AI sníží náklady na zboží a služby. Proto budeme chtít kupovat více věcí, říká šéf vzdělávání v SAP

Loni se rozhodl SAP zpřístupnit své vzdělávací moduly zdarma, říká ředitel pro oblast vzdělávání v SAP Max Wessel.

Loni se rozhodl SAP zpřístupnit své vzdělávací moduly zdarma, říká ředitel pro oblast vzdělávání v SAP Max Wessel. Zdroj: E15 Michael Tomeš

„Pro vývojáře softwaru je velmi důležitý tok práce, chtějí se soustředit na svůj problém a najít nejelegantnější způsob, jak napsat kód,“ popisuje Max Wessel ze SAP, proč se vývojáři nemohou dočkat změn vzniklých díky AI.
„Pokud považujeme AI za něco, co umožní snížit náklady na poskytování zboží a služeb napříč odvětvími, myslím, že zájem lidí bude obrovský,“ popisuje Wessel.
„Kombinace člověk plus stroj nás v mnoha případech povede správným směrem,“ tvrdí Wessel.
Evropská regulace na nás žádný výrazný dopad mít nebude, tvrdí Wessel ze SAP.
5
Fotogalerie

Česku výrazně scházejí IT specialisté, potřeba by jich podle odborných odhadů bylo až patnáct či dvacet tisíc. I proto se firmy musejí více podílet na přeškolování potenciálních uchazečů. Softwarová firma SAP se rozhodla poskytovat vzdělávání zdarma. „Zmírnit nedostatek odborníků by ale mohla také umělá inteligence,“ říká ředitel pro vzdělávání SAP Max Wessel, který přednáší v Kalifornii na Stanfordu.

Podle některých prognóz by do roku 2030 kvůli nástupu umělé inteligence mohla ztratit svou pozici zhruba miliarda lidí. Jejich přeškolování by měly zajišťovat spíše soukromé firmy, nebo by se měl více zapojit stát?

Bude to odpovědnost obou stran. Přeškolování je důležité nejen kvůli AI, ale hlavně kvůli tomu, že polovina dnes narozených dětí bude pravděpodobně žít do sta let. Dovednosti, se kterými v 22 letech dostudují, jim vzhledem k rychlým změnám během padesátileté kariéry nevydrží do důchodu. A tak je kontinuální učení povinností nás všech. Jistě, některá z těchto období přeškolování budou epizodická. Něco se stane v průmyslu a bude třeba tam přeškolit lidi.

Máme několik příkladů veřejně soukromých partnerství ve spolupráci s různými vládami po celém světě. Posledních deset let provozujeme program People to work. Běží po celé Evropě, začal v Německu a přeškolili jsme tak 400 tisíc nezaměstnaných. Vlády financují program, v jehož rámci poskytujeme jak profesionální školení, tak školení SAP pro lidi, kteří se snaží dostat do IT. Až osmdesát procent absolventů, kteří získají certifikaci, skutečně najde práci v IT. Takový program bychom sami provozovat nemohli, s vládami toho ale zmůžeme hodně.

Považujete se za optimistu co se týká dopadu umělé inteligence na lidskou práci. Co vás k tomu vede?

Hodně se mluví o stávce hollywoodských herců a scenáristů. Naposledy stávkovali někdy na začátku sedmdesátých let, kdy obě skupiny tvrdily, že televize zničí všechna jejich pracovní místa. Náklady na výrobu pro televizi byly totiž mnohem nižší než náklady na výrobu pro film. Místo toho se ale stalo, že s poklesem nákladů, a tedy se snazším přístupem, průmysl natolik rostl, že i když bylo potřeba méně lidí na produkci show, vzniklo více pracovních míst.

Myslím, že podceňujeme růst poptávky. Pokud považujeme AI za něco, co umožní snížit náklady na poskytování zboží a služeb napříč odvětvími, zájem bude obrovský. Budeme chtít více věcí, usnadní nám to péči o děti, získáme lepší přístup ke vzdělávání, a budeme proto více konzumovat.

Nenastala teď ale docela jiná situace, kdy umělá inteligence skutečně ohrožuje i kreativní a umělecké profese?

