Měsíce bez kulturních akcí. Pořadatelé tratí miliony, obnovení provozu je nejisté

Hlediště divadel, jako například Kalichu v Praze, zejí prázdnotou a řeší, co s prodanými vstupenkami.

Hlediště divadel, jako například Kalichu v Praze, zejí prázdnotou a řeší, co s prodanými vstupenkami. Zdroj: Archiv divadla Kalich

„Svět živé hudby a kultury se zcela zastavil. Na nás koronavirus dopadl zcela zásadně, vymazal způsob obživy pro tisíce lidí a stovky firem,“ říká i Jiří Sedlák za jeden z největších a nejuznávanějších tuzemských hudebních festivalů Colours of Ostrava.
„Náš obor byl mezi prvními zasaženými a bude mezi posledními obnovenými,“ říká Serge Grimaux, šéf koncertního prostoru Forum Karlín v Praze.
V O2 areně museli zrušit přibližně sto mezinárodních i domácích akcí. O zhruba stejný počet přišli i v sesterském menším O2 universu.
V Česku se vyprofilovalo několik oborových sdružení a bylo by fajn, kdyby se s nimi víc jednalo, hodně věcí by to ulehčilo, říká pořadatel hudebního  Metronome Festival Prague David Gaydečka.
5
Fotogalerie

Vládní omezení kvůli koronaviru zasáhla zcela zásadně kromě restaurací, obchodů a dalších i sektor kultury. Divadla, pořadatelé koncertů a dalších akcí počítají ztráty i v řádech milionů korun. „Dopad na naši firmu je devastující,“ říká Robert Schaffer, šéf společnosti Bestsport ze skupiny PPF, pod kterou patří třeba O2 arena, která je obvykle místem konání těch největších tuzemských halových koncertů a hraje v ní hokejová Sparta. Stejně mluví i další aktéři z oboru. Nadějí je podle nich očkování, tam ovšem Česko ve srovnání s jinými státy zatím zaostává.

„Musím se smát, když vidím stěžovat si provozovatele restaurací, kteří musejí prodávat přes okénko několik týdnů a je to ,největší pohroma’. Náš sektor je vypnutý více jak deset měsíců a podle aktuální situace bude ještě další dobu stát,“ pokračuje Schaffer.

V O2 areně museli zrušit přibližně sto mezinárodních i domácích akcí. O zhruba stejný počet přišli i v sesterském menším O2 universu. „Aktuální tržby jsou téměř nulové. V rámci O2 universa funguje největší streamingové studio v Česku pro pořádání hybridních konferencí, nicméně stále umoří pouze zlomek nákladů, které generujeme,“ podotýká Schaffer.

Se začátkem očkování dle něj svítá určitá naděje, avšak je složité cokoliv předpovídat. „Vidíme, že zahraniční arény plánují program přibližně od poloviny roku. Kéž by se tyto akce již uskutečnily,“ dodává.

„Náš obor byl mezi prvními zasaženými a bude mezi posledními obnovenými,“ komentuje Serge Grimaux, šéf koncertního prostoru Forum Karlín v Praze. Podle něj s uvolněním přijdou jiné problémy. Mnoho lidí, kteří byli v oblasti akcí aktivní, donutila koronavirová krize změnit působnost. „Neočekávám, že bych zhruba do jara 2022 viděl návrat do doby před koronavirem. Bude to pomalý rozjezd,“ předpovídá.

Kulturní svět se zastavil

„Svět živé hudby a kultury se zcela zastavil. Na nás koronavirus dopadl zcela zásadně, vymazal způsob obživy pro tisíce lidí a stovky firem,“ říká i Jiří Sedlák za jeden z největších a nejuznávanějších tuzemských hudebních festivalů Colours of Ostrava.

Koronavirus zasáhl nejen festival, jehož loňský ročník byl přesunut na letošní rok, ale i menší akci s názvem NeFestival. Ten pořádali loni v červenci s původně povolenou kapacitou tisíc návštěvníků. Opatřením krajské hygienické stanice byl ovšem v průběhu zrušen. „Ztráta Colours byla na podzim zhruba 12,5 milionu korun a NeFestival měl ztrátu kolem jednoho milionu,“ uvádí Sedlák.

Věří, že v červenci proběhnou Colours v normálním rozsahu. „Na evropské i národní úrovni se pracuje na řešeních navázaných na očkování či rychlé testy, která umožní bezpečně pořádat velké, nejen kulturní, akce,“ doufá Sedlák. „Jsme na jedné lodi nejen s festivaly a koncerty po celém světě, ale i se sportovními akcemi,“ uzavírá.

Lidé z oboru míní, že se dají čekat vakcinační pasy. Nejen při cestování do zahraničí, ale i při návštěvě koncertu by tak očkovaní lidé mohli mít vstup povolený. To však vzhledem k tempu očkování v Česku a zejména nevoli mnoha lidí vakcíně nemusí být podle pořadatelů akcí spásné řešení.

Divadla bez diváků

Trpí i divadelníci a snaží se se situací popasovat. Například Městská divadla pražská připravují záznamy a on-line přenosy představení. „Stále jsme přesvědčeni, že hlavní kouzlo divadla spočívá v živém kontaktu herců a diváků a on-line stream bereme stále spíše jako nucenou náhražku naší hlavní činnosti,“ uvádí k tomu jejich ředitel Daniel Přibyl.

