Startuje protestující Jeden svět

Když se kácí les (režie Marshall Curry, Sam Cullman)

Když se kácí les (režie Marshall Curry, Sam Cullman) Zdroj: jeden svet

Největším lákadlem 14. ročníku festivalu Jeden svět, který dnes odstartuje v pražských kinech Světozor a Lucerna, bude letošní oskarový kandidát režisérů Marshalla Curryho a Sama Cullmana. Snímek sleduje osudy ekologických aktivistů sdružených v organizaci Earth Liberation Front (viz obrázek) a zachycuje jejich postupnou radikalizaci.

Co původně začínalo mírumilovnými protesty, se mění v otevřenou konfrontaci, již stát dokonce označuje za terorismus. Dokument tak pokládá zásadní otázky o limitech svobodného vyjádření názoru v USA a zároveň zpovídá jednotlivé ekoteroristy a nutí je reflektovat vlastní činy.

Témata protestů, nepokojů a revolty jsou pro letošní ročník festivalu s lidskoprávní tematikou klíčové. Logicky, během roku uplynulého od 13 ročníku Jeden svět právě toto symbolizovalo světové dění. Proběhly nepokoje v severní Africe, na Blízkém východě i ve velkých západních městech. A většinu z toho filmově ztvárňují některé z celkem 106 snímků, jež festival letos nabídne. Zahajovacím snímkem je dokument Čechokanaďana Petra Loma Zpět na Tahrír, v němž se autor snaží vykreslit charakter a podstaty revolučních změn v Egyptě. Lom ukazuje, že se revoluci nepodařilo svrhnout represivní systém zakořeněný v orgánech státní správy i mezi obyčejnými Egypťany, a polemizuje tak s univerzální radostí ze změn, k nimž v Egyptě došlo.

Letošní ročník Jednoho světa se také zaměřuje na ekonomické otázky, jež se objevují ve snímcích zařazených do téměř všech programových sekcí. Pozornost bude jistě poutat například dokument Lid vs. Donald Trump, v němž filmaři ukazují snahu několika lidí zabránit slavnému miliardáři přetvořit panenskou skotskou přírodu v luxusní golfové hřiště. Jiný pohled na řeckou krizi pak nabídne snímek Prizmatem řecké krize, v němž několik fotografů zachycuje obyčejný život v Řecku zmítaném ekonomickou krizí.

České snímky se na festivalu představí skvělým výběrem loňských dokumentů v čele s mnoha cenami ověnčeného snímku Martina Marečka Pod sluncem tma. Pozornosti diváků by však neměl ujít ani bravurní dokumentární esej Film jako Brno, v němž zkušený Vít Klusák (spoluautor Českého snu a Českého míru) se svými studenty pražské FAMU loni pořídili při brněnských prvomájových demonstracích, oslavách a potyčkách.

Jeden svět 2012 (6.–15. března)

Když se kácí les (režie Marshall Curry, Sam Cullman)
Detroit, divoké město (režie Florent Tillon)
El Medico (režie Daniel Fridell)
Film jako Brno (režie Vít Klusák a kolektiv)
Hitlerovy děti (režie Chanoch Ze’evi)
Modelka (režie Ashley Sabinová, David Redmon)
Prizmatem řecké krize (režie Nina Maria Paschalidouová, Nikos Katsaounis)
Před soudem (režie Marc Isaacs)
Punk in A frica (režie Deon Maas, Keith Jones)
Zpět na Tahrír (režie Petr Lom)
Zrození LSD (režie Martin Witz)