Drahé elektromobily, tenčící se hotovost a chabé prodeje. Tlak na zdražující Volkswagen sílí

Německý kolos čelí setrvalému poklesu dodaných vozů. Loni jich ubylo o dalších sedm procent na 8,3 milionu.

Německý kolos čelí setrvalému poklesu dodaných vozů. Loni jich ubylo o dalších sedm procent na 8,3 milionu. Zdroj: Volkswagen

Šéf Volkswagenu Oliver Blume uvádí, že rok 2023 bude pro koncern klíčový.
Navzdory tenčícím se prodejům Volkswagen vykázal růst čistého zisku o 2,6 procenta.
Takhle to vypadá ve vznikající gigafactory Volkswagenu v Salzgitteru. Podobných továren na baterie má rychle přibývat.
Koncern zveřejnil nový pětiletý investiční plán. Do roku 2027 počítá s investicemi ve výši zhruba 180 miliard eur.
5
Fotogalerie

Evropské automobilky neprožívají právě idylické období a výjimkou není ani koncern Volkswagen. I když se v úterý pochlubil „robustními“ hospodářskými výsledky, jak je sám charakterizoval, klid ve wolfsburských kancelářích panovat zdaleka nemůže.

Německý kolos čelí setrvalému poklesu počtu dodaných vozů. Loni jich ubylo dalších sedm procent na 8,3 milionu, což bylo nejméně za více než dekádu. Pro připomenutí: ještě v roce 2019, tedy před příchodem pandemie, zákazníci po celém světě obdrželi téměř jedenáct milionů automobilů koncernových značek. Volkswagen sice uvádí, že má objednávky na 1,8 milionu dalších vozů, tempo získávání nových zakázek však na klíčových evropských trzích zpomaluje napříč trhy i výrobci.

Navzdory tenčícím se prodejům Volkswagen vykázal růst čistého zisku o 2,6 procenta na 15,8 miliardy eur, zhruba 375 miliard korun. Tržby zvýšil o téměř dvanáct procent na více než 279 miliard eur. Zlepšení dosáhl především zdražením nových vozů a zaměřením na výrobu těch s vyšší marží – například u prémiových značek, jako jsou Bentley, Ducati a Lamborghini, vzrostla marže z 10,6 na 12,3 procenta, u Porsche se dokonce blížila dvaceti procentům.

„Růst zisku o 2,6 procenta znamená reálný pokles. Spotřeba, kterou si akcionáři VW za tento vyšší zisk koupí, v Německu za stejné období zdražila o 8,7 procenta. Reálná hodnota zisku koncernu tak klesla o 5,6 procenta. Jistě, je to dáno nebývalou inflací, ale z hospodářského výsledku jasně plyne, že zatímco příjmy koncernu reálně vzrostly, když porazily inflaci o 2,7 procenta, náklady vzrostly rychleji než inflace, a tak nelze špatný výsledek omluvit právě danou inflací,“ míní hlavní ekonom skupiny Natland Petr Bartoň.

Výsledky koncernu brzdila Škoda Auto, které jako jediné ze skupiny vysokoobjemových značek loni klesl provozní zisk, a to o 42 procent na 628 milionů eur. Důvodem měly být dopady války na Ukrajině a nepříznivý vývoj směnných kurzů – mimochodem jen přímé náklady způsobené válkou vyčíslil celý koncern na dvě miliardy eur.

Už dříve mladoboleslavská automobilka uvedla, že její loňský globální odbyt meziročně klesl o téměř sedmnáct procent na 731 300 vozů. V důsledku zdražení vozů o desítky tisíc korun zvýšila tržby o 18,5 procenta na 21 miliard eur.

„Škoda se zachovala morálně, když se stáhla z Ruska. Rozhodnutí se však negativně odrazilo v ekonomických výsledcích, ruský trh byl druhým nejdůležitějším. Automobilku navíc nadále poškozovaly problémy v dodavatelských řetězcích a nedostatek polovodičů, což se nakonec odrazilo v poklesu počtu prodaných vozů,“ říká hlavní ekonom BH Securities a poradce premiéra Petra Fialy Štěpán Křeček.

„Velké riziko bude přinášet evropský trh, kde se zavádějí nové emisní normy. Rovněž bude třeba se vypořádat s levnější čínskou konkurencí v segmentu elektromobilů,“ dodává Křeček.

Koncern zároveň zveřejnil nový pětiletý investiční plán. Do roku 2027 počítá s investicemi za zhruba 180 miliard eur do digitalizace a techniky pro elektromobily. Peníze vložené do elektromobility a digitalizace tak budou tvořit 68 procent veškerých investic. Ještě předloni se podílely 56 procenty a v roce 2019 čtyřiceti procenty. Naopak investice do spalovacích motorů mají začít „setrvale“ klesat už od roku 2025.

Nutnost rychlého „přepnutí“ na elektromobilitu dostává koncern pod silný ekonomický tlak. Volkswagen zveřejnil, že čistá cash flow divize automotive loni činila 4,8 miliardy eur. Na rozdíl od pozitivně se vyvíjejících ukazatelů už ale nepřipomněl meziroční srovnání, tedy že o rok dříve dosahovala cash flow 8,6 miliardy. Razantní pokles volně dostupné hotovosti zdůvodnil potížemi v dodavatelských řetězcích a logistice.

„Značné investice do bateriového byznysu a výdaje na přizpůsobení spalovacích motorů emisním regulacím budou příčinou hlavní obavy investorů znepokojených dopady na cash flow,“ cituje agentura Bloomberg analytika společnosti Bernstein Daniela Roeska. Několik hodin po oznámení výsledků odepisovaly akcie Volkswagen Group více než dvě procenta, od začátku roku však vzrostly o téměř devět procent.

Koncern počítá s dvacetiprocentním podílem elektromobilů na globálních prodejích už v roce 2025, o pět let později má být každý druhý prodaný vůz elektrický. Jedním z největších „žroutů“ investičních prostředků tak budou stavby nových továren na baterie do elektromobilů. Naposledy koncern oznámil, že jednu takovou postaví v kanadském Ontariu, svou první v Severní Americe, kam ho přilákaly tučné dotace ve Spojených státech.

Naopak nedořešenou dotační politikou Evropské unie koncern zdůvodňuje, proč „nespěchá“ – respektive opakovaně odkládá – rozhodnutí o umístění gigafactory pro východní Evropu. Zájem o ni má mimo jiné Česko.

„Rok 2023 bude rozhodujícím pro uskutečnění našich strategických cílů a urychlení pokroku napříč skupinou,“ naznačil důležitost příštích měsíců pro Volkswagen jeho generální ředitel Oliver Blume.