby pomáhala. Hovořila také o budoucnosti využití virtuální reality pro zkoušení oblečení. Trendem také je nákup na jedno kliknutí bez nutnosti zadávání karty, která je již uložena v zařízení. Budoucnost dopravy je zelenější, potenciál vidí ve využití elektřiny a vodíku. „Jen mrtvé ryby plavou s proudem,“ zakončila Kijonková své inspirativní povídání.

Daniel Soukup, který v síti klinik EUC vede digitální oddělení, zmínil trendy ve zdravotnictví jako stárnoucí populace, zvyšující se podíl chronicky nemocných pacientů, zlepšující se postupy léčby, ale také problém ohledně zastaralosti IT systémů. O úspěchu digitalizace zdravotnictví ve dnešní době dle Soukupa rozhoduje nastavení financování, právní rámec a stav zdravotnictví v dané zemi, zda jsou například čekací lhůty dlouhé či krátké. Pro EUC je to o kombinaci fyzické a digitální péče. Využívají také automatizaci jednoduchých činností.

Spíkři se také dotkli tématu samořiditelných aut. Technologie tu existuje již několik let, nicméně na nasazení není připravena legislativa. 

2. blok: Fintech a platební služby

Petr Václavek, který vede inovace ve společnosti Creative Dock, očekává změny na poli platebních služeb zejména u větších hráčů. Z hlediska pojišťovnictví vnímá trend v přiblížení se mladým lidem na základě jejich životního stylu, například formou měsíčního předplatného a propojení s mobilním telefonem. Jako moderní pojistitelskou službu zmínil americkou firmu Lemonade.

Spoluzakladatel a šéf Mutumutu, Jindřich Lenz, vytváří online životní pojištění, které lidem vrací peníze za to, že se o sebe starají. Mutumutu tak chce klienty motivovat, aby žili zdravěji. Zpátky vrací až 30 procent pojistného. Nejprve firma provedla průzkum, jak na pojištění lidé nahlížejí a co jim vadí. Poté se rozhodla skloubit technologii, jednoduchost a atraktivitu k vytvoření služby. Pojišťují například výpadek příjmu, invaliditu či smrt. Pokrývají také psychické problémy. 

Šéf Mastercardu, Michal Čarný, zmínil nárůst bezhotovostních plateb v důsledku pandemie koronaviru a naopak snížení užívání hotovosti. Trendem do budoucna bude učinit ověřování plateb více neviditelným, aby uživatele obtěžovalo co nejméně. Dále se dle Čarného dočkáme dalšího zjednodušení plateb a rozvoje nákupů takzvaně na jedno kliknutí, bez nutnosti zadávat dodatečná data z karty či jakákoliv hesla. „Co se týče podvodů, je na tom Česká republika opravdu velmi dobře. Ani v loňském dynamickém roce nedošlo k žádnému zhoršení. Jednak je dnes už technologie na velmi vysoké úrovni, dokáže některé pokusy o podvod odhalovat dokonce sama. A také je tu nová legislativa PSD2, která zavádí povinnost dvojitého ověřování plateb,„ vysvětlil Čarný.

Následoval Jan Laštůvka, zakladatel startupu Lemonero, což je fintechová platforma pro financování e-shopů. Firma pomáhá e-shopům s digitalizací financování. Podle něj letos ve světe e-commerce nejvíce rostl segment zdraví, dětských hraček a drogerie, silný propad naopak zaznamenal segment outdooru a módy. Firmy dle dat Lemonero nejčastěji peníze potřebují na zásoby a vybavení skladu, sekundárně pak na marketing. Od státu e-shopy pomoc příliš nečekají. Mezi nejčastější chyby, které firmy dělají, patří krátkodobé plánování, pocitové rozhodování bez dat a malé či žádné rezervy. Laštůvka predikuje další nárůst prodejů přes sociální sítě, mobilních plateb a dražší reklamu v online prostoru.

Adam Kolesa, šéf MALL Pay, potvrdil nárůst významu mobilních nákupů, zvýšených nároků na digitální bezpečnost a návrat obliby QR kódů. V Číně, kde dominuje aplikace WeChat, například platí přes 90 procent lidí přes mobil. V České republice stále klesají platby dobírkou ve prospěch plateb kartou. MALL Pay vydělává primárně díky poplatkům od obchodníků, které se pohybují kolem jednoho procenta z hodnoty uskutečněného nákupu.

3. blok: E-shopy

V covidové době se mnohem více daří velkým zavedeným značkám než těm ostatním, popisuje aktuální trend Petr Svoboda, šéf společnosti Shopsys specializující se na vývoj e-shopů. Zároveň dochází k propojování offline a online světa, tedy takzvaný omnichannel. Základem je nákup online, lidé ale zboží často vyzvedávají v prodejně a nebo jej tam i platí. To samé se týká vracení zboží, které se zákazníkovi nehodí, popisuje. Rozdíly mezi úrovněmi jednotlivých obchodníků jsou ale značné, pozadu jsou například prodejci hraček, hobbymarkety nebo stavebniny. 

Šéf sítě lékaren Dr.Max, Daniel Horák zdůraznil význam takzvané omnichannelové strategie, tedy kombinace e-shopu, kamenných lékáren, mobilní aplikace a donášky domů. Zmínil rovněž důležitost klientského programu. Došlo také ke změně struktury poptávaného sortimentu, kdy se například snížila potřeba krémů na opalování a naopak zvýšila poptávka po vitamínech a ochranných pomůckách. Horák hovořil také o nástupu elektronických receptů, které část lékárníků odmítala, nakonec však dle něj e-recepty uspěly.

