Recenze nové knihy J. K. Rowlingové: Další bitva Harryho Pottera

J. K. Rowlingová

J. K. Rowlingová Zdroj: isifa

Nová kniha ze světa Harryho Pottera vyšla česky. Pracovní scénář k divadelní hře nabídne návrat do kouzelného světa, ale také několik problémů.

Harry Potter se vrací po devíti letech zpět na literární scénu. Přesně tolik let uplynulo od vydání Relikvie smrti v českém překladu. Kniha Harry Potter a Prokleté dítě však není klasickou beletrií a ani ji nesepsala J. K. Rowlingová. Jde o edici pracovního scénáře, u nás v současnosti nepříliš tradiční, k divadelní hře, který dal do kupy Jack Thorne. Rozhodně tak nejde o regulérní osmý díl slavné ságy, ale spíše její dovětek. Prokleté dítě začíná tam, kde končí Relikvie smrti.

Svět kouzelníků žije v míru, ústřední trojice hrdinů je dospělá a školní starosti už dávno vyměnila za ty pracovní a rodičovské, což dává kupodivu nejvíc zabrat Harrymu Potterovi. Prokleté dítě ze všeho nejvíc reflektuje napjatý vztah mezi Harrym a jeho nejmladším synem Albusem Severusem, který otce kvůli jeho stále živé slávě nemá zrovna dvakrát v lásce.

Je to právě konflikt mezi nimi a snaha vzdorovat rodiči, které spustí zápletku dalších čarodějných eskapád. Jejich hrdiny jsou však noví hrdinové, tedy Albus Severus a Scorpius Malfoy (syn Harryho rivala Draca), kteří spolu cestují do minulosti a jsou svědky starých událostí.

Prokleté dítě nepřináší nový příběh v pravém slova smyslu, spíš se vrací k vybraným momentům, z nichž má mladý Potter pochopit důležitost svého otce. Velkým vývojem si projde také samotný Harry, který je stále duchem rebel a postupně si uvědomuje, že být rodičem může být těžší než boj proti zlu.

Čtenář tak dostává dva příběhy v jednom. První je dětské dobrodružství ze světa, jehož kouzelná atmosféra funguje stále.
Druhý příběh pak nabídne vztahové drama o sbližování otce se synem. To nemusí konvenovat úplně každému čtenáři, zvláště ne tomu, kdo miloval původní sérii. Další velký problém pak je v samotném textu. Scenáristé chování některých postav násilím přizpůsobují vyprávění příběhu, aby jim vše hrálo do karet. A mnohdy se nezdržují s vysvětlováním některých skutečností.

J. K. Rowlingová, Jack Thorne, John Tiffany:
Harry Potter a Prokleté dítě
Nakladatelství: Albatros