„Elektrárenská firma a senátoři se tak snaží urychlit výstavbu nových jaderných reaktorů, vedení vysokého napětí nebo jezů na Labi i na úkor dotčené veřejnosti a systémové ochrany životního prostředí,“ uvedli zástupci společností. Novela umožňuje sloučit posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) s územním i stavebním řízením. Stanovisko ministerstva životního prostředí s doporučením nejvhodnější varianty stavby a podmínek pro její povolení by povolovací úřad podle ekologů dostal později než investorovu finální podrobnou dokumentaci pro sloučené územní a stavební řízení. „Podmínky zajišťující ochranu životního prostředí by se tak staly čistě formálními,“ uvedli ekologové ze Zeleného kruhu, občanského sdružení Arnika, Sdružení za záchranu prostředí Calla, Hnutí Duha a Jihočeských matek.
Senátoři svůj návrh vtělili do novely zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, kterou poslali k projednání poslancům. Navrhují, aby se na energetické sítě a vodní díla vztahovala stejná pravidla jako na dálnice a silnice. Zákon by prohlásil jejich výstavbu za veřejný zájem. Prohlášení za veřejný zájem má podle tvůrců návrhu podléhat přísnému procesu a bude se týkat jen strategické infrastruktury. V souladu se zákonem bude poté možné odkup dotčených pozemků za tržní cenu a vyvlastnění umožní jen v případě nedohody. Pokud o to stavebník požádá, spojí podle návrhu příslušný úřad u energetických a vodních staveb stavební a územní řízení. To se nelíbilo senátorovi Jiřímu Čunkovi, který varoval, že by to v konečném důsledku bylo v rozporu se správním řádem. Senátoři ale na jeho pozměňovací návrh nepřistoupili.