Bude kulturní památka vyvlastněna? Podívejte se, jak vypadá secesní budova nádraží Vyšehrad

Hlavní secesní budova byla v roce 2001 prohlášena kulturní památkou.

Hlavní secesní budova byla v roce 2001 prohlášena kulturní památkou. Zdroj: Michaela Szkanderová

Nádraží Vyšehrad, secesní nádraží bylo uvedeno do provozu v prvních letech dvacátého století.
V roce 1960 přestalo nádraží sloužit jako železniční stanice, nově se jednalo o výhybnu.
Autor secesní dvoupatrové nádražní budovy není známý, ale předpokládá se, že jím byl Antonín Balšánek
V budově je bývalá dopravní kancelář, technologická zařízení a byty.
Kancelář výpravčího byla v pohledu z ulice v 1. patře, v pohledu z nástupiště v přízemí.
15
Fotogalerie

Spor mezi Prahou a společností RailCity Vyšehrad, která vlastní opuštěné a nevyužité vyšehradské nádraží, se znovu posunul. Podle pražského magistrátu uhradila společnost pouze jednu z pěti udělených pokut, budova je v katastrofálním stavu a není o ní pečováno. Ministerstvo kultury již od vedení města obdrželo dopis s informací o tom, že magistrát podnikne první krok k možnému vyvlastnění objektu. 

„Za hlavní město Prahu zasíláme na ministerstvo kultury dopis, zdali dosud nedošlo k dohodě s vlastníkem o prodeji budovy nádraží státu. Pokud to stát potvrdí, nemělo by nic bránit zahájení procesu vyvlastnění, který jsme připraveni rozeběhnout z pozice hlavního města,“ uvedl náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09).

Magistrát uvedl, že odbor památkové péče firmu pokutoval opakovaně, jelikož neumožnila přístup do objektu. Majitel však podle města uhradil pouze první pokutu ve výši necelých dvou milionů korun. Budova bývalého nádraží je od roku 2000 kulturní památkou. 

Dodal, že se o tom bude ještě jednat. Vyvlastnění umožňuje památkový zákon za předpokladu, že se majitel o památku dlouhodobě nestará. Tuto možnost však zatím nikdo v republice nevyužil.

V polovině října magistrát a radnice Prahy 2 uvedly, že se v budově začala propadat střecha a že s ohledem na přístup majitele ji plánuje opravit městská část s přispěním města a náklady na majiteli vymáhat. Firma RailCity Vyšehrad tento týden zareagovala prohlášením, podle kterého střechu poškodili neznámí pachatelé, kteří neoprávněně do budovy vnikli. To dnes potvrdil i magistrát. Firma dále uvedla, že vyjádření zástupců samospráv o možnosti vyvlastnění „balancují na hraně zákona“ a že střechu opraví na své náklady. Do budovy prý vkládá nemalé peníze, aby se její stav dále nezhoršoval, a zároveň shání investora pro svůj plánovaný projekt. 

Magistrát jednal s majitele o možném odkupu, podle dřívějšího vyjádření radního Jana Chabra (TOP 09) však firma požadovala cenu převyšující znalecký odhad města. Podle dřívějších vyjádření chtěl vlastník 117 milionů korun, magistrát na základě znaleckého posudku mohl nabídnout pouze 67 milionů. Firma tento týden uvedla, že pracuje s vlastními posudky a že čeká na vyjádření magistrátu.