Nová pražská lanovka. Do pěti let má propojit Podbabu s Bohnicemi. Cena: 1,5 miliardy

Výhled z nové pražské lanovky

Výhled z nové pražské lanovky Zdroj: Magistrát Hlavního města Prahy

Celkový výhled na trasu, kudy by měla nová lanovka vést
Stanice Podbaba
Vizualizace části trati Podbaba - Troja
Stanice Bohnice
Stanice Bohnice
40 Fotogalerie

Pražané získají další možnost přepravy. Do pěti let by se totiž městské části Praha 6 a Praha 8 měly propojit pomocí unikátní lanové dráhy. Ta konkrétně spojí Podbabu s Trojou a Bohnicemi. Pražský magistrát uvedl, že tendr na projektanta vypíše letos v létě. Životnost lanovky by měla být 30 let a celkem by měla přijít na 1,5 miliardy korun.

Nová lanová dráha by měla prozatím vyřešit problémy se spojením mezi Prahou 6 a 8, které nyní obstarává jen přívoz. V plánu je i stavba nové tramvajové trati. Ta by však mohla začít fungovat až po roce 2030 a navíc její součastí musí být i nový most a zřejmě i proražení kilometrového tunelu skalou se stometrovým převýšením. Prozatím ji částečně nahradí nová lanová dráha (vizualizace toho, jak by měla vypadat včetně jejího zanesení v mapě Prahy najdete v přiložené galerii, spolu s ukázkami dalších městských lanovek).

Lanová dráha by měla propojit stávající trasy městské hromadné dopravy. Plynule by měla navázat na konečnou tramvaje a železniční zastávku Nádraží Podbaba s konečnou autobusu v Podhoří a s bohnickým sídlištěm. Její délka bude 2,5 kilometru, překoná stometrové převýšení a cesta zabere zhruba sedm minut.

Autoři lanovky se podle svých slov inspirovali lanovkou v německém Koblenzu, portugalském Portu nebo ve francouzském Brestu. „Lanovka odveze stejné množství lidí jako jedna páteřní tramvajová linka, bude čtyřikrát levnější a po dokončení tramvajové trati zůstane jako alternativa,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Zastupitelka a členka dopravního výboru na magistrátu Alexandra Udženija uvedla, že projekt podporuje také opoziční ODS. „V radě byli proti jen Piráti. My také podporujeme jakékoliv dopravní propojení městských částí, ale je otázka, zda projekt bude vůbec realizován. A také, zda na něj bude mít město v budoucnu peníze,“ uvedla pražská politička.

Přepravní kapacita lanovky bude nastavena na dva tisíce osob za hodinu v jednom směru. To odpovídá jedné tramvajové lince. Magistrát uvedl, že technicky bude možné přepravit až šest tisíc osob za hodinu. 

Aktuálně se řeší zjišťovací řízení v rámci procesu EIA. Ten do 60 dnů určí, jakým způsobem bude moci projekt dále pokračovat. Především má zjistit, jaký bude mít stavba a následný provoz lanové dráhy dopad na životní prostředí.