Filip Humplík: Otevřít tunel Blanka by zvládla i cvičená opice

Předseda pražské ODS Filip Humplík

Předseda pražské ODS Filip Humplík Zdroj: Michael Tomeš, E15

Předseda pražské ODS Filip Humplík
Předseda pražské ODS Filip Humplík
Předseda pražské ODS Filip Humplík
Předseda pražské ODS Filip Humplík
Předseda pražské ODS Filip Humplík
7
Fotogalerie

Předseda pražské ODS Filip Humplík kritizuje současné vedení města za nečinnost. Chybí mu dohoda rady a zastupitelstva o dostavbě Pražského okruhu, který vláda vyřadila z infrastrukturních priorit. „V minulosti přitom už byly dohodnuté výkupy některých pozemků. Teď se ale vytváří prostor pro to, aby se s nimi spekulovalo,“ říká Humplík.

E15: Exprimátor Bohuslav Svoboda za ODS se soustředil na šedé stranické struktury, jeho nástupce Tomáš Hudeček za TOP 09 na metropolitní plán. Současná šéfka města Adriana Krnáčová slibovala, že „to prostě zařídí“. Přestože se všichni potýkali s dostavbou tunelu Blanka či kauzou Opencard, nezahájili přípravu žádných velkých infrastrukturních projektů. Praha šestý rok přešlapuje na místě. Souhlasíte s takovým hodnocením?

Primátor Svoboda se o některé věci snažil. Nebylo mu ale umožněno, aby dokončil mandát. Jakmile začal sahat do zásadních věcí, například do Dopravního podniku nebo klíčových smluv mezi hlavním městem a některými firmami, vznikla rada TOP 09 podporovaná ČSSD. Od té doby je ODS v opozici. Tomáš Hudeček svůj hlavní cíl, metropolitní plán nedotáhl do konce. Vždy mu budu vytýkat, jak se postavil k tunelu Blanka. Místo toho, aby se ho snažil ho co nejrychleji zprovoznit, na rok všechno zastavil s odůvodněním, že je to nelegální stavba. Byla to rána všem Pražanům.

E15: A primátorka Krnáčová?

Je dva roky u moci, tedy stejně dlouho jako Svoboda s Hudečkem, a zatím nepředvedla vůbec nic. Mě to velmi mrzí, protože měla poměrně dobře rozdané karty, vzbudila velká očekávání. Miliardy určené na dopravu, parkoviště, nové mateřské školky nebo životní prostředí leží ladem na účtu.

E15: Nějakou dobu se ale seznamovala s pražskou problematikou, navíc řešila spory v koalici kolem Matěje Stropnického.

Souhlasím, že byla v těžké pozici. Šla do něčeho, o čem naprosto nic nevěděla. ANO chtělo nejprve nasadit Jana Kasla, pak další kandidáty. Nedávno jsem četl rozhovor s paní primátorkou. Bylo to jen plácání o tom, že budeme mít metropolitní muzeum a divadlo a že do Prahy budou jezdit jen elektromobily. U všech základních věcí, o nichž přitom právě ona rozhoduje, jako je Pražský okruh nebo záchytná parkoviště, se neustále vymlouvá.

E15: Staronová koalice v čele s ANO se v dubnu dohodla na obnovení spolupráce, mimo jiné to znamenalo vytvoření dvou placených předsedů výborů v zastupitelstvu pro politiky z hnutí Andreje Babiše. Ani od té doby se neudělalo nic?

My tomu uskupení říkáme koalice politických trafik, protože prakticky každý koaliční politik, byť třeba s oponentními názory, dostal nějakou placenou funkci, aby hlasoval s koalicí. Jeden z největších problémů Prahy je parkování, projekt parkovacích zón je nepřipravený.

E15: Otevřel se ale tunel Blanka.

To by dnes dokázala s prominutím i cvičená opice. Vedení města s jásotem otevřelo tunel, ale nepřemýšlelo o tom, co bude dál. To způsobilo problémy Praze 6, která je zahlcená automobily. Městská část za to oprávněně kritizuje magistrát. Místo dialogu a spolupráce ale náměstek pro dopravu Petr Dolínek vyzývá starostu šestky Ondřeje Koláře k rezignaci.

E15: Skutečně nemůže Praha 6 o ničem rozhodnout? Nevymlouvá se Kolář stejně jako primátorka?

Musí jít více za svým, musí umět věci prosazovat. Na druhé straně bylo jasné, že tunel bez Pražského okruhu nemůže fungovat. Projekty tunelu i okruhu byly naplánované v předchozích volebních obdobích za ODS a troufám si tvrdit, že velmi dobře. Bohužel nebyly dotaženy do konce. Hlavně tím, že exprimátor Hudeček na rok všechno zablokoval nebo že nová rada neposunula nic dopředu.

E15: Co považujete za největší problém Prahy?