Je pro mě těžké uvěřit, že role lidské kreativity, inteligence nebo architektury zmizí s příchodem těchto ne zcela všeobecně použitelných AI řešení. Určitě zaznamenáme masovou automatizaci a některá místa zaniknou. Disney teď vyrobil show pro Disney plus, kde úvodní titulky vygenerovala umělá inteligence, takže jsem se hned musel podívat, jak to vypadá.

Zaprvé tam určitě byl někdo, kdo zadával systému úkoly a rozhodoval, jak to bude vypadat, zadruhé to rozhodně nebyly nejlepší úvodní titulky na světě, ale zřejmě ukazují směr, jakým by mohl návrhář nebo animátor pokračovat, aby byl rychlejší. Stále tam ale zůstává člověk odpovědný za to, jak to bude vypadat. Právě na tom se ukazuje, že spojení člověka a stroje nás v mnoha případech povede správným směrem.

Když zmiňujete roli člověka při zadávání úkolů umělé inteligenci, zaznamenáváte poptávku po takzvaných prompt-inženýrech, kteří pomáhají identifikovat nedostatky umělé inteligence?

Ano, ale nevím, zda bude prompt-engineering (navrhování efektivních dotazů čili promptů pro velké jazykové modely – pozn. red.) samostatný obor. Pravděpodobně se z toho stane dovednost.

Takže by to nakonec měli umět všichni?

Pro mnoho funkcí to bude všudypřítomná dovednost, budeme najímat méně lidí s nějakou specializací a místo toho budeme mít ve firmách více školicích programů.

Teď je to samostatný obor?

Ano. V SAP odlišně školíme strojové učení a využívání generativní AI. Snažíme se dát lidem základní pochopení, jak modely fungují, aniž by cokoli o strojovém učení nebo datové vědě věděli. Chceme, aby znali limity systému, a učíme je, jak napsat dobrý prompt. Když ale trénujeme experta na strojové učení, musí rozumět problematice za algoritmem.

I díky platformám typu SAP Build bude tvorba aplikací i bez vývojářů mnohem snazší. Myslíte, že kombinace AI a low-code a no-code nástrojů (tvorba bez využití programovacího jazyka – pozn. red.) pomůže zaplnit nedostatek IT pracovníků?

Věřím že ano. Poptávka po IT pracovnících bude stále růst se stoupajícím významem softwaru. SAP Build je mimořádně přínosný pro někoho, kdo má nápad na aplikaci a chce ji sestavit. Síla těchto nástrojů spočívá v tom, že umožňují IT specialistům soustředit se na těžší úkoly. Často se hodně těžké práce přesouvá na integraci, architekturu, správu zdrojů a tyto typy věcí, které SAP Build nepokryje a budete potřebovat tým IT profesionálů na druhé straně, kteří se vypořádají s těmito typy problémů.

Jsou vývojáři ochotni se těmto změnám přizpůsobit?

Myslím, že jsou nejen ochotni, ale dokonce sami chtějí. Pro vývojáře softwaru je velmi důležitý tok práce, chtějí se soustředit na svůj problém a najít nejelegantnější způsob, jak napsat kód. Když se zaseknou, často skončí na stránkách jako Stack Overflow, kde se zeptají, aby našli odpověď. Ke komunitě SAP se každý rok připojí 26 milionů lidí, podobná čísla jsou na Stack Overflow.

Je to způsob, jak najít odpověď. Jdeš tam, protože jsi uvízl. Nyní máš ale nejlepšího přítele hned v sousedním bytě, odpovídá na tvoje otázky a ty se můžeš rychle vrátit k práci. První průzkumy ukazují, že vývojáři tyto nástroje přijímají, a tak roste jejich produktivita. Chtějí se soustředit na aktuální úkol. Mohou tak trávit čas řešením hádanky, ne administrativními úkony při hledání odpovědi na jednu konkrétní otázku.

Na jedné konferenci jste zmínil, že zůstává otázkou, jak rekvalifikujeme lidi, kteří dnes v IT pracují, a jak oslovíme nové skupiny, abychom je přivedli do pracovního procesu. Našel jste na ni odpověď?

