Kiwi.com ustoupí. Nebude prodávat letenky Southwest Airlines 

Zakladatel a spolumajitel Kiwi.com Oliver Dlouhý.

Zakladatel a spolumajitel Kiwi.com Oliver Dlouhý. Zdroj: Michael Tomeš

Filip Zelenka

Český online vyhledávač letenek Kiwi.com ve Spojených státech ustoupí ve sporu s leteckou společností Southwest Airlines. Soud v Dallasu už na konci října vydal předběžné opatření, které zakazovalo českému startupu přeprodej letenek amerického dopravce. Nyní toto rozhodnutí soud potvrdil. Na základě předběžného opatření obě společnosti dosáhly vzájemné dohody, podle které Kiwi.com nebude prodávat letenky Southwest Airlines. Přesně znění dohody ani jedna ze stran nezveřejnila.

Americký dopravce podal žalobu na Kiwi.com na začátku letošního roku, vadilo mu zejména „těžení“ dat z jeho stránek a následný přeprodej letenek koncovým zákazníkům za odlišné ceny, než je nabízí samotná společnost. „Kiwi vědomě a záměrně přebírá informace o letenkách ze stránek Southwestu k vlastnímu komerčnímu prospěchu a bez povolení Southwest Airlines,“ stojí v žalobě, která dorazila na jaře na texaský soud. Společně s Kiwi.com americká společnost žalovala taktéž server Skiplagged. 

„Pracujeme pro zákazníka, ne pro aerolinky, zákazníci mají právo znát všechny nabídky a ceny,“ reagovala tehdy mluvčí Kiwi.com. „Do značné míry jde v tomto případu o to, zda jsou veřejné informace skutečně veřejné. Společnost Southwest Airlines usiluje o omezení přístupu konkurentů k veřejným online informacím týkajícím se tarifů,“ odmítá Kiwi.com pochybení. V létě se proti praktikám Kiwi.com ozvaly i další letecké společnosti jako KLM nebo Ryanair. Na druhou stranu zakladatel startupu Oliver Dlouhý tvrdí, že drtivá většina leteckých společností nemá s činností Kiwi.com žádný problém. 

V říjnu dallaský soud vydal předběžné opatření, které zakazovalo českému vyhledávači jakékoliv zacházení s daty a letenkami Southwest Airlines. „Kiwi porušilo obchodní podmínky Southwestu tím, že stahovalo data o letech ze stránek Southwestu, prezentovalo je na vlastním webu a následně prodávalo letenky Southwestu bez povolení,“ napsala v rozhodnutí soudkyně Ada Brown. 

„Byť jsme byli rozhodnutím soudu v Texasu ve věci předběžného opatření zklamáni, věděli jsme také, že na domácí půdě Southwestu to bude nesnadný boj. Pokud se však zákazník rozhodne koupit si letenky na Kiwi.com a ne na Southwest, je to proto, že našel pro sebe výhodnější nabídku, ať už ceny, nebo trasy. Stále tak věříme, že by mělo být na zákazníkovi, kde si svou letenku najde a zakoupí, nikoliv na aerolince,“ reagovala na soudní rozhodnutí mluvčí Kiwi.com.

Obě strany soudního sporu se následně pokusily dosáhnout urovnání žaloby. Na základě toho se Kiwi.com zavázalo, že nebude rozhodnutí soudu o porušení obchodních podmínek, a tím i o poškození Southwest Airlines, oponovat. Vychází to z podání k texaskému soudu z 23. prosince.

K prozatím poslednímu vývoji případu došlo 28. prosince, kdy dallaský soud potvrdil finálním rozhodnutím říjnové předběžné opatření. „Porušení obchodních podmínek ze strany Kiwi.com způsobilo Southwest Airlines nenapravitelnou škodu, včetně ztráty návštěvnosti na jejich stránkách, ztížení zákaznických služeb, provozní potíže a poškození reputace,“ konstatuje soudkyně Ada Brown v nejnovějším rozsudku. 

Rok 2021 byl pro Kiwi.com kvůli přetrvávajícím problémům s covidem-19 náročný. Brněnské firmě se meziročně propadly tržby z 32,2 miliard korun na 11,6 miliardy korun. Společnost dosáhla čisté ztráty převyšující jednu miliardu, předloni přitom prodělala přes 140 milionů.

„Dopady pandemie na cestovní průmysl a naše zákazníky hluboce zasáhly Kiwi.com i mě. Tok refundací od aerolinek byl naprostým chaosem, a ačkoliv může být těžké zvenku porozumět situaci, ve které jsme se přes značné komplikace snažili tyto refundace vymoci, dělali jsme a stále děláme vše, co je v našich silách, abychom dostali zpět k zákazníkům, co jim náleží. Ne vždy je to ale možné,“ vysvětloval problémy zakladatel a spolumajitel Kiwi.com Oliver Dlouhý.