Adrenalin na karlovarských přechodech

Minimálně čtyři karlovarské přechody na zelenou přejít nestihnete. Řidiči zpravidla dost spěchají.

Přechod pro chodce u dolního nádraží, za Tržnicí, před okružní křižovatkou u Čertova ostrova nebo pod nemocnicí. To všechno jsou místa, na kterých i ten nejvzornější chodec podniká sprinterské závody. Zelená na semaforu svítí jen krátce a v půli cesty se chodcům ukáže červená. Tyto přechody bez ostrůvků normy nesplňují a jejich používání se často stává adrenalinovým sportem pro všechny zúčastněné. Díky tomu jsou ohroženi jak chodci, tak řidiči, kteří musejí být víc ve střehu. „Nechápu, proč si tenhle přechod nezkusí přejít nějaký odborník. Na zelenou by to normálním tempem nestihl,“ rozčiluje se Petra Hejdová z Drahovic. Už několikrát se jí stalo, že musela uprostřed silnice čekat kvůli bezohlednému řidiči, kterého jako chodkyně vůbec nezajímala. V ideálním případě by ovšem mezi ní a řidičem měla panovat vzájemná tolerance beze slov. Po svém si ji ovšem vykládají obě strany. Podle policejní mluvčí Zdeny Papežové letos na Karlovarsku v prvních měsících roku došlo mezi řidiči a chodci už ke dvaceti kolizím, v devíti případech přitom byla vina na straně chodců. Poté, co některá média v roce 2001 rozpoutala kampaň o jejich absolutní přednosti, si řada z nich stále myslí, že jsou na přechodech nedotknutelní. To je ovšem nesmysl. Zákon hovoří jasně o tom, že nesmějí vstupovat na přechod před bezprostředně se blížícím autem.
„Nová pravidla způsobila nárůst úrazů na přechodech a chodci na ně vstupují riskantně. Je rozdíl mezi námi a například Německem. Chodci i cyklisté přednost skutečně mají,“ říká dopravní projektant Ota Řezanka. Sám si vzpomíná na to, jak v souvislosti s novým silničním zákonem televize mylně informovala o absolutní přednosti chodců.
Přecházení silnic je paradoxně problémem pro lidi z větších měst. Jsou zvyklí čekat na zelenou a netrénují si přirozený odhad. Díky tomu je pro ně těžší určit, jak rychle se k nim auto přibližuje. Na přechodech bez semaforů pak zbytečně zmatkují například tím, že do silnice vstoupí a zase se vrátí na chodník. Řidiči potom zbývá jen doufat, že mu nerozhodný poděs nevletí přímo pod kola.