Stále narážíme na to, že nedostatek IT dovedností je větší než kapacity univerzit zaměřených na informatiku. Musíme proto oslovit jednoduše a relevantně nové skupiny. I proto jsme změnili přístup k učení SAP, když jsme poskytli obsah zdarma. Musíme jít možným studentům naproti nejen skrz naše platformy, ale i skrz Google nebo Youtube. Celý průmysl čeká ještě dlouhá cesta. A není to jen SAP. Mylná je představa, že to je hra s nulovým součtem, že soutěžíme s Microsoftem nebo Applem. Problém je tak velký, že všichni vyhráváme společně.

Myslíme si, že každý, koho bychom mohli zapojit do IT, vypadá jako absolvent vysoké školy. Jenže když se podíváte na průměrný věk zaměstnanců, jsou třeba již dvacet let mimo univerzitu. Někdo, kdo absolvoval IT před patnácti nebo více lety, neví nic třeba o vývoji cloudu. Součástí výzvy je setkat se s lidmi v polovině kariéry a přiznat si, že je korporace nebo vlády musejí naučit některé základy, které studenti vycházející z univerzity už znají. Jeden z neúspěchů dnešního firemního vzdělávání v IT spočívá v tom, že předpokládáme, že každý zná základy a pak jej učíme Microsoft, SAP nebo AWS. Problém přeškolování ale někdy znamená vrátit se k základům současného technického paradigmatu.

Jakou roli by v tom měla sehrát vláda?

Univerzitní vzdělání je tady dostupné, což je skvělá věc, rozhodně je to lepší než tam, odkud pocházím, kde je to mimořádně nákladné. Vlády s v rámci technického vzdělávání často soustředí na nesprávnou věc. Musíme se více zaměřit na pojmenování požadovaných dovedností, teprve pak bude každý schopen lidi přeškolit. Nejlepší věc, kterou mohou vlády udělat, je překlenout propast mezi tím, co hledají firmy, a vzděláváním. Viděli jsme to třeba v Německu, Španělsku nebo v USA, kde společnosti školení lidí zadotují, protože pak ty lidi mohou přijímat.

Mělo by tu tedy být více partnerství mezi soukromými firmami a školami?

Určitě. Máme velmi rozsáhlý globální vzdělávací program ve svém oboru a dosahujeme výjimečných výsledků. V rámci pětiletého vzdělávání poskytujeme jeden rok školení na místě se SAP a z tohoto programu zaměstnáváme pozoruhodný počet lidí. Tenhle program nám do firmy dokonce přináší nejvíce talentů.

Myslíte, že všechna možná rizika umělé inteligence jsou dobrým zdůvodněním přísné evropské regulace?

Těžko říci. Způsob, jakým se Evropa nebo země na druhé straně spektra jako Asie vypořádávají s daty, soukromím, citlivostí a s bezpečností, má svoje výhody i náklady. Důležité je, aby to každý, kdo má úlohu něco regulovat, pořádně zvážil, protože čím více regulace na něco uvalíte, tím více se kvůli omezení zpomalí inovace. Zároveň ale můžete inovace zrychlit v jiných oblastech, jako třeba teď v budování technologií.

Má evropská regulace dopad na vývoj vašich systémů? Přesunuli byste se například vývojově více do USA?

Ne, z principu vždy zůstaneme globální společností.

Nebude to těžké vzhledem k rozdílům, které třeba mezi USA a Evropskou unií vzniknou?

Už to známe z minulosti. V USA a v Evropě existují různé regulace soukromí a dat a my jsme tvrdě pracovali na vytvoření systémů a struktur, které fungují v obou prostředích. Jsem si jistý, že najdeme způsoby, jak tyto problémy s AI technicky řešit.

Jako vedení jste uznali, že i vám v systémech SAP chybějí lidé s potřebnými znalostmi. Proč i přesto došlo k propouštění?

Začnu nedostatkem lidí. Zveřejnili jsme zprávu, ve které odhadujeme, že přede dvěma lety jsme měli zhruba 1,1 milionu konzultantů. Kvůli rozšiřování zákaznické základny a stále více lidem, kteří investují do naší strategie, odhadujeme, že do konce roku 2025 budeme potřebovat 1,6 milionu profesionálů. Nemýlím-li se, společnost Accenture v posledních třech letech najala 25 až 30 tisíc profesionálů SAP. To jen pro představu, jak velký to je růst.