Knihkupectví Martinus se několikrát po sobě stalo zákaznicky nejoblíbenější značkou na Slovensku. Jeho šéf Michal Meško komentoval reakci na nástup pandemie koronaviru. Na svém Linkedinu zveřejnil manuál, jak postupovat. Vytvořili si vlastní firemní semafor a scénáře pro různé typy vývoje. Kamenná knihkupectví oproti roku předtím skončila v poklesu, obratově ovšem Martinus vyrostl. V první vlně byla dle Meška potřeba rychlá rozhodnutí, předpovídat dlouho do budoucna se nedalo. „Kolegové mi jemně říkali, že jsem trochu jako diktátor,“ uvedl k začátkům pandemie Meško. 

Jan Tecl z EK Partners popsal daňové změny, které začnou platit od 1.7.2021 a týkají se B2C (mezi firmou a spotřebitelem) transakcí v rámci států Evropské unie. Na prodeje v rámci Česka nicméně vliv nemají. Pokud tedy například eshop dodává i do unijních zemí, změny se ho týkat budou. 

O čem jsou vztahy s veřejností hovořila Irena Zatloukalová, šéfka PR agentury Fenek. Reputaci dle ní tvoří: (záměr krát hodnoty krát chování) plus komunikace. Pro vybudování reputace je důležitý strategický záměr, cíle a hodnoty. Rovněž vysvětlila název firmy - právě fenek je zvíře, které má největší uši v poměru k tělu. Chválila komunikaci Martinusu, kterou považuje za inspirující. 

4. blok: Marketplaces aneb online tržiště

E-commerce podle Adama Kurzoka, spoluzakladatele společnosti Expando, akceleroval směrem k online tržištím. Vítězem roku 2020 je podle něj Amazon, přes který po celém světě nabízí zboží přes milion prodejců. Cílem amerického giganta je dle Kurzoka stát se prvním místem, kam se zákazníci vydají, když si budou chtít něco koupit. Jak dle Kurzoka přežít nástup online tržišť? Klíčem je najít si svou vlastní strategii a umět situaci využít ve svůj prospěch. Doporučuje nepodceňovat budování povědomí o značce. „I když na Amazonu neprodáváte, tak to neznamená, že vás tam zákazníci nehledají,“ uvedl Kurzok. Ti nejlepší dle něj umí využívat výhod různých kanálu, abych jejich brand rostl.

Následoval Michal Buzek, Chief Data Officer v Heureka Group. V prvním lockdownu jim vyskočily nahoru například pekárny na chleba, kola a elektrokola, strojky na holení a herní konzole. Meziročně pak obecně rostly kategorie sport, knihy či dům a zahrada. Při výběru eshopu je pro české zákazníky důležitá známost (Alza, Mall, Datart dle Buzka měly minulý rok výhodu). Vliv na online nakupování mají také média či vláda (například zprávy o nedostatku paralenu či zavedení povinných respirátorů). Během roku 2020 pak například stoupl podíl vyhledávání levnějších notebooků kolem šesti tisíc korun, jako reakce na omezování prezenční výuky na školách.

Jakub Kováč z Mall Group mluvil o Mall Partner Programu, kde vysvětlil principy a výhody pro obchodníky. 

5. blok: Sociální transformace

Juraj Felix, Co-CEO Czech News Center, hovořil o strategii digitální proměny mediálního domu CNC. Vedle organizační změny zdůraznil důležitost také kulturní změny. Proměnu za doby pandemie vnímá jako příležitost a akcelerátor

Trendem minulého roku bylo domácí cestování po Česku, jak zmínil Petr Kotík, šéf portálu Amazing Places. V závislosti na pandemické situaci do budoucna ještě nějaký čas potrvá. Trendem dle něj také bude takzvaný glamping (z anglického glamorous camping). Jde o místa uprostřed přírody s důrazem na udržitelnost, jako jsou různé stromové domy či upravené maringotky. Zvýšil se také zájem o jejich budování.

O disrupci světa práce hovořil Carl Clarke, People & Property Director společnosti Vodafone. Loňský rok pro ně znamenal vyřešit, jak zajistit bezpečí zaměstnanců a jak si udržet přízeň zákazníků. Budoucnost práce podle něj bude flexibilita, práce na dálku a důležitost digitálních dovedností.

O distanční medicíně hovořil Vítězslav Havliš ze společnosti Canadian Medical, člena skupiny EUC. Jejich služba Lékař Online umožňuje 24/7 dostupnost lékaře prostřednictvím chatu popřípadě videohovoru. Průměrná konzultace pak trvá 6-10 minut. V rámci konference proběhla živá ukázka zadání dotazu a následné komunikace s lékařkou. 

Patrik Juránek z platformy Startup Disrupt citoval amerického investora Paula Grahama, podle něhož není dobré čekat, až zákazník přijde. Podnikatel by naopak měl zákazníka nalézt, zaujmout a přivést k sobě. Největší meziroční růst tržeb dle Juránka zaznamenala oblast zdravotní péče a doplňků, stavebních materiálů, dětského zboží a drogerie. Naproti tomu pokles zaznamenal segment oblečení a kanceláří.

Poslední příspěvek prvního dne konference měl ředitel společnosti Ipsos, Jakub Malý. Životní prostředí nejvíce znepokojuje generace Y a Z (dnešní třicátníci, respektive dvacátníci), naopak imigrace trápí nejvíce generaci X (čtyřicátníci až padesátníci). Více než 95 procent lidí z generace X, Y a Z žije v domácnosti s přístupem k internetu. Nejvíce využívají mobilní technologie a mobilní internet zástupci generací Z, Y a následně X, tedy sestupně od těch nejmladších.