Doprava dostane na stavbu silnic a železnic o 1,5 miliardy korun méně

D8

D8 Zdroj: čtk

Montážní vůz SŽDC
ilustrační foto
Stavba posledního úseku dálnice D8
Ilustrační foto
Základní kámen dálnice D3 u Ševětína
7
Fotogalerie

Ministerstvo financí navrhlo snížit resortu dopravy původně slíbený nárůst rozpočtu na dopravní stavby o 1,5 miliardy korun. V polovině června ministři dopravy Dan Ťok (za ANO) a financí Ivan Pilný (ANO) oznámili navýšení peněz Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o deset miliard korun nad původně navržených 45 miliard ze státního rozpočtu, nyní to však bude jen 8,5 miliardy korun. Po dnešním setkání obou ministrů to řekl Ťok.

Ten přitom na jednání přišel s požadavkem ještě dalšího navýšení rozpočtu pro příští rok. Aktuálně přislíbené peníze podle něj totiž nepokrývají všechny potřeby zahájené výstavby. "My bychom opravdu, pokud nemáme zastavit soutěžení a pokud nemáme zastavit projekty, které se mají teď vysoutěžit a zahájit, tak bychom dalších pět až osm miliard korun potřebovali." uvedl Ťok.

Garantovaných 8,5 miliardy přitom není určeno pouze pro fond dopravy, z něhož se platí výstavba a opravy silnic a železnic. Část z těchto peněz má směřovat i do rozpočtu kapitoly ministerstva dopravy, ze které resort financuje například provoz dálkových vlaků, nebo správu registrů včetně registru aut nebo řidičských průkazů.

Resort dopravy má nyní připraveny v soutěžích stavby v hodnotě zhruba 60 miliard korun. Pokud by požadované peníze nedostal, musely by státní investorské organizace další přípravu výstavby zastavit, uvedl Ťok. V ohrožení pak jsou například stavby na dálnici D3 na jihu Čech, pokračování na D11 z Hradce Králové k polským hranicím, D35 do Olomouce nebo dokončení výstavby dálnice D1.

Se snižováním peněz do resortu dopravy se ministerstvo nicméně nechce smířit a podle Ťoka má ještě příslib dalšího jednání. Původní návrh rozpočtu pro resort dopravy představoval citelné meziroční snížení peněz. Zatímco fond měl příští rok podle původního návrhu hospodařit proti letošnímu rozpočtu s částkou o sedm miliard Kč nižší, kapitole ministerstva původní návrh meziročně snížil financování o 12 miliard na 43 miliard korun.