Návštěvník očekává, že Rembrandtovo dílo bude hlavní náplní instalace a práce jeho žáků a souputníků budou fungovat spíše jako doplňky. Výstava představuje holandské umění ve dvanácti kapitolách (většinou tematicky uzavřených), ale Rembrandtovo dílo je zastoupeno pouze ve dvou z nich. Nejvýrazněji se projevuje v grafickém kabinetu. Zde je k vidění zejména jeho známý lept Stozlatový list, za nějž sám umělec zaplatil na dobové poměry nezvykle vysokou cenu až sto zlatých za jediný exemplář.
Dále jeho dva obrazy najdeme v sekci pod názvem Rembrandt v Amsterdamu – Úspěch a konkurence. Vedle sebe jsou umístěny obraz Učenec v pracovně, který vlastní Národní galerie, a Busta muže v orientálním kostýmu, jež je zápůjčkou Rijksmusea v Amsterdamu. Zajímavostí je, že na obou obrazech je zachycen týž muž, ale rozdílným způsobem. Na první pohled se zdá, že jde o dvě zcela odlišné podobizny. Místnost, jež by měla být středobodem výstavy, působí nesourodě a nejvýznamnější obraz celé expozice je špatně nasvícen; ze všech úhlů se leskne.
Jistě, samotné obrazy jsou famózní, návštěvník má možnost seznámit se s velmi cennými díly, a to nejen od Rebrandta nebo vlámského malíře Rubense. Ale prezentace výsledný dojem sráží. Výstava celkově působí přehlceně a často zmatečně (obrazy, jež by logicky měly být v jedné sekci, se potulují do sekcí jiných). Skvost v podobě Rembrandtova díla tyto nedokonalosti nezachrání. Příběh holandského malířství se z celého projektu bohužel vytratil.
Rembrandt & Co. – Příběhy umění ve století blahobytu
Národní galerie Praha
Výstava trvá do 27. května
Hodnocení: 30 %
Autorka je spolupracovnicí redakce