Martin Čaban: Volby ve stínu nové justice

Ivo Ištvan

Ivo Ištvan Zdroj: ctk

Senátní a komunální volby jsou za rohem a jejich průběh, výsledky a hlavně následný vývoj bude třeba sledovat velmi bedlivě. Jsou to totiž první volby, které budou bezprostředně ovlivněny novými pořádky, jež vtrhly do českých zemí bezprecedentním policejním zásahem na Úřadu vlády loni v červnu a jejichž politický rozměr stvrdily parlamentní volby pár měsíců nato.

Volili jsme mezitím ještě do Evropského parlamentu, ale do fungování této instituce české pořádky příliš nezasáhnou, nanejvýš se v Bruselu a ve Štrasburku ještě podiví, kdo to tam z naší kotliny přišel.

Volby, jejichž urny se otevřou za čtrnáct dní, jsou však už výsostně české a měly by jasně ukázat, kam se tuzemská politika za poslední rok a půl posunula. Je pravděpodobné, že na komunální úrovni se pokračující krize tradičních stran projeví dalším triumfem lokálních a regionálních nezávislých sdružení, protože hlavní politické kometě nových pořádků, tedy hnutí ANO, na místních volbách příliš nezáleží. Výjimkou jsou samozřejmě dobře viditelná velká města v čele s Prahou, kde se babišovci budou snažit zakotvit a vytvořit si to, co jim zatím bolestně chybí, tedy regionální základnu. Zatím je jejich hnutí jen samý poslanec a ministr.

Co je ale mnohem důležitější, na komunální volby nutně musí dopadnout stín nového modu operandi, který se rozmohl v české justici. V situaci, kdy policisté ruku v ruce se státními zástupci ovlivňují fungování politických dohod prostředky trestního práva, se každé formování povolební radniční koalice stává potenciálně rizikovou aktivitou.

Jestliže mohou vazbě a trestnímu stíhání čelit poslanci, kteří v nechutném, nicméně zcela průhledném politickém obchodě opustí svůj mandát, aby umožnili fungování vlády, jak vlastně mohou a smějí probíhat koaliční jednání na radnici? Z čeho je ještě možné ustoupit a co je možné politickému protivníku nabídnout, aniž by šlo v očích žalobců o korupční jednání? Jestliže jsou vláčeni po soudech městští zastupitelé a radní, kteří se snaží vypořádat s dopady městských smluv, které sami nepodepsali, s jakou odvahou a vervou se budou noví starostové, starostky, primátorky a primátoři potýkat s dědictvím po svých předchůdcích?

V tomto smyslu se nové pořádky mohou bezprostředně projevit plíživou paralýzou komunální politiky. Její noví představitelé se prostě budou bát rozhodovat, aby si nepřivodili trestní stíhání, protože i konání zjevně vedené zájmem fungování města a snahou řešit problém může vést do soudní síně na lavici obžalovaných. A to k tomu ještě přičtěme zcela běžné dehonestující úniky informací z trestních spisů, které v úhrnu vytvářejí atmosféru lidových soudů a presumpci neviny nutí krčit se nesměle kdesi v rohu. Suma sumárum, ty tisíce lidí deroucí se na radnice a magistráty jsou v podstatě banda hazardérů.