Boeingy 737 MAX mohou opět do vzduchu. Akcie firmy přidaly téměř osm procent

Šéf FAA Steve Dickson, který dříve pracoval jako pilot pro Delta Air Lines, otestoval Boeing 737 MAX po provedených úpravách osobně

Šéf FAA Steve Dickson, který dříve pracoval jako pilot pro Delta Air Lines, otestoval Boeing 737 MAX po provedených úpravách osobně Zdroj: Reuters

Šéf FAA Steve Dickson, který dříve pracoval jako pilot pro Delta Air Lines, otestoval Boeing 737 MAX po provedených úpravách osobně
Šéf FAA Steve Dickson, který dříve pracoval jako pilot pro Delta Air Lines, otestoval Boeing 737 MAX po provedených úpravách osobně
Šéf FAA Steve Dickson, který dříve pracoval jako pilot pro Delta Air Lines, otestoval Boeing 737 MAX po provedených úpravách osobně
Boeingy 737 MAX American Airlines odstavené na letišti v Tulse
Uskladněné letouny Boeing 737 MAX v areálu výrobce
20
Fotogalerie

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) povolil obnovit provoz letadel Boeing 737 MAX, který byl loni v březnu zastaven po tragických nehodách. Obnovení provozu je podmíněno úpravami letadel a novým školením pilotů.

Nařízení, které umožňuje návrat letadel 737 MAX do provozu, podepsal šéf FAA Steve Dickson. Uvedl mimo jiné, že má teď v bezpečnost letadel Boeing 737 MAX stoprocentní důvěru. Rozhodnutí úřadu tak otevírá cestu k obnovení dodávek letounů a k zahájení jejich komerčního provozu do konce letošního roku.

Odstávka letadel, který měla být původně záležitostí několika týdnů, se postupně protáhla na více než rok a osm měsíců. Boeing vyčíslil náklady na vývoj nápravy chyb letadla a odškodnění aerolinkám vyčíslil na 20 miliard dolarů. Když se k tomu připočtou zrušené objednávky a zakázky, které nebyly uzavřeny v důsledku odstávky, může jít o jednu z nejdražších chyb, kterou kdy jaká firma udělala.

Návrat letadel do vzduchu ale nebude okamžitý. U již vyrobených letadel musí být provedeny úpravy, které jsou podmínkou opětovného schválení typu do provozu, a následně musí každý stroj prověřit inspektoři FAA. Také piloti musí projít dodatečným školením včetně výcviku na simulátoru. Právě těch je nyní na světě relativní nedostatek, piloti se na 737 MAX mohou školit na pouhých 34 globálně dostupných strojích.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) by měla o povolení pro 737 MAX rozhodnout v nejbližších dnech. Výkonný ředitel EASA Patrick Ky už v říjnu prohlásil, že letadlo je bezpečné a nyní už probíhá jen závěrečná kontrola dokumentů. Končí tím tak dominance amerického úřadu FAA, jehož rozhodnutí o strojích americké výroby, a nejen o nich, prakticky kopírovaly obdobné instituce po celém světě. Vlastí prověrku 737 MAX nyní činí nejen EASA, ale i kanadské či brazilské úřady. 

Jakmile se letadlo vrátí do provozu, Boeing spustí středisko, které bude nonstop monitorovat u všech letů strojů MAX cokoli, co by mohlo zkomplikovat let - od zaseknutého přistávacího zařízení po zdravotní komplikace, sdělily agentuře Reuters tři obeznámené zdroje.

Velké americké aerolinky American Airlines a United Airlines se chystají stroj na komerční linky pustit v prvním čtvrtletí příštího roku. Nízkonákladové Southwest Airlines pak ve druhém kvartálu.

Extrémně drahá chyba

Potíže Boeingu tím každopádně nekončí. Letadlo samostatně prověřují například čínské úřady a šéf EASA Ky uvedl, že tamní prověrka se zřejmě protáhne. Pochybení Boeingu při vývoji 737 MAX také v USA vyvolaly federální vyšetřování, které se týká mimo jiné nedostatečné transparentnosti a slabému dohledu úřadů při schvalování letadel do provozu vývoji letadel. Pod drobnohledem se ocitl také možná až příliš těsný vztah mezi FAA a Boeingem.

Boeing byl nucen provoz svých nejprodávanějších letadel 737 MAX v celém světě přerušit po nehodách v Indonésii a v Etiopii. Při nich zahynulo celkem 346 lidí.

Akcie Boeingu v průběhu odstávky ztratily více než polovinu své hodnoty. V posledních měsících se postupně zotavují. Dnes zatím přidávají zhruba dvě procenta