Vojenské lety budou nově řídit civilní dispečeři
Ministerstva obrany a dopravy už podepsala příslušnou dohodu, státní podnik Řízení letového provozu se ujme vojenských letounů v průběhu příštího roku. Přípravy jsou v plném proudu už nyní. „Vzdáváme se řízení oblastního vojenského provozu a předáváme ho civilnímu řízení, věříme, že to pro nás bude levnější a efektivnější,“ uvedl zmocněnec ministerstva obrany Vladimír Ficenec.
Podle něj tento krok nijak neohrožuje bezpečnost českého státu. „Na krizové situace bude armáda nadále používat své prostředky bojového řízení,“ doplnil Ficenec. Zástupci ŘLP novinku vítají, spojení obou složek má mimo jiné zvýšit bezpečnost na českém nebi. „Zkrátíme komunikační řetězec, tím snížíme riziko možné lidské chyby a tím zvýšíme bezpečnost,“ řekl serveru E15.cz ředitel pro plánování a rozvoj ŘLP Petr Fajtl. Řízení letového provozu pro vojenské a civilní účely dnes funguje odděleně.
Civilní letouny jsou naváděny z nového střediska ŘLP v Jenči u Prahy, vojenské stroje řídí Vojenské oblastní středisko letových provozních služeb (MACC) z letiště v Ruzyni. Podstatou integrace je zrušení MACC, jehož provoz ročně stojí až 40 milionů korun.
Armáda si rovněž slibuje jednorázovou úsporu v řádech stovek milionů, neboť nebude muset investovat do obnovy svého systému ATS. Vojenští dispečeři prý o práci nepřijdou, alespoň částečně by se měli uplatnit na řídících věžích vojenských letišť. Podle ŘLP nebude sledování obou provozů problém. Vojenských cvičných letů proběhne za rok kolem tří tisíc, civilních přeletů přes Českou republiku se loni uskutečnilo přes 700 tisíc.