Allegro, Kaufland, Shein, Temu, Trendyol. Jaká zahraniční tržiště pronikají na český trh

Na český trh vstupují ve velkém zahraniční online tržiště.

Na český trh vstupují ve velkém zahraniční online tržiště. Zdroj: e15 / grafika

Na český trh v posledním roce vstupují velká zahraniční tržiště, která rozšiřují nabídku pro tuzemské zákazníky o produkty z jejich domovských trhů. Je to velká změna, jelikož ještě v roce 2021 zde žádná zahraniční internetová tržiště nebyla a čeští zákazníci tak byli zvyklí nakupovat v českých e-shopech.

S konceptem tržiště se na českém trhu snažily prosadit Alza a Mall.cz, oba e-shopy tak ale činily v omezené míře, na svých platformách měly jednotky tisíc obchodníků. V první polovině loňského roku do Česka vstoupily polské Allegro, které předtím za 23 miliard koupilo e-shopy Mall.cz a CZC, a německý Kaufland. Bez velkých oznámení, ale o to agresivnější marketingovou kampaní začalo před nedávnem na české uživatele cílit také čínské Temu, podobně jako dříve Shein. Letos čeká tuzemské spotřebitele příchod tureckého Trendyolu, který se chce zaměřit na celý region střední a východní Evropy. 

Princip tržiště se od klasického e-shopu liší v jedné zásadní věci – zákazník na něm kupuje zboží od třetích stran, tedy od obchodníků, kteří své produkty na stránkách internetového tržiště pouze inzerují. Platformy typu Allegro nebo Kaufland jsou tak zprostředkovateli, kteří umožňují prodejcům dostat se k většímu počtu zákazníků. Ti zase na jejich stránky chodí z důvodu širší nabídky, než je zvykem u tradičních obchodů. 

Allegro

Zřejmě nejznámějším online tržištěm v Česku je nyní polské Allegro. Pod něj v současné době spadají také známé obchody Mall.cz a CZC, jejichž zboží lze na Allegru rovněž pořídit.

Prostřednictvím Allegra v Česku prodává 20 tisíc obchodníků, což je ale stále jen zlomek z celkového počtu 117 tisíc, od nichž mohou objednávat polští zákazníci. Allegro nemá jedno zaměření, nabízí v podstatě všechny typy produktů, které se běžně přes internet prodávají. Ke konci loňského roku jeho vedení hlásilo, že přes něj nakupuje kolem 800 tisíc aktivních uživatelů. 

Allegro pravidelně organizuje tzv. Allegro Days, během nichž snižuje cenu některého zboží a snaží se přilákat více zákazníků. Polské tržiště také nabízí program Smart, u kterého při měsíčním poplatku 59 korun získá zákazník dopravu zdarma domů či do výdejního boxu a možnost vrácení zboží zdarma. Služby Allegra podle srovnávače Heureka doporučuje 92 procent zákazníků. 

Kaufland 

Stejně jako polská konkurence také Kaufland svůj provoz v Česku spustil v loňském roce. Na konci loňského roku prostřednictvím jeho stránek nabízely své zboží čtyři tisíce obchodníků. Tržiště spadá pod skupinu Schwarz-Gruppe, která mimo výše jmenovaný řetězec supermarketů vlastní také například obchody Lidl. Původně se online tržiště v Německu jmenovalo Hitmeister, po akvizici konkurence se tržiště přejmenovalo na Kaufland. 

Rovněž Kaufland prodává rozsáhlou škálu zboží, zákazníci si na jeho stránkách mohou prohlédnut i nabídku jeho obchodů s potravinami, toto zboží ale není přes internet dostupné. Část sortiment supermarketů Kaufland nabízí online obchod Košík.cz, který má v nabídce některé zboží značky K-Classic. 

O Kauflandu prozatím není příliš slyšet, oproti Allegru vsadilo německé tržiště na méně výraznou marketingovou kampaň. Také hodnocení na srovnávači cen Heureka je výrazně nižší, německé tržiště doporučuje 71 procent recenzentů. 

Shein 

Čínské tržiště Shein na český trh vstoupilo pozvolna mimo oficiální mediální kanály. Není tedy známé, jak se mu v tuzemsku daří, existují ale náznaky, že má slušný počet zákazníků. Shein, který byl založen v roce 2008, se zaměřuje na oblečení za nezvykle nízkou cenu, což mu umožňuje spolupráce přímo s módními výrobci v Číně. 

Oblečení je neznačkové, Shein je známý pro velké množství různých stylů, podle některých článků ze zahraničí přibývá na stránkách čínské platformy zhruba deset tisíc nových produktů denně. Několikrát byl ale čínský obchod obviněn z kopírování designu západních značek. 

Stránky má přeložené do češtiny a v minulém roce toto tržiště spustilo v Česku také kampaň v offline prostoru. Shein nemá oficiální české zastoupení, jako většina velkých firem mimo Evropskou unii má své lokální sídlo v Dublinu. Čeští zákazníci se sdružují ve skupině na sociální síti Facebook Shein CZ/SK, kde se případně radí o kvalitě či podrobnostech konkrétního zboží. Na rozdíl od předchozích případů neexistuje žádná stránka, kde by uživatelé hodnotili kvalitu obchodu, zakže nelze určit, jak si Shein u spotřebitelů vede. 

Temu 

Stejně jako Shein pochází Temu z Číny, jeho sortiment je ale širší, nabízí například nejen nářadí, příslušenství k telefonům, vybavení do interiérů ale i oblečení. Stejně jako Shein také Temu by vícekrát nařčen z toho, že kopíruje design zavedených značek. Temu byl založen teprve v roce 2022 a na evropskou scénu nastoupil o rok později. Jeho mateřskou společnosti je čínský technologický gigant Pinduoduo.

Prostřednictvím Temu prodávají zboží čínské továrny. Čínské tržiště se snaží zákazníky nalákat na nízké ceny a dopravu zdarma. Sází také na agresivní marketingovou kampaň a na propagační akce typu vylosování slevy na první nákup. Podle některých odhadů Temu tratí na každé objednávce zhruba 30 dolarů, takže je otázkou, jak dlouho může takový byznys model vydržet. Temu v Česku nemá zastoupení, sídlo má v Dublinu. Zákazníci se koncentrují na několika facebookových stránkách, které mají desítky tisíc uživatelů. 

Trendyol 

Turecké online tržiště plánuje na český trh vstoupit v prvním čtvrtletí letošního roku, ve stejné době chce spustit provoz i v dalších východních a jižních státech Evropy. V současné době působí mimo domovské Turecko v Německu a v Ázerbájdžánu. Většinový podíl v turecké společnosti vlastní čínská Alibaba, která do rozvoje nalila už několik miliard eur. 

Trendyol má také svou vlastní módní značku, kterou v Česku prodávají některé e-shopy. V Turecku je Trendyol známý jako tržiště s rozsáhlou nabídkou zboží, mimo hranice svého původního trhu expanduje ale především s prodejem oblečení. Konkrétní datum spuštění provozu v Česku zatím není známé.