Zateplená okna a termoprádlo. Češi se připravují na tuhou zimu | E15.cz

Zateplená okna a termoprádlo. Češi hledají alternativní způsoby, jak zvládnout zimu

Renovace oken
Renovace oken
• 
ZDROJ: ProfiMedia

Kristina Veinbender

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Lidé se připravují na tuhou a hlavně drahou zimu. Skupují tepelná čerpadla, a dodací lhůty výrobců se tak prodlužují až na osm měsíců. Ti, kteří příležitost promrhali, se vrhají na vlněné spodní prádlo a nechávají si zateplit okna. Rostoucí poptávku oproti minulému roku zaznamenali některé okenářské firmy i řemeslníci, kteří se zaměřují na výměnu oken.

Mírně rostoucí zájem pociťují hlavně řemeslníci na volné noze. „Oproti minulému roku máme zhruba desetiprocentní nárůst poptávek v kategorii oken. Registrujeme zhruba 300 poptávajících v této kategorii měsíčně,“ sděluje manažer servisního týmu poptávkového serveru ePoptávka.cz Michal Boudník.

Na čerpadla je pozdě

U některých řemeslníků poptávka po zateplených oknech vyskočila skoro o polovinu. Oldřich Kocián, řemeslník na volné noze, který se zaměřuje na práci s dřevem, eviduje růst poptávky oproti minulému létu o 40 procent.

„Polovina klientů má zájem o dodatečné zateplení, druhá o výměnu oken,“ upřesňuje. Skok poptávky si vysvětluje prudkým růstem cen energií a špatným stavem a stářím mnoha oken.

Rostoucí zájem o výměnu a zateplování, a tím pádem nedostatek pracovní síly, potvrzuje Román Vorlíček, šéf firmy Okna Vorlíček. „Zažíváme největší poptávku od ekonomické krize v letech 2008 až 2012, kdy se vlivem krize naprosto zastavil prodej oken. Nyní je tak velký zájem i navzdory neustálému zvyšování cen všech komodit, že nestíháme zavádět nákupní opatření. Chybí nám dokonce lidé na montáž oken,“ konstatuje.

Zateplení či výměna oken je podle spolumajitele okenářského podniku Vekra Jana Čajana jednou z mála dostupných cest, jak ušetřit za energie. „Dodací lhůty tepelných čerpadel se výrazně prodloužily. Pokud si zákazník objedná čerpadlo teď, topnou sezonu nestihne, zatímco dodání nového okna trvá dva měsíce,“ vysvětluje.

Výrazně vyšší zájem o výměnu oken ale zatím neeviduje. „Nedostupnost hypoték má negativní vliv na poptávku po oknech. Na druhé straně výměna oken může předejít úniku až 80 procent tepla a vzhledem k cenám energií by to mohlo být pro zákazníky zajímavé,“ sděluje. Dodává ovšem, že letos očekává mírný růst segmentu s okny.

Poptávka po ovečkách

Domácnosti, které na výměnu či zateplení oken nemají dostatek prostředků, se věnují zateplení pomocí vlněného oblečení a přikrývek. Růst poptávky, která není typická pro letní měsíce, zaznamenal například výrobce vlněného oblečení a doplňků Ovečkárna.

„Už v červenci jsme zaznamenali téměř 40procentní nárůst objednávek zimního sortimentu oproti loňskému roku a očekáváme v následujících měsících nárůst ještě vyšší,“ sděluje mluvčí firmy Gabriela Zmeškalová.

Největší poptávka je po peřinách z vlny, vlněných vestách, ponožkách a bačkorách. „Na naší zákaznické lince už se také objevují dotazy na zimní sortiment,“ dodává.

Podobnou zkušenost má i rodinná firma z Litomyšle Woolife. „Skutečně sledujeme nárůst zájmu o vlněné výrobky, nejen svetry, ale i merino prádlo a lůžkoviny,“ informuje šéf firmy Martin Veselík.

Nárůst zájmu pozorují i větší řetězce. „Oproti minulému roku evidujeme zvýšený zájem o merino – minulý rok byl podle objemu letních prodejů na webu zhruba na patnáctém místě, teď je s přehledem první. Stejně tak se zvýšily o zhruba 120 procent tržby sekce termoprádla,“ konstatuje marketingový manažer  značky funkčního oblečení Klimatex Jan Habrman.

Většina prodejců ale prudký zájem očekává až s příchodem chladu. „Dosud jsme nezaznamenali výrazný nárůst ani pokles objemu zakázek nebo změnu struktury prodejů. Nepozorujeme změnu oproti běžnému sezónnímu trendu, kdy objem prodejů obvykle kulminuje v zimním období a zejména pak před Vánoci,“ sděluje ředitel Merinoshop.cz Petr Kužel.

Video se připravuje ...
Plán Česka při odstavení dodávek plynu

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newslettery