Česko v roce 2020: polovina firem bude nabírat, víc podniků lidem přidá

Výroba klobouků ve společnosti Tonak

Výroba klobouků ve společnosti Tonak Zdroj: Michael Tomeš

Výroba klobouků ve společnosti Tonak
Bankovky
Bankovky
Výroba klobouků ve společnosti Tonak
5
Fotogalerie

Dva ze tří zaměstnanců se letos mohou těšit na zvýšení mzdy. Nejčastěji poroste zhruba o šest procent. Vyplývá to z hloubkových rozhovorů, které exkluzivně pro deník E15 uskutečnila personální společnost Předvýběr.cz mezi třemi desítkami majitelů a ředitelů firem a jejich personálních šéfů. Tlak firem na útlum mzdového boomu přesto po letech bobtnajícího blahobytu zesílí. Byznys totiž poroste pomaleji než v předchozích letech a nejistot o dalším směřování domácí i evropské ekonomiky bude více, než byli domácí podnikatelé během konjunktury zvyklí.

„Ekonomika sice šlape, ale často zmiňovaným cílem firem je stabilizace stávajícího stavu,“ vysvětluje šéf Předvýběr.cz František Boudný. Více než pětina českých výplatnic se tak letos nezmění, další zhruba desetina firem přidání svým zaměstnancům zatím pouze zvažuje. „Rádi bychom mzdy zvyšovali, ale v současnosti nedokážeme přesně odhadnout budoucí vývoj v Česku,“ říká například šéf brněnské kanceláře stavební společnosti Mageba David Jelínek. 

Zatímco v minulém roce rostly tuzemské mzdy po zohlednění růstu cen tempem blížícím se až pěti procentům, letos to mají být podle odhadu ekonomů necelá čtyři procenta. Silnějším tématem bude přitom letos růst mezd spíše pro nižší pozice. „Budeme navyšovat mzdy u všech dělnických profesí, bez toho nemáme šanci udržet kvalitní zaměstnance. Naopak neočekáváme a neplánujeme navyšovat platy na manažerských postech,“ říká šéf potravinářské firmy Bidfood Bohumil Volf. Ochlazení mzdového optimismu souvisí s očekávaným zpomalením ekonomiky.

„Nejskromnější růst mezd očekávám v případě malých a středních podniků, které obvykle v čase nastupujícího ekonomického útlumu preferují udržení zaměstnanosti a aplikují mzdovou zdrženlivost,“ soudí ekonom České spořitelny a člen Evropského hospodářského a sociálního výboru Petr Zahradník. Experti se shodují, že letošní rok bude ve znamení zhruba dvouprocentního růstu české ekonomiky, tedy oproti loňsku zhruba o půl procentního bodu pomalejší. Prognózy pro letošek jsou sice příznivější než ještě na podzim loňského roku, kdy se nad Českem hrozivěji vznášel stín německé recese, růst ale stále zůstává nevyzpytatelný. 

„Obecně vzniká rozdíl mezi firmami z různých odvětví. Průmysl procházel na konci roku ochlazením a to se projevilo i ve mzdovém vývoji a nabírání nových zaměstnanců. Naopak domácí obchod či služby dál zůstávají silné, což se projeví i na výplatnicích,“ zdůrazňuje ekonom J&T Banky Petr Sklenář. „Firmy, které v posledních letech jely setrvačností, aniž se snažily posunout technologicky, zvýšit produktivitu práce, a hlavně rozšířit portfolio ať už výrobků, či zákazníků, mohou velmi silně narazit v případě, že zrovna jejich hlavní produkt nebo zákazník se dostanou do problémů,“ dodává partner poradenské společnosti EY Jan Fanta.

Špatná nálada postihne letos zejména sektor dodavatelů do automobilového průmyslu či ocelárny. Tato odvětví nejenže nebudou unisono přidávat, v některých případech i opráší v Česku léta neslyšený fenomén propouštění. „Na některých pracovištích se sníží původní potřeba počtu pracovníků. Předpokládám, a to je i naším cílem, na konci letošního roku mít nižší stavy,“ uvádí Mojmír Čapka, majitel společnosti Brisk Tábor vyrábějící svíčky pro automobilové motory. Před některými z lidí se totiž zastavily pásy. „Část zaměstnanců finální výroby byla na konci roku po část měsíce doma se sníženou mzdou,“ říká mluvčí Liberty Steel Ostrava Barbora Černá Dvořáková.

