Šéf koncernu Volkswagen míří do Prahy. S premiérem Fialou bude jednat o gigafactory

Šéf koncernu Volkswagen Oliver Blume

Šéf koncernu Volkswagen Oliver Blume Zdroj: Reuters

Premiér Petr Fiala na zahájení konference SHIFTS23
2
Fotogalerie

Zda a případně kdy by mohl koncern Volkswagen postavit továrnu na baterie do elektromobilů v Česku, by mohlo být jasnější v pondělí. Patrně v odpoledních hodinách totiž budou v Praze jednat premiér Petr Fiala (ODS) s generálním ředitelem koncernu Volkswagen Oliverem Blumem, uvádí dobře informovaný zdroj e15. Premiér Fiala později ve čtvrtek pro ČTK plánovanou schůzku potvrdil. O budoucím setkání informoval také Deník N.

K setkání dojde jen krátce poté, co premiér Fiala 11. října na dotaz ČTK prohlásil, že se krátí čas, po který může Česko jednat s VW o umístění továrny. Řekl, že je třeba, aby jednání v dohledné době dospěla k výsledku. Pokud by koncern znovu odložil rozhodnutí, zda a kdy v Česku investovat, vláda by se musela soustředit na další strategické projekty, uvedl premiér.

Pokud by se mateřský koncern Škody Auto rozhodl továrnu skutečně postavit v původně zamýšleném rozsahu za odhadovaných 120 miliard korun, byla by to nejvyšší investice zahraničního soukromého subjektu v historii České republiky.

Šéf agentury CzechInvest Petr Očko, jenž není zmíněným zdrojem e15, nicméně v rozhovoru, který bude zveřejněn v příštích dnech, uvádí, že na vybudování gigafactory v Líních na Plzeňsku mají zájem obě strany – Volkswagen i Česko.

„Obě strany chtějí projekt uskutečnit. Druhá věc je časování. My bychom byli samozřejmě rádi, aby k tomu došlo co nejdříve. Česká strana pro to udělala dost, obrovský posun nastal v komunikaci s obcemi. V mnohém se jim vyšlo vstříc. Opravdu nevím, jaký bude verdikt Volkswagenu. Cítíme z něj ale, že projekt tohoto typu chce,“ uvedl Očko.

Psali jsme o stavbě gigafactory v Česku

Zda Česko investici skutečně získá, je stále nejasné. Volkswagen se v posledních měsících soustřeďuje především na zkrocení nákladů, úspory hledá napříč skupinou. Odbory se proto obávají o budoucnost některých závodů, možného propouštění či rušení pracovních míst. Pozornost Volkswagenu se nyní upíná hlavně do zámoří. Svou první mimoevropskou gigafactory totiž staví v kanadském Ontariu, kde investuje téměř patnáct miliard dolarů.

Agentura Reuters dříve uvedla, že je to největší jednorázová investice, která kdy v Kanadě zamířila do dodavatelského řetězce elektromobility. Stejně jako ohromný zástup dalších společností přilákal i Volkswagen k investici v zámoří Inflation Reduction Act, tedy masivní státní podpora investic směřujících mimo jiné do čistší energie. 

Tuzemská vláda považuje takzvanou gigafactory Volkswagenu za klíčový projekt, prioritu mu kladla už předchozí vláda Andreje Babiše (ANO). Česká ekonomika je silně závislá na automobilovém průmyslu, jenž vytváří asi deset procent HDP. Na odvětví, které prochází zásadními změnami, přechodem od spalovacích motorů k bateriím. O továrnu Volkswagenu však usiluje také Polsko či Maďarsko. Dvojice států, jimž se v posledních letech velmi dařilo lákat věhlasné asijské investory v oblasti výroby baterií. V Česku zatím žádná taková továrna nestojí.

To se může změnit. Ve prospěch Česka hovoří nejen příznivá lokalita blízká koncernovým závodům v Německu, provázanost se Škodou Auto, která postupně rozšíří nabídku i v Česku vyráběných elektrických modelů, ale i velké know-how v oblasti průmyslu. Nevýhodou Česka v lákání nejen této investice jsou vyšší náklady na energie, rostoucí cena práce i minimální nezaměstnanost a nepružná imigrační politika.