Brexit mění obchodní trasy. Francouzský Dunkerk vzkvétá, britské přístavy chřadnou

Rozvoj dublinských přístavních terminálů odráží irskou snahu využít rozvoje infrastruktury a námořních linek k povzbuzení cestovního ruchu mezi Irskem a západoevropskými zeměmi. | reuters

Rozvoj dublinských přístavních terminálů odráží irskou snahu využít rozvoje infrastruktury a námořních linek k povzbuzení cestovního ruchu mezi Irskem a západoevropskými zeměmi. | reuters Zdroj: reuters

Přístav v Liverpoolu patří k nejpoškozenějším v pobrexitovém přeskupení námořních tras.
Toky zboží mezi Dublinem a dalšími přístavy se mění v důsledku brexitu.
Irský přístav Rosslare zažívá nápor zboží přepravovaného z Dunkerku.
Na důležitosti získal přístav Dunkerk, kde irský ministr pro unijní záležitosti Thomas Byrne minulý měsíc slavnostně otevřel nový irský terminál.
Na důležitosti získal přístav Dunkerk, kde irský ministr pro unijní záležitosti Thomas Byrne minulý měsíc slavnostně otevřel nový irský terminál.
6
Fotogalerie

Hodnota exportu ze Severního Irska do Irské republiky zřejmě letos přesáhne tři miliardy eur, zhruba 76 miliard korun. Důvodem strmého nárůstu je hlavně brexit, kvůli kterému je složité přesouvat zboží do země z jiných částí Británie. Brexit a takzvaný severoirský protokol významně změnily pohyb lodí v přilehlých mořích. Zatímco doprava mezi Irskem a kontinentem vzkvétá, nejen welšské přístavy ztrácejí na významu.

Vývoz z Ulsteru do Irska v letošních prvních devíti měsících dosáhl 2,8 miliardy eur, zatímco za celé roky 2019 a 2020 to bylo shodně kolem 2,4 miliardy eur. „V mnoha případech si nárůst vysvětlujeme změnami v dodavatelských řetězcích,“ uvedl podle BBC irský statistický úřad.

Takzvaný seveoirský protokol obchodně rozdělil Spojené království. Zatímco Ulster zůstal součástí unijního trhu, obchod se zbylými částmi podléhá větší byrokracii a kontrolám. Obchodníci v Irsku tak mají tendenci shánět zboží spíše na domovském než na sousedním ostrově.

Tento trend potvrdily i statistiky zveřejněné The Irish Times, podle nichž v letošních prvních třech čtvrtletích klesl objem nákladní dopravy přes Irské moře mezi Británií a Irskou republikou zhruba o třetinu.

Podepsal se na nich zřejmě nedostatek řidičů kamionů v království, ale také snaha dopravců vyhnout se při převozu zboží z unie do Irska Británii v obavách ze zdržení a komplikací. Zato narůstá objem zboží přepravovaného přímo z EU do Irska, což mění námořní trasy trajektů i význam jednotlivých přístavů.

Představitelé irské vlády zdůrazňují, že zatímco před brexitem měla republika jen dvanáct přímých trajektových spojení do Evropy, nyní je jich 44. Minulý měsíc kupříkladu otevřel irský ministr pro unijní záležitosti Thomas Byrne nový terminál ve francouzském Dunkerku.

Trasa z Dunkerku do irského Rosslare je podle jejího provozovatele vhodná i pro přepravu zboží podléhajícího rychlé zkáze, a může konkurovat přepravě přes Británii. „Je to také atraktivní cesta pro řidiče, kteří mohou na moři odpočívat,“ pokračuje ve výčtu předností Torben Carlssen z dánské společnosti DFDS, která prozatím nasadila na linku tři trajekty a plánuje další rozšiřování.

Dublin chce rozvoje infrastruktury a námořních linek využít také k povzbuzení cestovního ruchu mezi Irskem a západoevropskými zeměmi. „Důležité je, že otevře přímou cestu do Irska zejména pro ty ze severní Francie, Nizozemska a Německa, kteří mají karavany a obytné vozy,“ dodal Byrne.

Poraženými na poli nynějších změn jsou naopak welšské přístavy, kupříkladu Holyhead na severu regionu, který leží vzdušnou čarou jen něco přes sto kilometrů od Dublinu. Mezi nejpoškozenějšími je také anglický Liverpool. Londýn však tvrdí, že na závěry je ještě brzy a vše zkresluje pandemie.

„Britská vláda učiní vše, co je v našich silách, aby welšské přístavy podpořila,“ citovala BBC mluvčího kabinetu.

VIDEO: Inflace. Zdražuje se nejvíce za posledních 13 let

Video placeholde
Inflace. Zdražuje se nejvíce za posledních 13 let • Videohub