Podle statistik společnosti Předvýběr.cz plánuje letos zvýšit stavy méně než polovina respondentů průzkumu. Firmy zaměstnance ušetří kvůli klesajícím novým zakázkám, ale i vyšším investicím do technologií, které stále dražší práci budou časem nahrazovat. „Soustředíme se na automatizaci a robotizaci objednávkových systémů, příjmů v logistice, fakturačních systémů, vyhodnocování zpětné vazby zákazníků a na další práce s velkými balíky dat, mnohdy za použití umělé inteligence a algoritmů strojového učení,“ přibližuje mluvčí potravinářského řetězce Albert Jiří Mareček.

Firmy zabojují s klesající ziskovostí

Letošním mottem mnoha firem se stanou úspory, které mají tuzemský byznys vymanit z klesající ziskovosti. Rychle rostoucí mzdy a ceny energií v kombinaci se zpomalením růstu vrhnou letos podnikatele naplno mezi ostří zavírajících se ziskových nůžek. Vyprostit se z nich pokusí v první řadě seškrtáním zbytných nákladů, což mnohdy pocítí na svých rozpočtech třeba tuzemští manažeři marketingu.

„Ziskovost firem je nyní poměrně nízká. Podobně nízkých marží dosahovaly firmy v letech 2012 a 2013, když byla česká ekonomika naposledy v recesi či krátce po ní. Vzhledem k ekonomickým prognózám se situace přitom asi nezlepší vyšším růstem tržeb,“ vysvětluje hlavní ekonom poradenské společnosti Deloitte David Marek. Podle něho zbývají domácím firmám dvě možnosti. „Hledat úspory v nákladech, nebo se smířit s nízkými maržemi, případně jejich dalším poklesem,“ dodává Marek.

Podle manažerů takřka dvou desítek českých firem zpovídaných na toto téma deníkem E15 zintenzivní snahy hledat cesty, kterak ušetřit lidskou práci robotizací, nebo firmy vsadí na energetické úspory volbou zelených technologií. „Je nabíledni, že růst mzdových a úrokových nákladů v posledních letech si vyžádá kompenzaci jiných nákladů tak, aby byla zachována rentabilita. Na to konto budeme omezovat náklady na marketing, především na pořádání společenských událostí a propagaci nesouvisející s podporou prodeje,“ uvádí šéf společnosti Pro-Doma Petr Vaněrka. Firma zároveň plánuje zesílit investice mající zvýšit produktivitu práce.

Otázka:Bude vaše firma letos snižovat náklady a kde nejvýrazněji?

„Naším cílem je průběžné snižování nákladů. Jdeme především cestou zvyšování produktivity práce řádově o deset procent ročně tak, abychom dlouhodobě udrželi naši konkurenceschopnost na náročných trzích zemí Evropské unie.“
               - Jan Hruška, manažer marketingu společnosti Kovosvit

„Prostřednictvím pokračujícího Performance programu chceme od roku 2020 do roku 2025 dosáhnout kumulativních úspor ve výši 4,9 miliardy eur, abychom mimo jiné mohli financovat nové technologie (nezbytné pro plnění přísnějších emisních limitů) a budoucí obchodní modely.“
                       - Simona Havlíková, mluvčí společnosti Škoda Auto

„Obecně se soustředíme na optimalizaci nákladů a zefektivňování transakční ekonomiky, jako jsou náklady na logistiku, marketing nebo zákaznickou péči.“
               - Oldřich Bajer, generální ředitel společnosti Mall Group

„Náklady snižujeme přirozeně a průběžně, nikoli kampaňovitě. Nakupujeme úspornější techniku, odbouráváme administrativu, opravdu mimořádně využíváme systémů inteligentních procesů pro tvorbu a správu projektů, stovky služebních cest nahrazujeme videokonferencemi.“
      - Michal Jurka, prezident společnosti Skanska Central Europe

„V každém případě bude v letošním roce snížen podíl nákladů na výkonech, respektive zvýšena ziskovost a rentabilita. Zaměřujeme se na celkové zlepšení struktury komodit našeho prodeje, omezování nevýhodných kooperací a jejich stažení do naší firmy v případě, že máme potřebnou technologii.“
                             - Mojmír Čapka, majitel společnosti Brisk Tábor

„Stejně jako v předchozích obdobích se v roce 2020 budeme zaměřovat na zvyšování produktivity, a to jak ve výrobních závodech, tak v obchodních jednotkách. Zde se nadále soustředíme na využití digitálních řešení včetně nových možností umělé inteligence.“
           - Eduard Palíšek, generální ředitel společnosti Siemens ČR