Taxikáři válčí o Londýn. Řidiči černých taxi zažalují Uber za obcházení aplikace

Uber čelí v Londýně dalším problémům.

Uber čelí v Londýně dalším problémům. Zdroj: Reuters

Do sporu se dostává s místními taxikáři - zdaleka ne poprvé.
Každému řidiči tradičních taxíků mohla vzniknout škoda 25 tisíc liber.
Pod obvinění se již podepsaly tisíce řidičů.
4
Fotogalerie

Sotva se americká alternativní taxislužba Uber vrátila do Londýna, už čelí dalšímu sporu obřích rozměrů. Zástupci taxikářů, již dopravují zákazníky v tradičních černých vozech, zažalují Uber za údajné porušení zákona. Tvrdí, že Uber dovolil či toleroval řidičům nabírat zákazníky přímo z ulice, aniž by vznikla povinná předobjednávka. Informovala o tom stanice BBC. Uber obvinění odmítá.

Uber dříve přišel o licenci na provoz v Londýně, loni v září ji ale získal zpět. A hned čelí dalšímu sporu. „Černé taxíky jsou jediná taxi v Londýně, která mohou být zákazníky přivolána přímo z ulice. Řidiči procházejí náročnou přípravou a znalostními testy. Všichni ostatní poskytovatelé včetně Uberu musejí přijímat pouze předobjednané jízdy,“ připomíná list Daily Mail.

Žalující tvrdí, že každému řidiči typických černých taxi, který pracoval na plný úvazek mezi roky 2012 a 2018, vznikla škoda 25 tisíc liber (téměř tři čtvrtě milionu korun). Pokud by žaloba uspěla, odškodnění by Uber mohlo vyjít až na miliardy či nižší desítky miliard korun.

K porušování zákona mělo docházet mezi roky 2012 a 2018, pod tvrzení se podepsaly už čtyři tisíce taxikářů a další mají přibýt. Mishcon de Reya, právní kancelář, která žalobu chystá, cílí prostřednictvím kampaně na získání celkem třiceti tisíc podpisů taxikářů.

Žalobu chce podat nejpozději v prvním čtvrtletí příštího roku. Britská média připomínají, že se k soudnímu sporu schyluje v době těžkých finančních ztrát na trhu taxislužeb, jež způsobuje koronavirová pandemie. Kvůli nařízenému lockdownu je centrum britské metropole liduprázdné.

„Uber podniká dle zákona a tato obvinění jsou zcela neopodstatněná. Jsme pyšní, že můžeme sloužit tak skvělému městu prostřednictvím 45 tisíc řidičů, kteří ke svým výdělkům používají aplikaci,“ brání se Uber.

V Česku se musí Uber, Bolt a další poskytovatelé taxislužeb řídit mírně odlišnými pravidly. Řidiči alternativních služeb obecně mají více možností: mohou přijímat zákazníky přes aplikaci, ale i bez ní – přímo z ulice. V takovém případě ale musejí mít taxametr, anebo uzavřít písemnou smlouvu mezi dopravcem a cestujícím.

„Pokud je vozidlem bez taxametru provedena přeprava, aniž by byla uzavřena předchozí písemná smlouva nebo byla přeprava sjednaná přes aplikaci, hrozí dopravci pokuta do výše 350 tisíc korun a řidič nesmí pracovat jako taxikář po dobu tří let,“ říká mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Kontrolu provádějí dopravní úřady, magistráty jednotlivých měst.

„Žádný níže popisovaný případ jsme nezaznamenali ani na takový nebyla podána stížnost,“ uvádí mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. Podle současné legislativy nemusejí být vozidla taxi označena svítilnou, ale měla by mít na čelním skle vylepenou evidenční nálepku.

„Kontroly jsou tedy pro strážníky ztíženy. Od začátku roku evidujeme několik případů, kdy řidiči taxislužby neměli nálepku vylepenou. Výmluvy byly vskutku pestré, ale převažovala ta, že mají na čelním okně ještě dálniční známku, a proto evidenční nálepku na sklo nalepí až po jejím odstranění,“ dodává mluvčí pražské městské policie Irena Seifertová. 

Trh s taxislužbami se zásadně propadl v mnoha nejen evropských zemích, firmy čelí strmému propadu poptávky. Kvůli koronavirové pandemii se snížila ochota i nutnost lidí cestovat, firmám v oboru taxi tak vznikají obří ztráty.