Apple Pay vyjde banky na miliony

Apple Pay v praxi

Apple Pay v praxi Zdroj: Twisto

Apple Pay
Apple Pay
Apple Pay v praxi
4
Fotogalerie

Spuštění americké platební služby Apple Pay se tuzemským bankám prodraží. Ačkoli sami uživatelé za platby nic navíc neplatí, finanční domy umožňující placení prostřednictvím chytrých mobilů či hodinek s nakousnutým jablkem nahrnou do kasy americké společnosti miliony na poplatcích.

Kromě paušální platby za každého uživatele si společnost Apple také ukrojí kousek z každé transakce. Hovoří o tom několik na sobě nezávislých zdrojů deníku E15 blízkých velkým domácím bankám, které službu spustily.

„Na Apple Pay tak trochu krvácíme. Zatímco Google Pay nás nestojí skoro nic, Apple si účtuje těžké peníze,“ řekl deníku E15 pod podmínkou anonymity zdroj blízký vedení jedné z domácích bank, které službu 19. února spustily. 

„Kvůli poplatkům nám tento byznysový model úplně nevychází. Pravděpodobnost, že by nás při nezavedení služby část klientů opustila, ale byla relativně vysoká,“ říká další nejmenovaný finančník z konkurenční banky. Významným důvodem podle něho byla i možnost ulovit nové klienty z řad těch bank, které s Apple Pay zatím váhají.

Společnost Apple podle zdrojů deníku E15 účtuje partnerským finančním domům kolem třiceti korun ročně za každého uživatele služby a zhruba dvě promile z každé platební transakce. Jen první den, kdy služba dorazila na domácí trh, si tak Apple podle propočtů deníku E15 přišel v poplatcích na necelé tři miliony korun. Službu si totiž aktivovalo téměř sto tisíc klientů bank i nebankovních firem. Provedli přitom platby přesahující dvanáct milionů korun.

„Společnost Apple si účtuje poplatek za každou transakci a také paušální poplatek za každou kartu připojenou k Apple Pay. Zavedení Apple Pay tak pro banky není dalším zdrojem příjmu, otvírá to na druhé straně možnost tvorby nových produktů a služeb, využívajících výhod Apple Pay,“ říká expert poradenské společnosti Deloitte Evžen Blagonravov. Podle odborníků je marketingový potenciál Applu tak silný, že banky podmínky akceptují, dlouhodobě se to může vyplatit.

„Podobný problém se řešil i v jiných zemích, kde se Apple Pay zaváděl. Například v USA, kde byla služba spuštěna v roce 2014, si Apple účtoval 0,15 procenta z objemu transakce. Banky službu přesto podporovaly. Spočítaly si, že zvýší jak objem, tak počet transakcí, takže nakonec skončí v plusu,“ vysvětluje ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.