Energie: Hledání a změna dodavatele ve složité době

Změna dodavatele (ilustrační foto)

Změna dodavatele (ilustrační foto) Zdroj: istock

Radiátor je velmi viditelný prvek bytu, měli bychom proto dbát o jeho vzhled.
Topná sezóna je v plném proudu
Topná sezóna je v plném proudu
Topná sezona se blíží.
.
9
Fotogalerie

Vysoké ceny energií jsou pro většinu spotřebitelů šokující, je to však nová realita a teprve se uvidí, na jak dlouhou dobu. Dopisy týkající se zdražování ceníků začínají kromě lidí v režimu dodavatele poslední instance (DPI) přicházet nyní i těm, kteří nemají cenu smluvně zafixovanou.

Dodavatelé možnost zdražit ceník mají. Zákazníci pak ale mají právo ve zkrácené lhůtě bez postihu od dodavatele odejít. Doba trvání výpovědi je pouze 1 měsíc, ale musí být učiněna nejpozději 10 dnů před zvýšením cen.

Jak nyní postupovat při změně dodavatele

Problém může nyní nastat v tom, že všichni dodavatelé jsou administrativně přetížení a změna dodavatele zkrátka trvá. Spotřebitel si v takové situaci musí ohlídat, že byla jeho stávajícímu dodavateli včas doručena výpověď, aby se vyhnul sankcím nebo nemusel změnu řešit ve standardním režimu, kdy je to proces i na několik měsíců.

„Pokud tedy zdražovací dopis dostanete, doporučuji si co nejdříve srovnat alternativní nabídky na trhu a získat konkrétní nabídky. Jakmile je máte v e-mailu, tak příliš neváhejte s rozhodnutím. Pravidelně se setkáváme se zákazníky, kteří dlouho rozvažují o nabídce a termín pro zrychlenou výpověď promeškají,“ vysvětluje Aleš Fojtík, specialista na energie ze Srovnejto.cz.

Zálohy je podle Fojtíka nutné platit dál u stávajícího dodavatele, dokud spotřebitel nebude mít od nového dodavatele potvrzení o tom, že smlouvu akceptoval a k jakému datu k němu zákazník přechází. Pak je již možné bezpečně zálohy k danému datu změnit k novému dodavateli.

Na místě je provést samoodečet, aby nedošlo ke zbytečnému přeplatku.

I v současné době je nutné srovnávat, ale které ceníky?

Při výběru nového dodavatele energií by se zákazník měl dívat v první řadě na ty, kteří nabízejí smlouvy s parametry, které hledá. V současnosti poptávají zákazníci dodavatele, kteří nabízejí roční fixaci ceny, případně dodavatele s ceníkem bez fixace a se smlouvou na dobu neurčitou. Řada spotřebitelů věří, že ceny půjdou za rok dolů.

Kritérium ceny je pro zákazníky samozřejmě nyní klíčové více než kdy dříve. Zrovna teď je ale relativně složité správně posoudit, jaké ceníky srovnávat. Dodavatelé už nabízejí ceníky s dražší fixovanou cenou na příští rok či dva. Ale zároveň ještě platí ceníky bez fixované ceny. Ty bude řada dodavatelů zdražovat až od ledna.

Cena za MWh silové elektřiny se tak pohybuje od 1800 korun do 5500 korun, ale ceny pro příští rok začínají kolem částky 3000 korun.

„To ale není částka, kterou spotřebitel zaplatí. Jsou zde měsíční poplatky za distribuci atd. Nejsrozumitelnější a nejjednodušší je srovnat si absolutní cenu v kalkulačce spolehlivého srovnávače či přímo u dodavatelů ale podle své situace a spotřeby. Při obvyklém tarifu se spotřebou elektřiny 2,5 MWh pro typický menší pražský byt, se roční ceny pohybují od zhruba 15 do 25 tisíc korun. Na spodní hranici budou nabídky při fixaci ceny a smlouvy na 24 měsíců či déle, na horní pak smlouvy s fixací ceny na rok či bez fixace,“ uvádí Fojtík.

Jakmile má spotřebitel jasno mezi srovnatelnými parametry smlouvy z hlediska trvání a ceny, je dobré se podívat na výpovědní lhůtu a případná specifika vyplývající z dané smlouvy a všeobecných obchodních podmínek.

Když zákazník nesouhlasí s výší záloh

Jiná otázka je, co dělat, pokud zákazník nesouhlasí s výší svých záloh. Ministerstvo průmyslu a obchodu a Energetický regulační úřad se dohodli s dodavateli poslední instance na snížení záloh na listopad a prosinec o 50, resp. 40 procent.

Snížení záloh vítají také analytici. „Jde o to, jak rychle budou klesat ceny za listopad, prosinec, proto je důležité, že se sníží zálohy odběratelům, to je přesně to, co stačí, co je nejvíc potřeba,“ řekl analytik ENAS Energy Services Vladimír Štěpán. Analytik ENA Jiří Gavor uvedl, že snížení záloh pomůže lidem získat čas a přizpůsobit své finance vyšším výdajům za energie. U mnohých klientů podle něj není problém zaplatit celkový účet, hlavním problémem je několikanásobné zvýšení nákladů během jednoho měsíce.

To se však týká pouze zákazníků v režimu DPI, ostatní musejí o svých zálohách jednat individuálně. „Doporučuji postupovat podle smlouvy, která typicky umožňuje požádat o jejich změnu nebo i o splátkový kalendář. Dodavatel však vyhovět nemusí a s ohledem na aktuální administrativní zátěž to může být i z čistě kapacitních důvodů. Každopádně pokud takovou variantu zvolíte, doporučuji podat žádost písemně a zdůvodnit ji. Odkladný účinek na platbu záloh však pouhé podání žádosti nemá,“ uzavírá Aleš Fojtík.