Kufry stále nedorazily. Cestující se svěřují se zážitky z pražského letiště, obracejí se na pojišťovny

Letiště Václava Havla v Praze

Letiště Václava Havla v Praze Zdroj: Blesk:David Malik

Pražské letiště postupně řeší problémy s odbavením kufrů. Většina zpožděných zavazadel je podle letiště už buď u svých majitelů, nebo alespoň na cestě k nim. Kvůli přetíženému provozu jsou však lety nadále nadprůměrně zpožděné. Průměrné zpoždění příletů je kolem jedné hodiny, u odletů je to téměř padesát minut. První případy poškozených cestujících už řeší pojišťovny. Nový krizový manažer společnosti Czech Airlines Handling (CSAH), která na pražském letišti zajišťuje část odbavení zavazadel, nastoupí až v srpnu. 

Lidé v uplynulých dnech čekali na výdej kufrů i několik hodin, když tedy vůbec zavazadla z dané destinace dorazila. Nebo se naopak cestující do destinace podívali, ale kufr zůstal v Praze. První poškození cestující už řeší svá ztracená nebo zpožděná zavazadla přes pojišťovny. „Od začátku července už evidujeme zhruba 20 až 25 událostí v souvislosti se zpožděním zavazadel v souvislosti s událostmi na pražském letišti,“ upřesňuje Petr Milata, mluvčí skupiny ČSOB.

Během středy odletělo z pražského letiště devět letadel bez batožiny cestujících. „Největší nápor turistů teprve čekáme. V zahraničí doporučujeme neopouštět letiště bez protokolu o zpoždění nebo ztrátě zavazadel, do protokolu je nutné doplnit název hotelu, kde budou klienti pobývat, pro případné doručení,“ radí Milata dále cestujícím. 

Práci pro deset lidí dělají dva

Julius, jeden z cestujících, který se před několika dny vracel do Prahy z řeckého Rhodu, se dostal k zavazadlům až po třech hodinách čekání „Do Prahy jsme přijeli zhruba kolem půl třetí ráno, ale zavazadla jsme dostali až někdy před šestou,“ svěřil se e15 Julius. „Na místě bylo hodně malých dětí a staří lidé a chyběl dostatek místa na sezení,“ dodal. Po zhruba dvou hodinách čekání za rozladěnými cestujícími přišli pracovníci letištní ostrahy, aby jim problém vysvětlili. Ostraha jim údajně řekla, že práci pro deset lidí dělají dva.

Cestující také volali na infolinku pražského letiště a společnosti Czech Airlines Handling (CSAH), která má odbavení zavazadel pro část aerolinek na starosti, ale tam pomoc nenašli. Až na infolince letecké společnosti Smartwings jim více poradili včetně toho, že jestli nechtějí čekat, tak ať jdou na reklamační přepážku. Někteří toho využili, ale většina prý na své zavazadlo počkala.

V případě, že cestující nechtějí čekat, tak je nutné, aby vyplnili reklamační formulář u reklamační přepážky a ta jim poté zavazadlo doručí nejpozději do tří dnů. „Situace na letišti v Praze je výjimečná, ale podobná může nastat kdekoliv na světě,“ tvrdí Gabriela Trojanová z Komerční pojišťovny.

Potřebné jsou nyní i asistenční služby pojišťoven. „Lidé často nejsou informováni o možnosti získat náhradu od letecké společnosti v případě, že je jejich let zpožděn či zrušen. Tyto kompenzace se pohybují od 250 do 600 eur,“ říká Eva Svobodová z pojišťovny UNIQA. 

Nedůstojná zkušenost

Dalším z cestujících, kterého se dotkly současné problémy na pražském letišti, je Robert Masarovič. V úterý odlétal z pražského letiště do Španělska a zkušenost s letištěm popsal redakci e15 jako velmi negativní až „nedůstojnou“. „Odbavení trvalo dvě hodiny a byly otevřeny jen dvě přepážky,“ popsal. Letadlo mělo následně čtyřicetiminutové zpoždění. Ale překvapení ho čekalo až v cílové destinaci. Po příletu zjistil, že jeho zavazadlo nedorazilo. Kontaktoval leteckou společnost Smartwings, cestovní kancelář a pražské letiště, ale bez výsledku.

„Volal jsem také na pojišťovnu, kde mi řekli, že nárok na kompenzaci mám až v případě ztráty zavazadla.“ Robert Masarovič tak vyplnil protokol o zpožděném zavazadle na španělském letišti.

Nový krizový manažer společnosti Czech Airlines Handling (CSAH), která na pražském letišti odbavuje zavazadla, nastoupí v srpnu. Jméno manažera letiště nezveřejnilo. Jeho úkolem bude prý „strategické plánování činností handlingové společnosti v kombinaci s nepravidelností provozu“, jak ve čtvrtek informovala ČTK mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková. 

Jméno nového krizového manažera podle ředitelky komunikace Letiště Praha Evy Krejčí nebude zatím zveřejněno kvůli jeho stávajícímu pracovnímu závazku. „Veřejnosti ho představíme v průběhu příštího týdne. Manažer s dlouholetou zkušeností z provozu se nicméně s aktuální situací již intenzivně seznamuje,“ uvedla Krejčí.