A oznámená restrukturalizace na začátku letošního roku měla mnohem více co do činění se strategickým zaměřením naší organizace, jak budeme dále investovat. Nešlo o zmenšování, ale o to, abychom se ujistili, že máme investice v produktech nejdůležitějších pro růst. A naše portfolio je opravdu velké.

Na podzim se SAP zavázal, že do roku 2025 proškolí dva miliony lidí v IT, čehož mohou využít i zájemci z Česka. Už školíte?

Specifické na SAP je, že nejde jen o základní platformové znalosti, ale také o výuku lidí, kteří se budou profesionálně věnovat finančnímu plánování a účetnictví nebo třeba logistice. Tím pádem je to přístupnější pro více lidí. Nemusíme nutně hledat počítačové vědce a přeškolovat je na vývojáře. Můžeme také najít někoho, kdo pracuje ve výrobním prostředí, a naučit ho používat výrobní a prováděcí systémy, dát mu šanci profesního růstu.

Oznámili jsme proto takzvanou iniciativu digitálních dovedností, kdy letos nabídneme deset tisíc licencí podzastoupeným skupinám v technologiích, a současně jsme oznámili partnerství s poskytovatelem online kurzů Coursera, takže je SAP poprvé na bezplatné vzdělávací platformě. Ne všichni se totiž učí na naší platformě. Chtěli jsme být tam, kde jsou studenti.

Jaký je zájem?

Před třemi dny jsme přesáhli milion aktivních studujících jen za letošní rok, což je oproti loňsku velký nárůst. Loni jsme se na tohle číslo dostali až na konci prosince, rok předtím jsme měli jen 670 tisíc studujících. Mnoho z těchto lidí se k nám ale každý rok vrací, takže nejde o milion jedinečných studujících, přesto dosah našich vzdělávacích platforem rychle roste, desítky tisíc lidí se s námi učí přes Courseru.

Co se týče iniciativy digitálních dovedností, kde jsme se zavázali k certifikacím, už jsme měli více než devět tisíc studentů, žen a dalších skupin málo zastoupených v technologiích, které se letos přihlásily pro bezplatné certifikace.

Jsou tam i lidé z Česka?

Zhruba dvě procenta veškeré naší aktivity jsou v České republice. Mimochodem to znamená, že Česká republika překonává svou váženou hodnotu ve srovnání s celosvětovou populací v oblasti učení SAP, která je blíže k jedné a půl.

Čím si vysvětlujete, že je o vzdělávání o tolik větší zájem než v předchozích letech? Pomohlo rozšíření na další platformy?

Je to jednoduché, v roce 2020 byla většina našeho profesionálního vzdělávání placená. Měli jsme sice bezplatné vzdělávání, nebylo ale profesionální. Šlo o úvod do problematiky, potom jste už museli zaplatit poměrně vysokou částku, pokud jste chtěli získat přístup k jakémukoli vzdělávacímu obsahu.

V roce 2020 jsem převzal organizaci se silným mandátem. Ve výkonném vedení SAP jsme se rozhodli, že potřebujeme transformovat způsob, jakým komunikujeme. Všude je nedostatek technických dovedností a my se musíme ujistit, že jsme v čele, pokud jde o snadnost použití při práci s námi. Proto jsme se zavázali, že začneme otevírat náš obsah.

Stále věříme, že je náš výcvik lepší a rychlejší se všemi prémiovými nabídkami, ale kdokoli s připojením k internetu by měl mít přístup k našemu obsahu. Začali jsme proto optimalizovat dvě věci. Jedna je zpřístupnění učení pro všechny a druhá je, že jde vzdělávání snadno najít přes Google. Namísto toho, abychom vzdělávání skrývali na naší webové stránce za hromadou marketingových informací, chceme ihned prezentovat konkrétní vzdělávání, které je pro daného člověka relevantní.

Max Wessel (38)

V SAP působí jako ředitel pro oblast vzdělávání v nejužším vedení. Je jedním z klíčových lidí, kteří stojí za spuštěním low-code platformy SAP Build a závazku SAP k vyškolení dvou milionů vývojářů do roku 2025. Vystudoval psychologii a ekonomii na Harvardu, přednáší na Stanfordu.