TikTok konkuruje Spotify a Twitteru, umožní streamovat hudbu a psát textové příspěvky

Zdroj: Pikist

Sociální síť TikTok oznámila v uplynulých dnech inovace, které mají uspíšit její proměnu z platformy na sdílení krátkých videí k aplikaci, která k nekonečnému feedu videí přidá také streamování hudby nebo možnost vytváření čistě textových příspěvků. TikTok vlastněný čínskou společností ByteDance se tak chce stát konkurencí Spotify nebo i Twitteru, případně nové sítě Threads navázané na Instagram. 

Nová hudební aplikace TikTok Music, která má ve streamování hudby z rozsáhlých hudebních knihoven konkurovat Spotify nebo Apple Music, od začátku měsíce funguje v Brazílii a Indonésii. Tyto země představují vedle USA pro TikTok největší trhy, dohromady v nich podle údajů z webu DataReportal žije téměř 200 milionů aktivních uživatelů. V nejbližší době má následovat spuštění také v Austrálii, Mexiku a v Singapuru.

Společnost ByteDance už podniká potřebné kroky k uvedení TikTok Music na globální trh: minulý týden oznámila uzavření rozsáhlé dohody s Warner Music Group a zrušila bezplatnou verzi svojí hudební aplikace Resso. Podle expertů by měl TikTok při získávání nových platících zákazníků těžit z již existující bohaté základny uživatelů. Celosvětově síť aktivně využívá 1,1 miliardy lidí.

„TikTok má už teď rozsáhlou základnu uživatelů, z nichž může udělat zákazníky ochotné za novou službu platit,“ řekl pro CNBC Jonathan Woo, analytik společnosti Phillip Securities Research. „Jejich získání by navíc mohlo být poměrně levné,“ dodal Woo. Klíčovou výhodou TikToku může být fakt, že už teď se spousta virálních popových hitů rodí na TikToku a sami hudebníci často upravují skladby pro potřeby sociální sítě.

Provázanost TikToku s hudbou ostatně zmínil šéf hudební odnože sítě Ole Obermann během spuštění TikTok Music v Indonésii a Brazílii. „Pro fanoušky bude uživatelsky velmi jednoduché uložit, stáhnout i sdílet virální skladby přímo z TikToku,“ řekl Obermann.

Lidí, kteří svoje nové oblíbené skladby vyhledávají přímo na TikToku, není přitom málo. Podle výzkumu agentury MIDiA Research je TikTok pro 41 procent posluchačů ve věku mezi 16 a 19 lety hlavním zdrojem nové hudby. TikToku tak patří druhé místo za YouTube, kde hudbu hledá 48 procent uživatelů této věkové kategorie.

„Spousta lidí slyší píseň poprvé na TikToku, ale nechce aplikaci zavírat a otevírat nějakou jinou,“ řekla CNCB Tatiana Cirisanová, analytička MIDiA Research. „Nedozvědí se tak nic o autorovi a ani si nepustí další jeho skladby. Služba TikTok Music by tenhle problém mohla odstranit,“ dodává Cirisanová. Podle ní by TikTok Music mohla využít toho, že pro spoustu lidí je TikTok domovská aplikace a nechtějí její ekosystém opouštět.

Zdá se ale, že vedení Spotify je na příchod konkurence dobře připraveno. Platforma, která podle International Music Summit Business Report 2023 drží 31 procent celého trhu hudebního streamingu, vykázala v letošním druhém kvartálu meziroční nárůst počtu uživatelů o 27 procent na celkových 551 milionů. Z toho 220 milionů je platících, což znamená meziroční nárůst o 17 procent.

„Konkurence pro nás není nic nového,“ řekl CEO a zakladatel Spotify Daniel Ek. „S konkurencí se potýkáme od začátku, měli jsme a máme spoustu velkých soupeřů a TikTok je teď jedním z nich. Naše hospodářské výsledky ale mluví samy za sebe, překonali jsme očekávání jak v růstu počtu uživatelů, tak předplatitelů. Naše pozice se za poslední roky hodně zlepšila díky investicím,“ dodal šéf Spotify.

TikTok ale neplánuje expanzi jenom do světa hudby. Před několika dny spustil možnost vytvářet textové příspěvky. K textovým sdělením omezeným na tisíc znaků mohou uživatelé přidávat hudbu, měnit pozadí nebo je zkrášlovat nálepkami, tedy velmi podobně, jako to funguje u Instagram Stories.

„S uvedením textových příspěvků rozšiřujeme hranice pro tvorbu obsahu na TikToku. Chceme podpořit kreativitu, kterou vidíme v komentářích a popisech videí,“ píše se v oficiálním vyjádření TikToku na blogu. „Jsme zvědaví, co díky textovým příspěvkům naše komunita vytvoří,“ dodal TikTok.

Zprovoznění této funkce může být reakcí na turbulentní dění ve světě sociálních sítí postavených na textových příspěvcích. Společnost Meta vlastněná Markem Zuckerbergem spustila na začátku července sociální síť Threads, která je navázaná na Instagram a funguje podobně jako Twitter. Síť Threads za prvních pět dní existence nabrala více než sto milionů uživatelů a překonala tím rekord ChatGPT. Velká část uživatelů se ale na síť nevrací, podle webu PetaPixel klesl počet aktivních uživatelů od spuštění o 70 procent.

Zatím se tak nesplnila předpověď, že Threads odlákají velké množství uživatelů Twitteru. Sociální sít', kterou v těchto dnech její majitel Elon Musk poněkud chaoticky přejmenovává na X, ale dlouhodobě bojuje s velkým poklesem počtu inzerentů. Vadí jim nedostatečná regulace obsahu a z toho plynoucí nedůvěryhodnost. Na Twitteru také klesá aktivita uživatelů, a to podle průzkumu Similarweb meziročně o 11 procent.

TikTok může problémů Mety i Twitteru využít. Variantou ale je, že poptávka po velkých sociálních sítích jako „veřejných náměstích“ k diskuzi bude klesat a aktivní uživatelé hledající prostor k sebevyjádření bez cenzury se rozdrobí na decentralizované sítě, jako jsou Mastodon nebo Bluesky.