V režimu DPI zůstávají u dodavatelů desetitisíce klientů, na změnu mají 3 měsíce

Ceny energií porostou.

Ceny energií porostou. Zdroj: Profimedia.cz

.
2
Fotogalerie

V režimu dodavatele poslední instance (DPI) zůstávají u dodavatelů desetitisíce zákazníků. Vyšší stovky až tisíce z nich se nedaří kontaktovat, firmy se je snaží na režim DPI různými způsoby upozornit. Na přechod na běžné smlouvy mají odběratelé již pouze tři měsíce z původní šestiměsíční lhůty. Většinu klientů v režimu DPI tvoří bývalí zákazníci skupiny Bohemia Energy, kterých bylo na 900 tisíc.

U společnosti innogy zůstává asi 11 tisíc zákazníků z původních zhruba 25 tisíc. Jde tedy asi o čtyři procenta klientů, 1200 z nich se nedaří kontaktovat. K dnešnímu dni firma zákazníkům DPI rozeslala 216 tisíc ukončovacích faktur, po jejichž vypořádání definitivně končí pro dodavatele i pro zákazníky režim DPI. Uvedla to v dnešní tiskové zprávě.

"Fakturujeme bezodkladně. V momentě, kdy od distributora obdržíme stav měřidla, zasíláme závěrečné vyúčtování. Veškeré přeplatky záloh vracíme zákazníkům ve zkrácené lhůtě deseti dnů. V případě nedoplatků nadále platí standardní lhůta 20 dnů splatnosti," řekl ředitel innogy pro maloobchod a marketing David Konvalina.

Od společnosti ČEZ, která je největším dodavatelem poslední instance u elektřiny, odešlo z režimu DPI 95 procent klientů z více než 383 tisíc odběratelů. Závěrečné vyúčtování za režim DPI odešlo 331 701 zákazníkům, kteří skončili u ČEZ v DPI.

U Pražské plynárenské je nyní v režimu DPI asi 3000 zákazníků, původně jich bylo 40 tisíc. "Z toho přibližně 500 zatím nereaguje na výzvy a u nich nyní praktikujeme i techniky typu lístek pod dveře," řekl mluvčí Miroslav Vránek.

Pražská energetika (PRE) eviduje v DPI přes 16 tisíc odběratelů. "Těch, kteří opravdu nereagují, je zhruba 7 tisíc. Nicméně situace se zlepšuje, toto číslo se každý týden snižuje přibližně o tisíc, jak se snažíme těmto lidem neustále volat, posíláme jim SMS a e-maily, aby přešli na standardní smlouvy," řekl mluvčí PRE Karel Hanzelka. Firma také na adresy vysílá své zaměstnance, kteří nechávají upozornění ve schránkách či nalepené na dveřích.

Společnost se v režimu DPI starala asi o 70 tisíc klientů, podle Hanzelky setrvávají v režimu DPI různí lidé. "Třeba lidé, kteří se o dění kolem sebe vůbec nezajímají. Nebo se v odběrných místech mohli změnit odběratelé bez vědomí předchozích dodavatelů, nebo prostě vůbec netuší, co mají dělat – senioři bez internetu se zdravotními komplikacemi a podobně. Ojedinělé nejsou případy, kdy nesouhlasí osoby a odběrná místa," uvedl Hanzelka.

Specifickou skupinou v Praze jsou podle něj byty sloužící ke krátkodobému ubytování zahraničních turistů, kde se trvale nikdo nezdržuje a majitel bytu bydlí jinde. "Částečně jde i o cizince, kteří nemají o českém DPI ani tušení, proto zanecháváme i cizojazyčné vzkazy," dodal mluvčí.

Téměř 200 tisíc zákazníků skončilo v režimu DPI u E.ON. "Aktuálně evidujeme zhruba 13 tisíc zákazníků, kteří zůstávají v režimu DPI. Někteří z nich určitě spekulují na cenu, ale část z nich tvoří i skupina zranitelných zákazníků, obvykle staršího věku, z nichž někteří ani nemusí vědět, že v režimu DPI jsou, natož aby si dokázali sami pomoci s řešením," řekla mluvčí E.ON Martina Slavíková.

Zhruba tisíc zákazníků v DPI u E.ON nekomunikuje. E.ON využívá řady možností, mezi nimi i dočasné poradenské centrum zřízené v určeném čase na radnici daného města. Zákazníci, kteří přijdou, se pak mohou poradit nejen ohledně energií, ale dostanou i informace o možnostech sociální pomoci, kterou nabízí stát.