Zákon o liniových stavbách má šanci. Vzácně se shodují všechny poslanecké kluby

Stavba posledního úseku dálnice D8

Stavba posledního úseku dálnice D8 Zdroj: ŘSD

stavba dálnice
Stavba dálnice D3 finišuje
3
Fotogalerie

Norma umožní do dvou až tří let zahájit dostavby dálnic, důležitých železnic a vodních staveb.

Ještě tento měsíc zřejmě sněmovna definitivně schválí novelu zákonů týkající se dopravní infrastruktury. Norma, s níž nepřišla vláda Andreje Babiše v demisi, ale dolní komora, má totiž podporu všech devíti sněmovních stran. Proti budou zřejmě jen jednotlivci.

Nová legislativa umožní rychlejší výstavbu pro stát klíčových staveb, jako jsou nové nebo modernizované dálnice a železnice. Podle Martina Kolovratníka (ANO), který je hlavním předkladatelem návrhu, je jeho podstatou možnost začít stavět ještě předtím, než se zcela vypořádá výkup pozemků. „Jejich vlastník dostane peníze, které mu nabídl stát, a on se pak může soudit o zbytek částky, aniž by to stavbu zastavilo,“ řekl k hlavní změně v pravidlech.

Kolovratník i další zákonodárci jsou přesvědčeni, že takový postup nenarazí u Ústavního soudu. „Jde o takzvané mezitímní rozhodnutí, které český právní řád zná. Vyvlastňovací úřad vpustí investora na pozemek a stavba bude zahájena,“ dodal s odkazem na názor ústavně-právního výboru sněmovny a vládní legislativce.

Novelu, která předpokládá změnu sedmnácti paragrafů v různých zákonech, podpoří i pravicová opozice. „Vznikla s cílem co největší shody. Jde o to, aby se dále neblokovala výstavba liniových staveb, které jsou opravdu stěžejní pro všechny občany,“ uvedla místopředsedkyně poslanců TOP 09 Markéta Pekarová Adamová s tím, že strana nebude proti, i když by se předloha podle ní měla ještě dopracovat.

Pro budou také Starostové a nezávislí. „Ve výstavbě silnic a železnic jsou na tom lépe Slováci, Maďaři i Poláci,“ podotkl šéf poslanců STAN Jan Farský.

„Paradoxní je, že výstavbu infrastruktury mělo čtyři roky na starosti ANO, které nic neudělalo. Jeho menšinová vláda už půl roku jezdí po krajích a slibuje stovky kilometrů nových komunikací. Nejde přitom o její, ale o poslanecký návrh,“ připomněl Farský.

Výhrady má exministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL), který pro návrh ruku nezvedne. Není v něm podle něj šťastně řešena otázka informovanosti majitelů nebo uživatelů pozemků, na nichž se bude stavět. „Půjde o zemědělce, kteří mohou mít krátce před sklizní a částečně nebo úplně o ni přijdou,“ míní. Jurečka věří, že normu ještě doladí Senát.

Jaké stavby má zákon zrychlit

Dostavby a opravy dálnic: D0 (Pražský okruh), D1 až D11, D35, D43, D48, D49, D52 a D55.

Vysokorychlostní železnice: Praha–Brno–Přerov–Ostrava až k hranicím, Brno–Břeclav až k hranicím, Praha–Beroun/Hořovice, Ústí nad Labem– Praha včetně odbočky na Kralupy nad Vltavou, Louny a Most. Návrh počítá také s dostavbou či modernizací dalších 18 konvenčních železničních koridorů a uzlů.

Vodní stupně na Labi v Přelouči a v Děčíně.