Rok od zavedení EET. Podnikatelé hlásí lepší kontrolu nad tržbami, ale i více administrativy
Zavedení elektronické evidence tržeb (EET) znamenalo pro více než třetinu podnikatelů (35 procent) zejména více administrativy, pro 34 procent pak pomalejší obsluhu zákazníků. Větší kontrolu nad tržbami uvádí také 34 procent podnikatelů, ale jen čtyři procenta uvádí, že jim EET zvýšila tržby. Vyplývá to z průzkumu společnosti KASAmax mezi 1200 jejími klienty.
V pátek uplyne rok od okamžiku, kdy byla spuštěna první vlna EET, která se týkala podnikatelů v ubytovacích a stravovacích službách. V březnu 2017 přibyli také malí a velcí obchodníci.
Více než čtvrtina podnikatelů si myslí, že jim EET přidělalo značné náklady, pro šest procent znamenalo nižší tržby a pět procent podle svého názoru platí vyšší daně. Zhruba čtyři procenta se domnívají, že je po zavedení EET méně okrádá vlastní personál.
Fungování EET hodnotí nejvíce respondentů, tedy 27 procent, známkou tři. Jedničku dalo EET 18,5 procenta podnikatelů, pětku téměř 26 procent. "Při prvním pohledu na výsledky hodnocení je zřejmé, že výrazně nepřevládá žádný názorový pól, tedy buď vyloženě pozitivní, nebo vyloženě negativní. Na druhou stranu ale výsledky ukazují, že po roce fungování nepanuje mezi podnikateli k evidenci tržeb výrazný odpor," uvedl provozní ředitel KASAmax Martin Laštovica.
V poslední části průzkumu se pak podnikatelé mohli volně vyjádřit k otázce, zda by něco měnili na EET. "Vedle toho, že nám přišly odpovědi typu "nevím, nic bych neměnil", jsme zaznamenali dva výrazně se opakující komentáře. Ten první se dá shrnout do slova zrušit. A druhý, přibližně stejně častý komentář spočívá v nesouhlasu s výjimkami z EET," dodal Laštovica.