Na okrajích Prahy stavíme parkovací domy, ale auta z města vytlačovat nechceme, tvrdí Hřib

Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) cílí na sběr dat.

Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) cílí na sběr dat. Zdroj: Michael Tomeš, E15

Stavba metra D
„Kromě sdílené dopravy investujeme i do zkvalitnění MHD, konkrétně například do stavby metra D,“ říká primátor Zdeněk Hřib.
Primátor Zdeněk Hřib (Piráti
Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) na vernisáži výstavy
5
Fotogalerie

Projekt na lepší řízení pražské dopravní situace, stavba parkovacích domů na Černém Mostě a v Butovicích, ale například i zkvalitnění pražské MHD včetně stavby metra D. To jsou příklady plánů, na kterých hlavní město již pracuje nebo pracovat brzy začne. „Dříve se v oblasti Smart City cílilo na chytré koše a nabíjecí lavičky, ale to není správná cesta. My chceme cílit převážně na práci s daty, která dělá město chytrým,“ uvedl pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Dopravní situace v Praze je, dá se říci, na pokraji zhroucení. Jak jste na tom se stavbou vnitřního městského okruhu?

Vnitřní městský okruh chceme dát celý pod zem tak, aby části města skutečně spojoval, a ne rozděloval. Nyní máme hotový koncept dokumentace pro žádost o územní rozhodnutí. V tomto volební období by měla být žádost finalizována a podána na příslušný stavební úřad. Dotazy, proč to už dávno není hotové, směřujte předchozím politickým reprezentacím. 

Prezident Miloš Zeman i ministr dopravy Karel Havlíček ale kritizují magistrát za to, že postupuje nesystematicky, amatérsky a že tíha tristní městské dopravy leží na vašich bedrech.

Zásadní pro průjezdnost Prahy zejména na severovýchodě je vnější okruh, který staví, či spíše nestaví stát. Jedná se o zcela klíčovou stavbu pro Prahu i další regiony. Problémy s jeho stavbou nevytváří magistrát, ale vláda. My naopak vykupujeme pozemky pro zelené pásy. Oproti tomu vláda pro samotnou silnici nevykoupila ani metr.

Dalším z palčivých problémů je parkování v centru města, co podzemní parkoviště nebo záchytná parkoviště P+R? 

V kapacitě parkování v podzemních garážích v centru Prahy aktuálně problém není, viz. Bezpecneparkovani.cz. Například v pátek ve dvě odpoledne v Pařížské ulici je ze 165 míst 113 volných. Nebo v garážích Rudolfinum je ze 450 míst volných 307 míst. V mobilní aplikaci s názvem MojePraha  si můžete snadno zaplatit i parkování v modré zóně na ulici. V budování nových P+R parkovišť se pokračuje. V nejbližších měsících bude otevřeno například P+R parkoviště na Černém Mostě s 880 novými parkovacími místy.

Video placeholde
Prahu čekají v příštích letech velké změny • Videohub

O víkendu se koná festival Comic-Con, kde lidé budou moci v rámci projektu Future City nahlédnout do Prahy blízké budoucnosti. Znamená  to, že jste na inovativních projektech začali pracovat za vašeho tříletého působení na magistrátu až letos?

Předchozí koalice na to kašlala a zdaleka na tom nepracovala tak intenzivně jako my. My jsme se tomu hodně věnovali už loni během pandemie. Ale mnoho problémů, které vznikají v současné době, plyne z nestability předchozích koalic. Nicméně prostřednictvím nasbíraných dat jsme například udělali web (www.covid.praha.eu), který lidem nabízí vyhledání nejbližšího odběrového místa na covid. Stal se nejnavštěvovanějším webem za celou historii Prahy, takže myslím, že je naše práce viditelná už delší dobu.

Často slýcháme, že Praha dělá všechno pro to, aby bylo město čistší, tišší a podobně. Můžete vyjmenovat projekty, o kterých se jen nemluví, ale už se realizují?

Děje se toho více. Jednak řešíme velké infrastrukturní dopravní projekty, které jsou už buď zahájené, nebo se nacházíme ve finální fázi příprav. Problém způsobovalo, že velká část projektů nebyla připravena, a proto jsme takovou koalicí nultých fází. Mnoho věcí se děje kvůli nestabilitě předchozích koalic. Teď například investujeme do dopravní infrastruktury. Jak jsem již zmínil, stavíme parkovací domy, jeden na Černém Mostě, druhý v Petržílkově ulici v Butovicích. Budeme stavět nové základní školy i městské bydlení. To jsou velké investice. Kromě toho jsou tady projekty, které spadají do oblasti Smart City. To jsou záležitosti, v nichž bychom chtěli být inkubátorem neboli kolébkou inovací, aby se myšlenka Smart City realizovala v pravém slova smyslu.

