Stát zachraňuje automobilky. Program Antivirus chce prodloužit do příštího roku

Automobilka Škoda zastavuje výrobu.

Automobilka Škoda zastavuje výrobu. Zdroj: Škoda Auto

Automobilka Škoda zastavuje výrobu.
Automobilka Škoda zastavuje výrobu.
Automobilka Škoda zastavuje výrobu.
Automobilka Škoda zastavuje výrobu.
Automobilka Škoda zastavuje výrobu.
9
Fotogalerie

Akutní situaci u výrobců automobilů a jejich dodavatelů, kteří musejí kvůli chybějícím čipům a dalším dodávkám omezovat výrobu, bude řešit stát. Dosluhující vláda Andreje Babiše (ANO) chce těmto firmám pomoci programem Antivirus na podporu zaměstnanosti, který je však schválen jen do konce roku. Premiér chce v následujících dnech požádat Evropskou komisi o prodloužení programu i na další rok.

„Jedná se o klíčové odvětví České republiky. Tvoří deset procent domácího HDP, 24 procent exportu a zaměstnává statisíce pracovníků,“ uvedl ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) po pondělním jednání tripartity. Vláda se na ní dohodla se zástupci zaměstnavatelů a odborů na podpoře pracovních míst.

Firmy budou moci čerpat příspěvky ze známého programu Antivirus, ve kterém stát dotuje šedesát procent náhrady mzdy do 29 tisíc korun. „Podpora bude vyplácena zpětně od prvního října,“ uvedl Babiš.

Podpora by měla státní rozpočet vyjít na 440 milionů až 1,7 miliardy korun podle počtu podpořených firem a podle rozsahu omezení jejich výroby. Podle odborového předáka Josefa Středuly je klíčové, aby Evropská komise souhlasila s prodloužením programu. „Je to nástroj, který skutečně pomáhá. Ideální by bylo prodloužení do června 2022,“ uvedl.

Vláda a zákonodárci letos na popud ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové (ČSSD) schválili zákon o kurzarbeitu, který měl trvale nahradit jednorázové programy typu Antivirus. Zákon však zatím není připravený a schválený Evropskou komisí, vláda se proto chce spolehnout na dosavadní schéma.

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub

Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák odhaduje dopad situace na obrat automobilek ve stovkách miliard. Pokud stát nezasáhne, pocítí to podle zástupců tripartity na svém HDP v příštích letech. Podle Středuly jsou ohrožení zejména čeští subdodavatelé, kteří nemají nad sebou bohatou mateřskou společnost.

Významný dopad bude mít odstávka výroby ve všech třech závodech automobilky Škoda Auto, která začala dnes a trvat má dva týdny. Prioritou firmy je udržet pracovní místa.

„Za třicet let jsem tak hlubokou krizi v automotive nezažil. Obnovení programu Antivirus nám může maličko pomoci, ušetří asi tři procenta nákladů. Důvodem je zcela nekontrolovaný růst cen materiálů a energií v kombinaci s propadem tržeb asi o čtyřicet procent,“ uvádí majitel společnosti Brano vyrábějící autodíly a jeden z nejbohatších Čechů Pavel Juříček (ANO).

Brano od května až do současnosti postupně propustilo již téměř všechny z dvou set agenturních zaměstnanců. Kmenoví zaměstnanci o práci zatím nepřichází, podnik je přemisťuje na pozice, kde má dostatek zakázek: například v autobusové či slévárenské sekci. Juříček vylučuje možnost zvyšování mezd na příští rok, počítá s jejich zmrazením.

„Minimálně dvacet procent dodavatelů do automotive bude mít existenční problémy. Hlavně přeinvestované firmy,“ dodává Juříček. Výrobu aut drtí především nedostatek čipů. Situace se může zlepšit v polovině příštího roku, poté by mohl nastat dramatický náběh výroby, tuší Juříček.

Potíže Škoda Auto i dalších automobilek mají dopad například i na píseckého výrobce Faurecia. Ten v Česku provozuje osm závodů a dodává například výfukové systémy, interiéry či sedačky.

„Není nám známo, jaké podmínky bude čerpání programu vyžadovat. Obecně však tuto iniciativu velmi vítáme, jelikož nám jako zaměstnavateli pomůže maximalizovat zachování pracovních míst. Na situaci reagujeme maximálně pružně s cílem zachovat  všechna pracovní místa, což se nám doposud dařilo a daří. Objemy výroby klesají řádově v desítkách procent, nicméně se situace mění na téměř denní bázi,“ říká mluvčí firmy Lenka Hauptmanová.

Připomíná, že Faurecia nedodává výhradně jen Škoda Auto, ale i dalším automobilkám, z nichž ne všechny mají potíže tak zásadního charakteru.

„Z důvodu náhlých propadů v objednávkách od našich zákazníků se dostáváme do situací, kdy pro naše zaměstnance ve výrobě nemáme práci a jsme nuceni využívat režim „překážek“. Z těchto důvodů, a také s ohledem na rostoucí počty nových případů onemocnění covid-19 v Česku bychom velmi uvítali funkční kompenzační program pro zaměstnavatele,“ říká vedoucí lokace a personální ředitel Brose CZ Petr Skoček.

Brose vyrábí automobilové komponenty. „Nedostatek polovodičů v automobilovém a dodavatelském průmyslu je stále citelnější. Téměř všichni naši zákazníci omezili výrobu nebo dočasně zavřeli závody,“ dodává Skoček.

Automobilka Škoda Auto sdělila, že je v kontaktu s obchodními partnery a jednotlivé smluvní vztahy s dodavateli posuzuje individuálně. Zda vyjde byť částečně dodavatelům vstříc, neuvedla.