Skvostem byla zlatá motorka Vatikán

Zbrojovka slavila devadesát let od svého založení. Do města se sjelo na dvě stě majitelů kol a motorek značky ČZ.

Vatikán, Holanďan, Sport, Kaktus, Skot, Čezeta, Montriol a další exponáty motorek, kol, motokol, skútrů, tříkolek, závodních i cestovních strojů. Prototypy, standardy i speciály všech kubatur. Ty měly jedno společné. Kdysi opouštěly výrobní linky strakonické továrny se značkou ČZ.

Celou sobotu obdivovalo 250 kol a motocyklů z let 1934 až 1997 na dva tisíce návštěvníků. Mezi exponáty zářila bílozlatá motorka Vatikán jako jedna z výrobní série určené pro vatikánskou papežskou gardu. Nával byl i kolem závodního stroje Bohumila Staši, dvacetinásobného mistra Československa, který svůj největší úspěch zažil jako tovární jezdec ČZ v letech 1968 a 1969.

Splněný sen

Mezi majiteli strojů ČZ z celé republiky i okolních států, kteří se sjeli k devadesátém výročí založení továrny, byl i profesor Pavel Pafko, šéfchirurg Fakultní nemocnice v Motole. Do Strakonic přivezl motorku z roku 1947. „Koupil jsem ji od jednoho dědy. Rok mu stála ve stodole. Předtím s ní jezdil hlavně na pole. Je nezničitelná,“ řekl. Ve své sbírce má šest motorek, ale jedinou značky ČZ. „Motorky jsem obdivoval a přál jsem si ji už od dětství, ale tenkrát na ni nebyly peníze. Je to můj splněný sen,“ dodal.

Původně se nynější akciová společnost ČZ jmenovala Jihočeská zbrojovka. Později Česká zbrojovka v Praze a továrny ve Strakonicích. Vyráběla pistole, vzduchovky a automatické zbraně. Ve třicátých letech minulého století začala s výrobou kol, motocyklů a řetězů. V roce 1946 ji znárodnili. Koncem devadesátých let ukončila výrobu motorek pod značkou ČZ Cagiva.

Zhruba osmdesát procet současné produkce tvoří díly pro automobilový průmysl. Novým oborem je výroba vysokozdvižných vozíků Desta.