Každý si ale pod pojmem Smart City představuje něco jiného, jak jej vykládáte vy?

Chceme cílit převážně na práci s daty, protože to dělá město chytrým. Neřídíme se pouhými dojmy, ale daty. Dříve Smart City představovalo chytré lavičky, lampičky, koše a podobné malichernosti. Sám musím říct, že když člověk vyrazí na nějaký veletrh, kde vidí spoustu zajímavých produktů, je těžké odolat. I já jsem měl silnou touhu tam nějakou takovou „hračku“ koupit, ale o tom to prostě není. Do karet nám hraje to, že evropské fondy chtějí prioritně podporovat „zelené“ a „chytré“ projekty. Máme tak velmi dobrou pozici, protože ve velkých městech se takové projekty dají realizovat skvěle.

V souvislosti s již zmíněnou katastrofální dopravní situací v Praze mohou mít Pražané naději, že se stav v dohledné době zlepší?

Ano, v současné době probíhá řada projektů na diagnostiku silnic. Probíhá například sběr dat z mobilní aplikace Waze, kde může každý uživatel označit díru na silnici. To je jeden ze způsobů, jak ta data sbíráme. Další projekt je navázaný na auta, která mají inteligentní tlumiče a dokážou informovat o tom, že tam došlo k nějakému nárazu, a tu informaci pošlou do systému. To je plošný sběr dat. Další možností je i to, že se po městě bude pohybovat nějaké vozidlo, které pomocí chytrých systémů bude vyhodnocovat jednotlivé městské komunikace. Teprve se však ukáže, jaká z těchto možností bude mít nakonec navrch. 

Znamená to, že by se mohl zmenšit počet rozkopaných silnic?

Takto si to často lidé barví, ale naopak to povede k tomu, že těch oprav bude vícero. Je nutné si uvědomit, že jsme Prahu zdědili s velkým dluhem v dopravní infrastruktuře. Když jsme přišli na magistrát, byla spadlá Trojská lávka a ti lidé nebyli ani pořádně odškodnění. Situace byla kritická a bez uzavírek nelze opravovat. Pokud bychom před volbami populisticky nezačali opravovat a uzavírat, tak by se silnice neopravily nikdy, protože se nějaké volby konají stále. 

Zároveň rozvíjíte Lítačku pro všechny druhy městské dopravy. Znamená to, že Praha chce podporovat sdílenou mobilitu?

Už dnes máme Lítačku propojenou se sdílenými koly. Využívat to mohou ti, kteří mají kupon na MHD. Jedná se o benefit, který je v zahraničních větších městech běžný, takže nevidím důvod, proč bychom měli být výjimkou. To je první krok v takzvaném Intermodálním plánu, který se zaměřuje na rozšíření palety možností, jak se po Praze dopravovat. Tento plán lidem umožní dopravit se z bodu A do bodu B nejen prostřednictvím MHD a sdílenými koly, ale i sdílenými auty nebo skútry. 

Znamená to, že město bude pokračovat ve vytlačování soukromých aut, a naopak bude podporovat sdílenou mobilitu?

Ne, určitě ne. Nic takového nechystáme. Také mám auto, ale používám je převážně na cesty mimo město. Do města se autem vydám maximálně o víkendu, jinak v ranní špičce autem nejezdím nikdy a do práce nebo do centra jezdím metrem. Kromě sdílené dopravy investujeme i do zkvalitnění MHD, konkrétně do stavby metra D. U díry v těch vykopaných šachtách se stihli vyfotit snad všichni, a to včetně opozice, která nás ani nepodpořila v tom, abychom to financovali. Slavnostně se u toho sice vyfotili, ale na zastupitelstvu ani nezvedli ruku pro to, abychom do toho investovali. 

Zlepšení MHD možná ale není tolik znatelné jako například zvyšující se počet cyklopruhů v poslední době.

Poptávka po cyklistické infrastruktuře je stále větší a větší, což se dost možná váže ke koronavirové situaci. Lidé přišli na chuť jízdě na kole, obzvláště v teplých měsících. Pochopitelně tedy reagujeme i na tuto zvyšující se poptávku Pražanů.

Jaký projekt považujete za nejpodstatnější pro Prahu?

Ačkoli není lehké vybrat, jeden projekt bych přece jen vypíchl. Z evropských fondů, které jsou teď v mé gesci, by se měl platit projekt na dopravní telematiku. To je věc, která by mohla podstatně lépe řídit dopravní automobilovou situaci tak, aby se optimalizoval průjezd Prahou, byť prozatím s chybějícím okruhem, o který intenzivně usilujeme.