Povodeň a nahlášení škody: Od pojišťovny můžete získat i zálohu pojistného plnění
V některých povodněmi zasažených městech a obcích voda postupně opadavá a lidé již odstraňují vodou způsobené škody na majetku. Zároveň kontaktují svou pojišťovnu, pokud měli své nemovitosti pojištěny.
Pojišťovny na vysoké riziko povodní zareagovaly již minulý týden a posílily svá call centra a personální kapacity tak, aby mohly svým klientům zasaženým povodněmi co nejrychleji pomoci. Rozsah škod ale bude větší, než pojišťovny zprvu předpokládalo, jak už i potvrdil výkonný ředitel České asociace pojišťoven (ČAP) Jan Matoušek. Podle něj pojišťovny s předstihem ale už reagovaly na výstrahy Českého hydrometeorologického ústavu. A proto již koncem minulého týdne personálně posílily svá pracoviště i telefonní linky.
„Pojišťovny jsou maximálně připraveny pomoci. Již od minulé středy ustanovují krizové štáby, posilují call centra a připravují se na co nejrychlejší výplatu peněz poškozeným,“ ubezpečuje veřejnost Jan Matoušek.
Lidé podle něj mají vyčkat s nahlášením pojistné události v první řadě na to, až se situace skutečně uklidní, to s ohledem na zajištění bezpečnost životů a zdraví lidí. To je podle něj vůbec nejdůležitější.
„Po nahlášení je stejně nutné počítat i s tím, že technici na prohlídky škod mohou do terénu také až poté, co je tam pustí IZS po ověření a zajištění přístupnosti a stability cest. Řada míst bude zřejmě i dnes ještě nepřístupná, ale máme pohotovost, aby bylo možné vyrazit okamžitě, jakmile odpovědné složky a obce přístup dovolí,“ komentuje Eva Svobodová, tisková mluvčí pojišťovny Uniqa.
Pojišťovny dále doporučují odstranění věcí, které by ještě zvýšily škodu způsobenou na majetku. V ideálním případě s pomocí hasičů nebo jiných profesionálů, zvlášť v nebezpečných situacích, kdy na nemovitost spadl například strom či stožár. Anebo při odnesení altánu, garáže či jiného majetku spolu s povodňovou vlnou.
„Pojišťovny obvykle uhradí nad rámec pojistného plnění takzvané zachraňovací náklady. Jde o účelně vynaložené náklady na odvrácení hrozící pojistné události,“ vysvětluje tisková mluvčí finanční skupiny Partners Tereza Píchalová.
Při povodních tak může jít například o bariéry vystavené z pytlů naplněných pískem, ale také o prostředky na rychlé odklizení škody po povodni tak, aby nedošlo ke zhoršení situace.
Jak správně nahlásit škodu při povodni
- Pojišťovny radí využívat mobilní aplikace či online formuláře pro nahlášení škody, které má každá pojišťovna na svém webu.
- Připravte si seznam zasažených věcí s uvedením stáří, rozsahu poškození a cenou, včetně fotodokumentace.
Poškozené věci vyšší hodnoty shromážděte na jedno bezpečné místo, kde je později prohlídne mobilní technik nebo likvidátor smluvní pojišťovny.
„Ani totálně poničené věci nevyhazujete hned do odpadu, kontejneru. Pojistné plnění tak bude rychlejší a bez nutnosti případného dalšího dokládání dokumentace,“ radí dále Tereza Píchalová.
Výjimkou jsou poškozené věci s rizikem způsobit například ekologickou újmu. Pak je namístě takové věci pouze vyfotografovat a co nejdříve je odnést na pro jejich svoz vymezené místo. Může jít například o uhynulá zvířata, chemikálie a povodní zasažené potraviny.
Pojistnou událost lze nahlásit i online
Po zajištění majetku tak, aby po opadnutí vody nedocházelo ke zvětšování rozsahu škody, je třeba nahlásit vzniklou škodní událost pojišťovně.
