Nové emisní testy zavařily plug-in hybridům. Automobilky je stahují z trhu

Plug-in hybridy Mercedes-Benz

Plug-in hybridy Mercedes-Benz Zdroj: Daimler

WLTP, tedy nový standard pro měření emisí u osobních vozů, způsobil letos na automobilovém trhu malou revoluci. Automobilky si v souladu s ním musely nově homologovat všechny vozy, oproti dosavadním testům ACEA by měl být nový standard průkaznější a pro zákazníky více vypovídající. Paradoxně ale nové měření emisí způsobilo problémy pro vozy s plug-in hybridním systémem. 

Ještě první polovina roku vypadala v Evropě pro plug-in hybridy, tedy vozy se spalovacím motorem i elektrickou soustavou napájenou ze sítě, velmi slibně. Prodeje na celém kontinentu táhla automobilka Mitsubishi, která za první půlrok prodala téměř sto tisíc hybridních SUV Outlander.

Přijetí nového emisního standardu ale těmto modelům významně ztížilo pozici na trhu. Emise mnoha hybridních modelů podle nové metody měření přesáhly hodnotu 50 gramů oxidu uhličitého na kilometr, která je hraniční pro udělování dotací na nákup nízkoemisních vozů v evropských zemích. V Německu tak zájemci o mnohé modely ztrácejí nárok na tři tisíce eur od státu.

Rozdílná situace je ve Velké Británii, kde byl doposud limit pro udělení dotací 75 gramů CO2. Vláda nicméně v říjnu rozhodla, že od dotací ve výši 2500 liber (2800 eur) na plug-in hybridy ustoupí úplně. Důvodem má být skutečnost, že trh je schopný fungovat bez státní podpory.

Podle analytiků bude důsledkem situace v Německu i Británii prudký propad trhu. „Prodej těchto aut je na dotacích naprosto závislý,“ uvedl pro Europe Autonews analytik Felipe Munoz.

Odborníci přitom poukazují na případ Nizozemska, které patřilo mezi propagátory elektrifikované automobilové dopravy. Ještě v roce 2015 se v zemi prodávaly desetitisíce vozů, vláda ale později zjistila, že ceny hybridů klesly tak významně, že si je firmy kupovaly místo běžných vozů. Tím přitom ztratily motivaci auta dobíjet a snižovat tak emise. Po ukončení podpory prodeje hybridů významně klesly, v letošním prvním pololetí se jich prodalo jen jedenáct stovek.

Británie je přitom nyní největším trhem pro hybridní automobily, což znervózňuje především automobilky. Například zástupci Toyoty uvedli, že nechtějí do vývoje hybridů dále investovat kvůli nejistému prodejnímu prostředí. „V jednu chvíli je o plug-in hybridy obrovský zájem, o chvíli později o ně zase vůbec zájem není,“ uvedl prodejní šéf evropské Toyoty Matt Harrison.

V důsledku situace na trhu se některé automobilky rozhodly své modely dočasně stáhnout, jedná se například o vozy Volkswagen, BMW nebo Mercedes-Benz. Prodeje chtějí obnovit později, ideálně v době, kdy se podaří vyvinout technologii tak, aby fungovala v souladu s emisními limity.

Výrobci ale zatím neplánují, že by se plug-in hybridní technologie vzdali. Důvodem jsou požadavky na emise celé flotily vozů, kterou mají automobilky v nabídce. Od roku 2021 mají emise v průměru dosahovat 95 gramů CO2 na kilometr. Do své nabídky hybridy v příštím roce zařadí i Škoda. Nejdříve se technologie dostane do dražších modelů.