Problémy Volkswagenu českou ekonomiku nezpomalí, tvrdí analytici

Volkswagen

Volkswagen Zdroj: CTK

Aféra kolem firmy Volkswagen, kvůli které se někteří zahraniční ekonomové obávají zpomalení německé ekonomiky, by neměla mít přes provázanost obou ekonomik zásadní dopad na vývoj české ekonomiky jako celku. Shodli se na tom tuzemští analytici. Podle nich lze spíše očekávat dopad na firmy dodávající německému koncernu.

Zahraniční ekonomové upozorňují na to, že krize výrobce aut by se mohla stát největší hrozbou pro ekonomiku Německa. Dopady by prý mohly být větší než u řecké krize. Německá ekonomika je dosud považována za nejzdravější v Evropě.

„Potíže Volkswagenu patrně nestrhnou Německo do recese, zpomalit růst HDP o několik desetin procentního bodu by ale mohly. Při vazbách české ekonomiky na Německo, by to bylo cítit i zde. Nicméně spíše na úrovni konkrétních firem než v makroekonomických číslech,“ uvedl hlavní ekonom Deloitte David Marek. Dodal, že Volkswagen je pro německou ekonomiku podobně důležitý jako Škoda Auto pro Česko.

„Kauzu Volkswagen vnímám víc jako reputační než ekonomický problém pro německý průmysl jako celek,“ uvedl analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek. V případě českých subdodavatelů Sobíšek vidí riziko jen pro ty, kteří dodávají především Volkswagenu. Většina českých subdodavatelů ale má podle něj své aktivity rozdělené.

Přečtěte si analýzu:

Pro automobilku takového renomé jde podle hlavního ekonoma Roklen Lukáše Kovandy o reputační i ekonomickou pohromu, která se silně negativně projeví v hospodářském výsledku firmy. Volkswagen ovšem zaměstnává statisíce lidí, je i majetkově provázán s německým politickým prostředím. „Budou tedy padat další hlavy, ale Volkswagen sám nepadne. A co víc, jeho problémy se neprojeví jakkoli významněji ani v německých, ani v českých makroekonomických ukazatelích,“ uvedl.

Hlavní ekonom ING Jakub Seidler upozornil, že nyní je brzy na přesnější vyčíslení možné dopady aféry. „Je však zřejmé, že má vysoký potenciál nepříznivě dopadnout na německou ekonomiku, a tím i zprostředkovaně na tu českou,“ uvedl. Podle něj zpomalení ekonomické aktivity v Číně, uprchlická krize a nyní šok pro automobilový průmysl představují kombinaci faktorů, která může stále relativně optimistická očekávání ohledně budoucího ekonomického vývoje v EU zchladit.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí varovala, že Volkswagenu v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (437 miliard korun). To je víc než činil loňský provozní zisku skupiny. Skandál navíc tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země. Firma má sice k dispozici 21 miliard eur, kterými by mohla pokutu zaplatit, skandál však vyvolává obavy ohledně propouštění.

Zahraniční tisk: Obří skandál s koncem v nedohlednu