Už příští rok budou mít datovou schránku všichni podnikatele

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Daňové přiznání lze podat opravdu snadno.
datové schránky
3
Fotogalerie

Datovou schránku neboli elektronické úložiště mohou již od roku 2009 využívat pro komunikaci s úřady podnikatelé i firmy. Povinně ze zákona je zřizována pouze vybraných subjektům. Jenže loni byla schválena poslaneckou sněmovnou novela zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů. V roce 2023 dojde k výraznému rozšíření okruhu těch, kteří budou mít automaticky zřízenou datovou schránku.

„V současnosti mají povinně ze zákona zřízenou datovou schránku všechny orgány veřejné moci, právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku, advokáti, daňoví poradci a insolvenční správci. S účinností od 1.1.2023 však bude datová schránka automaticky zřizována nejen obchodním společnostem zapsaným v obchodním rejstříku, ale rovněž entitám, které jsou zapsány ve spolkovém či nadačním rejstříku, rejstříku ústavů, společenství vlastníků jednotek nebo obecně prospěšných společností,“ vysvětluje Michal Jelínek, partner V4. Group.

Dále budou datové schránky automaticky zřizovány všem fyzickým podnikajícím osobám a také všem fyzickým osobám, které poprvé využijí elektronickou identitu. Využití elektronické identity spočívá k připojení se pomocí například eobčanky, bankovní identity nebo NIA ID ke službám eGovernmentu. Služby eGorvenmentu představují například portál občana, ePortal ČSSZ nebo i portál Moje daně.

„Tato změna bude mít samozřejmě vliv na komunikaci těchto osob s orgány veřejné moci, tedy i s Finančními úřady. Všechny úřady mají povinnost komunikovat prostřednictvím datových schránek s každým, kdo ji má zřízenou,“ dodává Markéta Szotkowská, daňová specialistka V4 Group.