Zpoždění letadla: Služby firem pro vymáhání kompenzace dobře zvažte, radí dTest

Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázek Zdroj: e15/Midjourney

onk

Pokud váš let nabral zpoždění, strávili jste dlouhé hodiny na letišti nebo vám byla zrušena dovolená, možná se vám nechce řešit finanční náhradu s leteckou společností. Na trhu jsou k dispozici firmy, které nabízejí, že tuto záležitost vyřeší za vás, ale tento komfort má svou cenu. Než svěříte svůj nárok třetí straně, je důležité si propočítat, kolik z kompenzace vám nakonec zůstane.

Služby firem, které se zaměřují na vyřízení kompenzací za zpožděné nebo zrušené lety, se na první pohled zdají jednoduché a pohodlné. Stačí vyplnit formulář s číslem letu a jejich specialisté se postarají o zbytek. Často zdůrazňují, kolik času a úsilí byste sami museli vynaložit při jednání s aerolinkou, a slibují vyšší šanci na úspěch. Přesto je třeba mít na paměti, že některé dokumenty budete muset poskytnout sami, i když využijete jejich služby.

Spotřebitelská organizace dTest však doporučuje před podáním žádosti pečlivě zvažit, jaká je skutečná cena za ušetřený čas a zda nebudete platit i v případě, že služba nakonec žádnou kompenzaci nevymůže.

Vysoké provize a možné skryté poplatky

Většina firem, které se zabývají vymáháním kompenzací od leteckých společností, si účtuje provizi ve výši určitého procenta z vymožené částky, obvykle mezi 25 a 50 procenty. Při srovnávání různých nabídek se právě tento procentuální podíl může zdát klíčový.

Neměli byste se však spoléhat jen na informace zvýrazněné na webových stránkách. V obchodních podmínkách se často nacházejí klauzule, které mohou původně uvedenou provizi navýšit, například pokud je nutné podat žalobu na aerolinku nebo zastupovat klienta před soudem. Mohou obsahovat také skryté poplatky nebo smluvní pokuty, které společnost může vyžadovat, pokud klient neposkytne potřebnou součinnost nebo odmítne pokračovat v soudním řízení. Kromě toho si firmy mohou ponechat i další částky, jako jsou úroky z prodlení, o čemž spotřebitele na svých stránkách neinformují.

Vyplatí se řešit kompenzaci za let sám?

Ani přímé jednání s leteckou společností ohledně nároku na kompenzaci nemusí být vždy rychlé a úspěšné. Pokud je však situace jasná, například když let zpozdila technická závada na straně aerolinky, stojí podle dTestu za to pokusit se nejprve požádat o kompenzaci přímo. Pokud aerolinka nárok neuzná nebo dlouho nereaguje, mohou se cestující obrátit na Úřad pro civilní letectví.

Úřad pro civilní letectví můžete kontaktovat v případech, jako je zrušený nebo zpožděný let, odepření nástupu na palubu, snížení třídy cestování, nebo pokud nedostanete potřebnou péči. Musí být splněna podmínka, že se situace týká letiště na území ČR, nebo odletu z třetí země (mimo EU, Norsko, Island nebo Švýcarsko) na letiště v ČR, pokud let provozuje dopravce z EU. K podání stížnosti lze použít formulář na adrese: https://kompenzace.caa.gov.cz