Rozhodně dopravu. Jistě, důležitá je i bezpečnost, ale nemám pocit, že by hlavní město v této oblasti nějak zásadně pokulhávalo za ostatními regiony. Městská i republiková policie fungují velmi dobře. Jinak je to s parkováním, vedení města uvalilo na obyvatele metropole obrovskou daň z automobilu, protože chce vyhnat auta z Prahy. Je smutné, že to byla ODS, která postavila poslední parkoviště typu P + R a poslední parkovací domy.

E15: Občanští demokraté nedávno vycouvali z požadavku opozičních stran svolat mimořádné jednání zastupitelstva a dohodli se s primátorkou. Ta ale porušila slib, takže o klíčových tématech zastupitelé nejednali. Hodně vás to zaskočilo?

Snažili jsme se být konstruktivní opozicí. I proto, že paní primátorka by mohla svolat mimořádné zastupitelstvo na deset hodin večer, žádný bod by nám nezařadila a následně bychom se rozešli. Pro nás není důležitá politická exhibice, považujeme Pražský okruh za zcela klíčovou věc. Vláda ale část okruhu vyřadila z prioritních staveb. Chtěli jsme vůči ní vyslat jasný signál jako celé zastupitelstvo, že okruh je v zájmu Pražanů a také obyvatel Středočeského kraje a vůbec celé České republiky.

Průjezdnost hlavního města je v zájmu všech. O to nepochopitelnější je postup Adriany Krnáčové, která slíbila, že tento bod zařadí, avšak slib porušila. Vláda si tedy řekne, že to asi opravdu není tak důležitá stavba, když se rada a zastupitelstvo na její potřebnosti nedovedou shodnout. Velmi arogantně se rada zachovala i ke středočeskému hejtmanovi, s nímž odmítla diskutovat.

E15: Co může opozice pro prosazení okruhu podniknout?

Předpokládám, že když to koalice odmítla zařadit na program zastupitelstva, bere si okruh na starosti. Jsem zvědav, co udělá. Asi se dozvíme, že někdy po roce 2020 se začne něco dít. V minulosti přitom už byly dohodnuté například výkupy některých pozemků. Teď se ale vytváří prostor pro to, aby se s nimi spekulovalo. Možná někdo žije v jakési papalášské bublině, takže ty zásadní věci nevnímá. Je hrubá chyba, že vedení města o nich odmítá jednat v zastupitelstvu.

E15: Další problematické téma je metro D. Tam jste zaznamenali nějaký posun?

Nic se neudělalo. V březnu jsme se ptali, proč má metro D stát 50 miliard korun, když se tam nedělá výběr na architektonické řešení stanic ani další kroky.

E15: Zastupitelstvo alespoň prodiskutovalo projekt Lítačka. Uspokojila vás rozprava?

Ne. Pro mě je to zelená karta místo té původní červené. A neušetřila se ani koruna.

E15: Opencard ale přišla na více než jeden a půl miliardy, zatímco Lítačky měla stát asi osm milionů a její měsíční provoz vychází na 4,4 milionu. To není úspora?

Vyvíjet podobnou kartu před deseti lety a dnes je velký rozdíl, elektronické systémy a programové aplikace byly tehdy drahé a nevýkonné. Navíc i paní primátorka ve své zprávě uvádí, že Opencard stála cca 160 milionů. Médii uváděných 1,5 miliardytedy není reálné číslo. Co mě trápí nejvíce je měsíční provoz Lítačky, kde je úspora oproti její předchůdkyni jen dvanáctiprocentní. Kromě toho nechápu, jak mohla činnost Operátora ICT, který loni nic jiného než Lítačku neměl na starosti, stát 80 milionů.

Prezentace a debata o nové kartě toho mnoho nezodpověděly, otázek naopak přibylo. Primátorka přitom náklady na Lítačku měla předložit už v dubnu. Udělala to až teď a ještě jsme ji k tomu museli nutit. To mi se sliby o otevřené radnici nekoresponduje. A to nechávám stranou fakt, že na Lítačku nebylo vypsané transparentní výběrové řízení.

E15: Podepisuje se na nečinnosti magistrátu i to, že odpovědní politici mají strach z kriminalizace? Ptám se v souvislosti s rozsudkem nad exprimátory Svobodou a Hudečkem kvůli opencard.

Určitě. Současná rada hlasuje v té takzvané kuchyňce, důležitá rozhodnutí dělají tajně. Neví se, jak kdo hlasoval, kdo se zdržel. Rozumím tomu, proč se tak chovají. Kriminalizace politických rozhodnutí tady bohužel je a za nějaký čas se může na kohokoliv něco vytáhnout. Je to obrovská rána demokracii v této zemi. Odůvodnění rozsudku nad Svobodou s Hudečkem je zcela absurdní. Konstatuje se v něm, že se neobohatili, nejednali s postranními úmysly, snažili se pomoct Pražanům. Přesto byli odsouzeni.