Jak s klidem zvládnout pracovní oběd

Formen

Formen Zdroj: Formen

A je to zpět. Obchodní schůzky u jídla, kterým se nám „dařilo“ tak dlouho vyhýbat. Obchodní snídaně v rámci networkingu, dopolední brunche, pracovní obědy nebo opulentní večeře v rámci oslav firemních výročí nebo jako vrchol úspěšného obchodního roku. Tam všude je jídlo jen doprovod k péči o obchodní vztahy. Tímto prohlášením bych tuto jednu z posledních částí této série začal.

Jakékoli jídlo v rámci obchodní schůzky je vedlejší. Jde mnohem více o setkání v méně formálním prostředí a v přítomnosti jídla. Jde o to, abyste se svými obchodními partnery našli také jiná témata k hovoru a prohlubovali své vztahy.

S tím však souvisí otázka, jak se chovat u stolu, když je hlavní náplní, přes veškerou lákavou nabídku, „byznys“? Pokud se nemusíte na každý detail etikety u stolu soustředit, můžete se více věnovat lehké obchodní konverzaci. Vzpomínáte na začátek tohoto seriálu, kde jsem psal o řidičských schopnostech? Dobrý řidič se nemusí soustředit na to, jak zařadit druhý stupeň po rozjetí nebo zda dá levý „blinkr“ pomocí pravé páčky nahoru nebo levé dolů. Tyto úkony dělá trénovaný řidič automaticky a dokáže si jízdu bezpečně užívat a mluvit s ostatními v autě. Stejně tak by to mělo být v případě obchodního oběda. Znalosti a zkušenosti s jídlem by vám měly umožnit užívat si setkání a konverzovat se zákazníky. Neměli byste se soustředit na to, kterou vidličkou co jíst a jak držet správně skleničku prosecca.

Pokud se s někým chcete setkat v restauraci, například u obchodního oběda, máte dvě možnosti. Počkat, až vás k tomu někdo vyzve, případně to převzít sami. Pozvání na obchodní oběd není však vždy myšleno tak, jak by mohlo vyznít. Mnohdy je mylně interpretováno tak, že ten, kdo zve, také platí. Není důvod, abyste si to mysleli, pokud v pozvánce nezazní jasně otázka tohoto typu: „Dovolíte, abych vás pozval na oběd?“ Pokud vám obchodní partner nabídne, že se tentokrát můžete namísto v kanceláři setkat v té či té restauraci, nejedná se o pozvání v pravém slova smyslu. Jedná se jen o návrh místa. Současně se však může stát, že vás váš klient pozvat chce, měl by se však před zaplacením ujistit, že s tím souhlasíte. Moderní obchodní etiketa přiznává právo komukoli zaplatit oběd za druhého, avšak jasně také přiznává právo to odmítnout. Důvod už asi tušíte, nemýlím-li se. Je to svoboda v rozhodování a možnost necítit se zavázáni.

Často přichází každý z obchodních partnerů sám. Je nutné, aby na vás nikdo nečekal. Raději buďte na místě o 10 či 5 minut dříve. Pokud víte, kam si sednout, máte rezervaci nebo víte, že rezervace je na jméno vašeho protějšku, smíte se již posadit. Jakékoli občerstvení na dotaz personálu však odmítněte, není vhodné, aby váš obchodní partner přišel a viděl, že již něco pijete nebo „nedejbože“ jíte. Počkejte a vždy objednávejte společně. Jste-li muž nebo mladší a máte obchodní oběd se ženou nebo starším mužem, přenecháváte jim lepší místo. To je obvykle to, ze kterého je výhled na vchod do restaurace. Je nejčastěji u stěny. Vy se posaďte zády ke vchodu. Jste-li žena (díky, že to čtete), nebo jste starší než váš obchodní protějšek, s jistotou se smíte posadit na to lepší místo. Nejpozději v okamžiku, kdy dosednete, vypněte zvonění i vibrace vašeho telefonu a zapomeňte, že ho máte. Obchodní jednání je důležitější než další aktivity, vaše sítě nebo SMS. Na stole nic nenechávejte. Ani klíče, mobil, peněženku, ani klíč od auta. Nikoho nezajímá, čím jezdíte. Opravdu ne. Vše mějte ve své tašce.

