Sloučení CzechTrade a CzechInvest efektivitu nepřinese, oponuje Babišovi Mládek

Jan Mládek

Jan Mládek Zdroj: Michael Tomes, E15

Jan Mládek, čssd
CzechInvest
Jan Mládek
4
Fotogalerie

Státní agentury CzechTrade a CzechInvest by se měly spojit, míní premiér v demisi Andrej Babiš (ANO). Bývalý sociálnědemokratický ministr průmyslu Jan Mládek ale záměru oponuje s tím, že synergie obou agentur jsou pouze zdánlivé.

Zeštíhlené a efektivní – takové by rád viděl premiér v demisi Andrej Babiš státní agentury CzechTrade a CzechInvest. Babiš proto chce hledat synergie v jejich činnostech a rád by dokonce viděl jejich sloučení.

"Považuji za nenormální, že máme CzechTrade a CzechInvest pod ministerstvem průmyslu, kdy jeden má zastoupení u nás 63krát a 50krát v zahraničí a druhý 20krát u nás a sedmkrát v zahraničí,“ uvedl Babiš na oslavě 25. výročí Hospodářské komory.

To, že zmíněné agentury v mnoha státech nemusí fungovat vždy zcela efektivně, připouští i ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner. Ten však navrhuje spíše jejich harmonizaci. „S dalšími ministerstvy nyní zkoumáme, jak se na těchto úřadech pracuje, jak jejich pracovníky dostat do stejných kanceláří a jak co nejefektivněji snížit náklady,“ okomentoval pro deník E15 Hüner.

CzechInvest podle Hünera nyní doplácí na solidní ekonomickou kondici, kvůli které je jedna z jeho hlavních činností – lákání zahraničních investorů na daňové výhody – téměř zbytečná. Až přijde recese, bude CzechInvest zase potřeba, doplnil Hüner.

Ještě skeptičtější je k Babišově vizi bývalý ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD), který v době svého působení plán na spojení agentur zastavil. Podle něho jsou synergické efekty jen zdánlivé. „Zatímco se obchoduje téměř po celém světě, tak investice přicházejí jenom z omezeného počtu zemí,“ okomentoval Mládek.

CzechInvest je vládní agenturou pro podporu podnikání a investic, která má na starosti lákání zahraničních investorů do Česka i pomoc menším českým firmám při hledání partnerů v cizině. Agentura CzechTrade zase českým firmám pomáhá proniknout na zahraniční trhy.