Ještě předtím si připravte číslo pojistné smlouvy, pokud ji máte, a proveďte zevrubný odhad rozsahu škody.
U většiny pojišťoven se dá škodní událost nahlásit i přes jejich webovou aplikaci. Další možností je nahlášení škody pomocí webového formuláře dané pojišťovny, kam se dají nahrát i fotografie poškozených věcí a nemovitostí.
„Pokud neznáte číslo vaší smlouvy a tu vám odnesla voda, nahlaste pojistnou událost telefonicky. Operátor si zvládne vaši smlouvu dohledat na základě vašich osobních údajů,“ doplňuje Tomáš Růžička, odborník na pojištění ze srovnávače Klik.
Ve všech případech ať už při elektronické komunikaci, nebo po telefonu, předá pojišťovna poškozené osobě termín, nebo zevrubné datum a čas návštěvy pojistného likvidátora.
Pokud navíc máte hypotéku, a tedy vinkulaci pojistné smlouvy, je zapotřebí, aby se o větší škodě dozvěděla i banka. „S ní se podle rozsahu škody domluvíte, zda půjde pojistné plnění rovnou vám na opravu, anebo se nejprve z něj splatí zbývající jistina,“ upozorňuje dále Tomáš Růžička.
Nezapomeňte na důslednou fotodokumentaci
Poté, kdy voda opadne a situace se stane bezpečnou, vyfotografujte poškozené věci, nemovitosti a další povodní dotčený majetek, lepší je pořídit více než méně fotografií.
„Ideálně pak k poškozeným věcem shromážděte také doklady o jejich pořízení, tedy účtenky či záruční listy,“ říká Anna Čerbáková z advokátní kanceláře Spring Walk.
Pokud účtenky nemáte, neznamená to, že by pojišťovna neuhradila vůbec nic. Pojišťovny jsou schopny hodnotu věci vyčíslit, rozpočtem, pak je však třeba dodat co nejvíce informací, kdy, případně kde byla věc pořízena, jaká byla odhadem pořizovací cena, případně konkrétní znaky dané věci.
„Ze zkušeností s pojišťovnami také víme, že řeší i to, zda bylo škodě možné zabránit. U nemovitostí to dost dobře možné není – maximálně pytli s pískem, ale u jednotlivých věcí může pojišťovna zkoumat, zda nemohla být například přemístěna. Škodu je pak třeba oznámit co nejdříve,“ vysvětluje dále Anna Čerbáková.
Pojišťovnu lze rovněž požádat o zaslání zálohy
Pojišťovny nabízí i výplatu záloh na pojistné plnění v zájmu urychlení obnovy. V rámci hlášení škody si dle potřeby mohou klienti doplnit informaci o potřebě zálohy. Do žádosti tak zrovna napište číslo účtu, kam lze peníze poslat.
„Zálohu bere likvidátor v rámci přijetí informace o škodě ihned na vědomí, a je schopen dimenzovat zálohu na úroveň, která odpovídá rozsahu škody, s níž je klient konfrontován. Nejdeme tedy cestou paušálních částek, ale záloha odpovídá rozsahu škody, o kterém jsme v rámci hlášení seznámeni,“ dodává Eva Svobodová. Konečné vyrovnání plné výše pojistného plnění provede v těchto případech pojišťovna později.
Jak probíhá likvidace škody z povodní v pojišťovně
- Po oznámení škodní události klienta kontaktuje likvidátor nebo mu je zaslána SMS, mailem, případně jinak zpráva s kontaktem na příslušného likvidátora a technika pojišťovny.
- Podle typu a rozsahu škody je buď dohodnuta prohlídka škody na místě, nebo klient obdrží dopis s vyžádáním dokumentů. Událost může být řešena i kombinací obou postupů.
- Po doložení všech potřebných dokumentů posoudí likvidátor nárok na pojistné plnění a vyčíslí škodu. Pojišťovna následně pojistné plnění na váš účet.