Posaďte se rovně, neopírejte se, abyste nevypadali unaveně. Budete atraktivnějšími obchodními partnery. Jsou-li na stolech založeny příbory či sklenice, nikam je neodsunujte, ani neskládejte ubrousek. Zachovejte prostřený stůl do doby, než tam budete oba. Když váš protějšek přichází, je vhodné si stoupnout, pozdravit se, podat si ruce. Při obchodním jednání očekáváme, i od ženy, že se postaví a pozdraví se s vámi vestoje, což ale nemusí. Při jídle vždy hovořte o pozitivních tématech, na nic si nestěžujte, nemluvte o nemocech, případné špatné dopravě či politické situaci. Počasí se jako úvodní téma také nehodí. Vhodné je kupříkladu pochválit výběr restaurace či design zařízení, anebo pochválit část oděvu a vzájemně si poděkovat za čas, který setkání věnujete. Čas je komodita, kterou smíme chápat jako dar.

Každý objednává za sebe. Je vhodné vybrat si pokrmy tak, aby nebyly ty s nejnižší cenou a také ani ty, které jsou nejdražší. Držte se někde uprostřed cenové nabídky. Jedná se z mého pohledu o naprostou podlost, když si myslíte, že setkání s vaším dodavatelem u obchodního oběda je čas „pohnout“ mu s peněženkou a objednat si to nejdražší ve dvou či třech chodech. Osobně jsem se s tím ještě nesetkal, ale z vyprávění jsem slyšel několikrát něco podobného: „Naše zákazníky zveme čas od času na oběd, opravdu zveme,  platíme za ně. Je to taková naše malá tradice. Vychází to jednou za půl roku, že se uvidíme na obědě. Vždy si objednají to nejdražší, výjimečné předkrmy, které neumějí jíst ani vyslovit jejich jméno, a k tomu obří steaky. A super drahá vína k tomu, nechlazenou neperlivou, ale francouzskou vodu. Nestačím se divit. Ředitelé (zde si dosaďte: primáři, starostové, politici), kteří mají peněz dost, se doslova cpou tím nejdražším na náš účet.“

V případě, že se vám dostane té cti, že někdo naprosto cizí, kdo není vaším rodičem, pěstounem nebo sponzorem, vám zaplatí jídlo a nápoje, je nanejvýše hanebné, abyste této situace využili tím, že jeho velkorysosti zneužijete. Nevíte-li, jaké pokrmy si objednat, ve které cenové kategorii se smíte pohybovat vaším výběrem, zeptejte se: „Tuto restauraci jste zřejmě nevybral náhodou. Jaký pokrm byste mi, prosím, doporučil?“ Je pravděpodobné, že zazní název jídla, které bude osobním výběrem vašeho protějšku. Není nutné to přijmout doslova, ale podívat se, kolik stojí a vybrat si cokoli ve velmi podobné cenové relaci. 

Jste-li v roli toho, kdo zve a chce platit a váš protějšek se nezeptá, smíte vyslovit výše uvedenou větu obráceně. „Víte, pane Horský, do této restaurace jsem vás nepozval náhodou. Dovolím si vám doporučit jejich ohromujícího králíka. Jeho výraznější úprava se skvěle snoubí s tímto vlašským ryzlinkem.“ Pokud chcete dát najevo svoji neomezenou velkorysost, můžete použít větu: „Pane Drdo, budu potěšen, pokud si z nabídky restaurace vyberete cokoli. Jsme zde proto, že vím, že každé jejich jídlo je vynikající.“

Článek byl poprvé uveřejněn ve vydání Formen v květnu 2021.