Praha chce novou tržnici. Hodlá se inspirovat evropskými metropolemi

Pražská tržnice v Holešovicích, kde 16. července 2019 probíhá bourání nelegálních stánků

Pražská tržnice v Holešovicích, kde 16. července 2019 probíhá bourání nelegálních stánků Zdroj: Szkanderová Michaela

Pražská tržnice v Holešovicích, kde 16. července 2019 probíhá bourání nelegálních stánků
Pražská tržnice v Holešovicích, kde 16. července 2019 probíhá bourání nelegálních stánků
Pražská tržnice v Holešovicích, kde 16. července 2019 probíhá bourání nelegálních stánků
Pražská tržnice v Holešovicích, kde 16. července 2019 probíhá bourání nelegálních stánků
Pražská tržnice v Holešovicích, kde 16. července 2019 probíhá bourání nelegálních stánků
22
Fotogalerie

Evropa zažívá v posledních letech gastronomický boom. Lidé vyhledávají exotické chutě i regionální klasiku, chtějí rafinované veganské pokrmy i poctivý kus vyzrálého grilovaného masa, chtějí sdílet své zážitky, bavit se s lidmi. Vyžadují zajímavou atmosféru, čisté prostředí a méně jednorázových plastů. Velké kryté celoroční tržnice, často v nádherných klenutých historických budovách, lákají v současnosti v evropských metropolích davy turistů i místních. Už dávno přitom nejde jen o farmářské nebo vánoční trhy.

Tržiště jako Borough Market v Londýně, Markthalle Neun v Berlíně nebo Mercado de San Miguel ve španělském Madridu nabízejí gastronomii na vysoké úrovni, prověřené pěstitele a výrobce, ale také například relativně čisté toalety a místa k sezení. Nacházejí se takřka ve všech cestovních průvodcích. A ročně se v nich protočí miliony eur.

Podobnou tržnici by chtěla mít na svém území i Praha, která žádnou krytou tržnici neprovozuje. Současné vedení magistrátu se proto chystá vytvořit tržiště v chátrající Staroměstské tržnici v centru města a v Pražské tržnici v Holešovicích (na snímku).

„Tržnice jsou skvělým místem, kam vyrazit za nákupy, dobrým jídlem, kulturou nebo jen tak posedět. Chceme vytvořit centrum pro Pražany všech věkových i příjmových skupin,“ říká radní pro kulturu Hana Třeštíková (Praha sobě). „V holešovické tržnici chceme zachovat maloobchod s jídlem i dalším zbožím a možnost koupit si u stánku čerstvou zeleninu od farmářů nebo asijské speciality. K tomu pak přidáme divadla, koncerty a další kulturu,“ dodala Třeštíková s tím, že inspiraci chce hledat především v zahraničních metropolích.

Rekonstrukce areálu v Holešovicích je ovšem na začátku, podařilo se nicméně odstranit výraznou část asijských stánků. Náměstek pro finance Pavel Vyhnánek (Praha sobě) odhaduje, že by se rekonstrukce mohla vyšplhat až na miliardu korun. „Jde zatím pouze o hrubý odhad. Náklady se rozloží do více let, může to trvat i více než deset let,“ řekl Vyhnánek.

Obnovené Staroměstské tržnice, která se nachází mezi ulicemi 28. října a Rytířská, by se mohli Pražané dočkat podstatně dřív. Radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09) plánuje letos vypsat výběrové řízení na stavební firmu, která by provedla rekonstrukci. Hotovo by mohlo být již za dva roky, náklady se odhadují mezi 250 a 300 miliony korun. „Chceme, aby to plnilo i tu roli, kterou měla tržnice historicky. Nebylo to jenom místo, kde se prodávalo, ale bylo to i přirozené místo setkávání v rámci centra hlavního města,“ řekl radní.

Mezitím v Praze vznikají i soukromé projekty. Mezi Masarykovým nádražím a Florencí již druhý rok funguje kontejnerové městečko Manifesto, které denně navštíví tisíce lidí. Koncept zaměřený na vysokou gastronomii hodlají jeho zakladatelé rozšířit i na Smíchov. Do Prahy se také chystá populární gastronomický ráj Time Out Market z Lisabonu, který ročně navštíví miliony lidí. Restaurace a bary pod jednou střechou jsou součástí připravovaného projektu Savarin u Václavského náměstí. Otevřít by se mohlo za dva roky.

Kde se Praha chce inspirovat?

Paříž: Francouzská metropole nabízí různé farmářské trhy na každém rohu. Le Centquatre v severní Paříži je ale opravdovým skrytým pokladem, kam chodí především místní. Jde o umělecké centrum, kde se konají nejrůznější kulturní akce, nechybí ale ani gastro.

Le Centquatre v Paříži.Le Centquatre v Paříži.|Profimedia

Lisabon: Time Out Market je jednou z nejnavštěvovanějších atrakcí v portugalském Lisabonu. Za konceptem stojí novináři z časopisu Time Out Lisbon, kteří se v roce 2014 rozhodli oživit chátrající tržnici. Ročně ji navštíví kolem čtyř milionů lidí.

Time Out Market v Lisabonu.Time Out Market v Lisabonu.|Shutterstock

Kodaň: Populární severskou kuchyni lze najít v kodaňské tržnici Torvehallerne. Původně skromnější tržnici s ovocem a zeleninou doplnily v roce 2011 dvě prosklené haly, kde více než 80 obchodníků nabízí vše od dánských specialit až po vietnamskou kuchyni.

Torvehallerne v Kodani.Torvehallerne v Kodani.|Shutterstock

Londýn: Borough Market je jednou z nejstarších a největších tržišť v britském Londýně, obchodovalo se tu už ve 12. století. Dnes jde o rozsáhlý a populární areál, kam ročně přijde více než 4,5 milionu lidí, kteří si mohou vybrat z více než stovky stánků.

Borough Market v Londýně.Borough Market v Londýně.|Shutterstock

Berlín: Čerstvé ovoce a zeleninu mohou obyvatelé německé metropole sehnat v Markthalle Neun, která otevřela po revitalizaci v roce 2011. V rušné tržnici vaří asijští, němečtí či afričtí kuchaři své speciality hned vedle lokálních umělců. A pivo teče proudem.

Markthalle Neun v Berlíně.Markthalle Neun v Berlíně.|Profimedia

Madrid: Pro španělské tapas není třeba chodit daleko. Do více než sto let staré tržnice Mercado de San Miguel v srdci Madridu přijde ročně až deset milionů návštěvníků. Unikátní stavba ze železa a skla z roku 1916 nabízí především španělské speciality.

Mercado de San Miguel v Madridu.Mercado de San Miguel v Madridu.|Shutterstock