„Každý měsíc, kdy je zavřeno, přicházíme v průměru o více než čtyři miliony korun,“ uvedl. Věří, že na jaře a v létě se budou moci diváci do divadel vrátit a připravují pro ně letos i letní představení o prázdninách.

Potíže se vstupenkami

Mnoho lidí se navíc ocitlo v situaci, kdy má koupené vstupenky na akci, jejíž termín se stále posouvá. Kdy a zda vůbec je využijí, je tak v důsledku vládních restrikcí nejisté.

Serge Grimaux poskytuje prostor pořadatelům akcí, také však některé sám pořádá. V těch svých již od počátku zákazníkům nabízí možnost vrácení vstupného, či ponechání do doby uvolnění opatření, volba je na každém. Jak uvádí, refundace byly zatím minimální a lidé si lístky spíše ponechávají.

Například Divadlo Kalich ale nedávno poslalo zákazníkům e-mail o vypovězení smlouvy ze strany prodejce vstupenek, společností Ticket Art Praha. U ní mají zákazníci požádat o vrácení peněz za zakoupené vstupenky a ty pak koupit znovu přímo u Divadla Kalich.

Další prodejci, Ticketmaster a Ticketportal, dle svých vyjádření vstupenky v případě zrušení akce vrací. Druhý jmenovaný však v případě pouhého přesunu termínu akce dle webu peníze nevrací a nabízí pouze výměnu za poukaz na nákup jiné akce.

Co měla vláda udělat jinak? 

Robert Schaffer, předseda představenstva a generální ředitel, Bestsport, O2 arena a O2 universum:

V našem oboru by se určitě při rozvolňovacích opatřeních měla respektovat velikost místa konání dané akce. V září při hokeji jsme měli vytíženost zhruba pět procent, zatímco v některých divadlech bylo s kapacitou tisíc míst a tisícem prodaných vstupenek narváno k prasknutí. Tohle jsem nepochopil.

Z hlediska státní podpory mě mrzí, že vláda nepřistoupila k pomoci organizátorům velkých kongresů. V naší republice jich je jen několik, pracují někdy i pět a více let na tom, aby se u nás konaly mezinárodní lékařské kongresy, kdy do České republiky přijedou ty největší kapacity ze svého oboru, přivezou know-how, mnoho vystavovatelů, naplní hotely a tak dále… Bohužel s tím mají spojené poměrně veliké náklady a vláda je zatím opomíjí, i když musí vědět, že tento sektor ještě minimálně šest měsíců nepojede. Tady je určitě prostor k nápravě a nemyslím, že to je o nějaké veliké částce.

Daniel Přibyl, ředitel Městských divadel pražských:

Poučit se z chyb a neopakovat je, ať už se to týká rozvolňování, chytré karantény, komunikace s veřejností a tak dále.

Jiří Sedlák, šéf komunikace Colours of Ostrava:

V tuto chvíli je nejdůležitější se podívat do budoucnosti, neboť letošní rok rozhodne, zda celé odvětví živé kultury, nejen hudby, přežije. Nejdůležitější bude ve spolupráci s vládou stanovit jasná pravidla a postupy, kdy se akce budou moci vrátit tak, abychom měli jasnou dlouhodobou perspektivu a nebyli jsme závislí na momentální situaci, která se může měnit. Určitě nám pomůže podpora státních programů, které návrat velkých akcí vytvářejících obrovské, nejen ekonomické, hodnoty pro celou společnost umožní. Naše akce se ale připravují celý rok, není to možné udělat za měsíc, či v kratším čase. Zároveň bude naší úlohou vrátit veřejnosti důvěru ve velké kulturní akce, přesvědčit je, že jsou bezpečné, že proběhnou a že se kulturní život vrací k normálu.

Serge Grimaux, ředitel Forum Karlín:

Chápu, že to vše bylo nové a nikdo zpočátku nic moc nevěděl. Přijde mi ale, že to jisté překvapení, které bylo na počátku, pořád tak trochu přetrvává. Očekával bych, že rozhodnutí budou více ucelená a podložená. Mělo by se také více naslouchat vědě. Vidět chyby zpětně je nicméně jednoduché.

David Gaydečka, pořadatel Metronome Festival Prague:

V Česku se vyprofilovalo několik oborových sdružení a bylo by fajn, kdyby se s nimi víc jednalo, hodně věcí by to ulehčilo. Je tu také množství odborníků z branže, kteří umí postavit cokoliv kdekoliv, tak by mohli pomoci při stavbě třeba očkovacích center, ale údajně o to ze strany vlády není zájem. Negativní dopad byl i v selektování skupin, komu se pomůže a komu ne. Když se dělala kompenzace OSVČ v kultuře, tak na to nedosáhli lidé, kteří jsou přihlášeni do školy a studují. Proč by ten člověk měl být potrestaný za to, že chodí do školy? Často se říká, že kultura je zbytná, ale podle mě je vzdělávání a kultura to hlavní, co tady máme.