V důchodu se rozhodně nenudím

Státní svátek 28. září oslaví město automobilů tradiční Svatováclavskou jízdou.

U zrodu tohoto závodu, který se už pořádá posedmé, stojí Ladislav Pakosta. Tento muž stál i u vzniku soutěží Rally Škoda a Bohemia.

Jak vznikl nápad uspořádat Svatováclavskou jízdu?
Před lety mě oslovilo vedení boleslavského magistrátu. Věděli, že pořádám v Praze Retro Prague, a chtěli ve městě něco podobného. Tak jsem požádal majitele starých aut a motocyklů, aby na státní svátek přijeli. Sešlo se asi padesát aut a motorek, vystavili jsme je na Výstavišti, udělali doprovodný program a besedu s bývalými závodníky. Tedy s těmi, co jezdili Rally Škoda, později Bohemia. U vystavených aut byl ještě malý jarmark. Lidem se to líbilo a ze Svatováclavské jízdy se stala tradice. Letos pořádáme už sedmý ročník. A zájem mezi majiteli veteránů je tak velký, že auta, vyrobená po roce 1970 musíme odmítat. Jsou pro nás mladá. Každý vlastník starého auta chce předvést svoji práci a pochlubit se autem, které sestrojili naši dědové a pradědové.

Kolik veteránů letos do Mladé Boleslavi přijede?
Celkem 147 aut a motocyklů. Po deváté hodině ranní projedou městem a potom část z nich, sto strojů, pojede rallye. S tou jsme začali před pár lety. Majitelé veteránů mi říkali, že když už sem jedou, chtěli by svá auta předvést trochu víc, než jen projet městem a potom s nimi stát na Výstavišti. Tak jsme zkusili bodovací závod do Dobrovice a zpět. Závod měl úspěch a stal se součástí Svatováclavské jízdy. Letos se jede do Mnichova Hradiště. Auta, která se rallye nezúčastní, budou zaparkovaná na Výstavišti. Ve tři hodiny odpoledne, když skončí závod, se auta sjedou na parkovišti u Bondy Centra, kde se uskuteční i závěrečný ceremoniál a vyhlášení vítězů.
Jaké jsou podmínky závodu?
Auta startují v minutových intervalech. Danou trasu musí jet průměrnou rychlostí třicet kilometrů v hodině. Na trase jsou kontrolní stanoviště a jezdci musí plnit různé úkoly. Je to závod, kde nejdůležitější je přijet v daném čase, jinak jezdci dostávají trestné body. Ti, co přijedou dřív, mají víc trestných bodů než ti, co přijedou později. Takže spěchat se při této rallye nevyplácí.

Jaký přijede nejstarší automobil a motocykl?
Určitě to bude Ford T z roku 1919, potom mohou lidé vidět Laurinku LK 300 a Dodge Roadster a Laurinku 110. Ti mají rok výroby 1922. Také přijede Praga Piccolo a Laurinka LK 110 z roku 1927. Mezi motocykly jsou nejstarší Jawa 175 Special a Jawa 175 Standard z roku 1936 a ČZ 98 motokolo z roku 1937.

Tak stará auta projdou technickou kontrolou?
Jsou dvě možnosti, jak staré auto získá technickou kontrolu. Když si majitel auto opraví a zprovozní, jde před speciální komisi. Ta autu přid- ělí klasickou černobílou poznávací značku, zaplatí se pojistka a s takovým veteránem se může běžně jezdit. Nebo dostanete jen veteránské číslo. To je zelenobílé a začíná vždy písmenem V. Pojištění je trochu nižší, ale s takovým autem se může jezdit jen na různé akce a výstavy. Co byste doporučil těm, kteří si chtějí pořídit veterána?
Hlavně musí mít a suchou garáž. Když si dnes koupíte škodovku, je perfektně chráněná. Může s ní parkovat venku a au- tu se nic nestane. Staré vozy byly naprosto nechráněné. Pokud stálo venku dva roky v dešti a sněhu, bylo po něm. Na- víc auta, vyrobená před válkou, měla dřevěnou kostru potaženou plechem. Dveřní panty byly zasazené do dřeva. A tak, když shnilo, upadly dveře.

V seriálu Chalupáři našli veterána ve stodole pod senem. Je to možné?
Určitě. Díky tomu senu vydržel. Před lety jsme sháněli po Česku stará auta na autosalon do Anglie. A skutečně, lidé odházeli seno nebo slámu ve stodole a pod ní bylo zachovalé staré auto. Někteří lidé ani nevěděli, co mají doma. Na veteránech nechali hřadovat slepice.

Jak dlouho se Svatováclavská jízda připravu- je a kolik se na ní podílí lidí?
Je nás pět a prakticky se její přípravě věnujeme celý rok. Později nabíráme pořadatele na výpomoc a spolupracujeme i s policií na zajištění jízdy.

Práce kolem veteránů zabírá hodně času?
Od roku 1997 jsem v důchodu, ale až do konce století jsem dělal ředitele Rally Bohemia. Pak jsem šel i do sportovního důchodu, ale vydržel jsem jen jeden rok. Od té doby pořádám Retro Prague, který je součástí mistrovství světa veterá- nů a poslední tři roky zastá-vám funkci stewarda ve FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens), což je hlavní mezinárodní vedení závo- dů veteránů. Podniků mistrovství světa veteránů je každý rok po celém světě jen oko- lo dvaceti a ve střední Evro- pě a bývalém východním bloku jsme jediní. Ve FIVA dě- lám rozhodčího komisaře na těchto závodech. Česko do té doby nikdy zástupce ve FIVA nemělo. Nabídku jsem při- jal, prošel jsem kurzem v Mnichově a od té doby jezdím pískat veteránské závody po světě.